Jump to content

Värsta Ford motorn...?????


Recommended Posts

Sen har vi Peter Rosenqvist i Malmö, medlem i CMC.....

Han hade en Mustang 66'a Dragrace med en strokad Ford 351W till 400cui.

Denna motor flyttades sedan över i en Thunderbird 87'a som har gått som PRO-Mod tidigare och Mustangen såldes till Norge.

Peter har nu investerat i en PRO-Charger F2'a och vi var uppe på DynoTest i Norrköping och testade denna motor för en månad sedan.

Vid 11psi tryck gav den 830hk.. och då fick den ändå inte tillräckligt med soppa, gick fortfarande magert.

Vi kommer att se denna motor passera 1000HK tror jag......!!

Peter kommer kan ladda på med ännu mer tryck, har fler hjul på hyllan... hehe..så fort vi får rätt på bränsletillförselen.

Ska bli kul att se denna vassa Ford motor på MECA Raceway i sommar.....

Förra året körde Peter 5.65s på 201 meter.. med en motor som bara spottade och fräste hela vägen...!!!

Link to comment
Share on other sites

När vi dynade Peter Rosenqvist's motor så använde vi oss av en bredbands lamda.

Denna var suverän och är otroligt använbar.

Denna klarar av att logga MAX 10 minuter eller MAX 10 repor.

Bara till att plugga in i USB porten och läsa av datan.

På så sätt fick vi super koll på om motorn gick magert eller rikt.

Denna kan även logga TVÅ kanaler till, som man själv kan designa, typ laddtryck, bränsletryck, trottelposition osv....

Link to comment
Share on other sites

:D Ganska otroligt va mycket hk man kan prässa ur ett vanligt Ford 351W. Själv är jag lite mera intreserad va rekodet ligger på i effekt på ett sådant block med orginal 351 kubiktum utan överladdning av något slag.

Förästen hmm.. Är det inte en radialkompressor med växelvärk som använs där? Borde man inte få mera bottendrag med en riktig skruvkompressor? Och vad jag hört så tar radialkompressorer en del extra effekt pga deras uppväxling (växelvärk) ?

Link to comment
Share on other sites

Ja, när det gäller PRO-Chargers osv, så kommer dessa på andra plats.

Effektivast är turbo och på andra plats centrifugal kompressorn.

Centrifugalkompressor är mycket mer lättdriven än en vanlig skruvkompressor som är otroligt inefektiv och bygger en massa värme.

Nu har jag inte siffrorna i huvudet, men Peters motor gav enormt vridmoment, har för mig att vi kom upp i 650ft/lb, så att en skruvkompessor skulle ge mer vrid, det betvivlar jag starkt.

Sen är det så att Peter har ett SVO Sportsman 351W block, så det är inget standard block som används.

I USA säger dom att gränsen går vid ca: 800hk för ett vanligt standard 351W block och problemet är att ramlageröverfallen börjar röra sig vid stora effektutag.

Peter har även köpt en SVO brygga som han har monterat på för att stabilisera bottendelen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Är det Wideband Commander ni kör med?

Grym motor!

Ja, det är WideBand Commander vi använder oss av för att ha koll på balndningen.

Det bästa med denna är att den även kan logga ytterligare två analoga eller digitala kanaler, typ laddtryck, bränsletryck, oljetryck...osv....

Dock medföljer inte dessa givare, kostar runt 1500:- styck om man vill bygga vidare.

Jag säljer WidBand Commander, för mer information så gå in på min hemsida, www.raceparts.nu

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...