Jump to content

Hej allihopa! mustang 1966 v8 289


Rebo

Recommended Posts

Hej Rebo, så roligt att du har hittat en mustang! Jag tog mig friheten att gå in på handlarens hemsida och titta lite närmare på övriga bilder. Delar köper du antingen hos VP-autoparts, Rolands Mustang, Sven Ullman AB eller Tony Autoparts, du hittar dom lätt om du googlar. Vissa delar är bättre om du köper beg original (Rolands mustang) alternativt renoverar. Du kan även vända dig till USA, särskilt vad gäller slitdelar. De handlare jag använder mig av är Rockauto, Summit och JEGS. Finns flera handlare som säljer delar, det verkar finnas en viss konsensus att NPD är bättre än CJ Pony Parts (jag har dock aldrig handlat av CJ, så jag vet inte av egen erfarenhet). Lite beroende på dina planer med bilen finns det flera firmor i USA som säljer väghållningsdelar och shelby-prylar (nytillverkade). 

Även om du inte har frågat om det tar jag mig friheten att berätta vad jag hade gjort med bilen. Plöj inte ner massvis av slantar i karossrenovering och lack. Din bil hade en sexa från början varför värdet av en färdigrenoverad bil alltid kommer att ifrågasättas av mustang-purister. Jag hade koncentrerat mig på att göra bilen tipp topp mekaniskt istället - den råa patinan som du har på din bil kan inte efterliknas. Jag skulle nog satsat på att hitta en 8 tums bakaxel - dom är inte lätta att hitta till 65-66 men dom finns därute. Det kan bli lite strul vid regbesiktningen om du har kvar fyrbultat vid besiktningen (jag hade åkt in med navkapslar på). Sedan hade jag fixat hjulupphängning och bromsar i övrigt. Det finns ingenting som är så förödande för intresset som när bilen strular. Inredningen kan du ta ut. Jag hade inte brytt mig om att renovera stolarna, istället hade jag köpt två Kirkey alustolar och ett tufft avgassystem. 

Bomba på med frågor allteftersom du renoverar. Det finns mycket kompetens på detta forum. Sök även upp de facebook-grupper på svenska som finns så får du hjälp med delar och de olika frågeställningar som du kan ha.  

 

Avslutningsvis -stort lycka till och välkommen. 

Link to comment
Share on other sites

Ja berätta vad du har för mål och vad det får kosta?
Din fråga är lite för bred att ge enkelt svar

Håller med om bilen haft 6a gör ingen  original renovering...Det är totalt urtråkigt och bortkastade pengar.

Mycket bättre isåfall göra en modernisering/busbil men det är nästan ännu dyrare men ger numera bättre värde faktiskt än många original.

Men som sagt mål och budget är prioritet 1 ???
Jag har sett så många som har en naiv dröm om att om man bara gör allt själv i garaget så tror man det inte blir så dyrt
Man måste förstå att en bil som är ett halvt sekel måste man "köpa" nästan varenda detalj.
 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Hej SURK! Tack så mycket för din tid och svar, jag är hemsk tacksam 

ja jag behöver ert hjälp, jag kan inte inte om Mustang, men självklart man kan lära sig och skaffa sig erfarenhet. 
 

jag visste inte att den bilen hade en sexa 😭 

Jag köpte den som att den är V8 289 

vart kan man hitta en sån 8 tums bakaxel ?? 

Link to comment
Share on other sites

Hej Per Berglund! 
tack för ditt svar, jag har inte fått bilen än, men den är påväg till mig, 

jag ska inte renovera till original såklart, och som sagt jag visste inte att den bilen hade en 6a, men jag köpte den som den är V8 289 med papper såklart. 
 

jag ska renovera den som den är 

och renovera motor och växellådan för att det är det viktigt för min del. 
sen sjävklart jag vill lacka om bilen fixa det som behövs. Mer frågor återkommer jag ☺️

Link to comment
Share on other sites

54 minuter sedan, Rebo said:

Hej Per Berglund! 
tack för ditt svar, jag har inte fått bilen än, men den är påväg till mig, 

jag ska inte renovera till original såklart, och som sagt jag visste inte att den bilen hade en 6a, men jag köpte den som den är V8 289 med papper såklart. 
 

jag ska renovera den som den är 

och renovera motor och växellådan för att det är det viktigt för min del. 
sen sjävklart jag vill lacka om bilen fixa det som behövs. Mer frågor återkommer jag ☺️

Står det på chassiplåten att det är en 6a eller?

Jag ser inget på bilden som skvallrar om att det varit en 6a från början

Har varit illa behandlad av någon "hillbilly" och bilen har enklaste utrusningen så du har garanterat en rejäl utmaning ta itu med

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jag såg nu på en av bilderna som säljaren lagt upp att det tyvärr varit en 6a
Syntes även på bakaxeln

1024725913_ScreenShot11-13-20.JPG.574b7bcdbfd650c9b63ee490a740cb17.JPG

Tyvärr extra trist på dessa årsmodeller då du åker på byta allt på hela drivlinan.
Faktisk även hjulen också eftersom det är bara 4st hjulbultar.

Hitta bara en 8" axel är minsta bekymret men bara där börjar det springa iväg i kostnad
Måste byta även hela framvagnen för V8 och alla bromsar.
Tror du har minst 80-100.000kr bara i bakaxel,kardanaxel bromsar, fjäderupphängning

Troligen sitter det även en växellåda för 6a och den går montera på en V8 men går snabbt sönder eftersom de har ett unikt innehåll för just 6a motorn som inte går att uppgradera.
Ny låda ligger på minst 30" men troligen 40" 

Såg även att bromssystemet är enklaste "manuella" utan servo och det vill du inte ha med V8.

Du har i praktiken bara en kaross och på bilderna av döma är det en hel del dold rost i balkar och trösklar

Jag skulle inte råda till någon form av "helrenovering" av den bilen.
Det är klokare köpa en annan bil för 300.000 eftersom det kommer kosta betydligt mera renovera den bilen och som Surk skrev kommer värdet ändå vara mycket lågt.

Däremot är karossen användbar till någon form av busbil

Jag tycker du ska reklamera köpet eftersom annonsen är falsk!
Back ur det där är skräp

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Hej igen Rebo - lyssna på vad Per B skriver ovan. Det känns naturligtvis jobbigt när bilen man har sett fram emot kanske inte motsvarar ens förväntningar. Om tanken är att du ska renovera den riskerar det dock att bli riktigt dyrt. Om du kan backa ur så ska du göra det - det är bättre med en ände med förskräckelse än förskräckelse utan ände om du förstår vad jag menar. Vad gäller dina rättigheter är det fina att du i princip kan åberopa samma bestämmelser som i den svenska konsumentköplagen. Den svenska lagstiftningen bygger på ett EU-direktiv som skall tillförsäkra konsumenter i hela EU samma rättigheter. Börjar bilfirman bråka kan du vända dig till  https://www.hallakonsument.se/ med dina frågor. 

Det jag särskilt tycker att du ska framhålla är att bilen aldrig skulle klara en svensk registreringsbesiktning i det skick den är i nu och att du borde ha blivit upplyst om att det är en bil med 6:a komponenter. 

Återigen om du behöver stöd i frågan om bilen verkligen är en 6:a-bil så finns all kompetens här på forumet. Det avgörande tecknet i chassienumret är det 5:e - Per har av misstag råkat ritat pilen på det 4:e. Den 5:e bokstaven är ett "T" vilket betyder att det ursprungligen var en bil med 6:a. 

Lycka till och var inte rädd för att ställa ytterligare frågor. 

Link to comment
Share on other sites

Godmorgon på er båda! 
jag vill veta hur kunde ni hitta chassi ? 
för jag tittar på handlares annons så hittar jag ingen bild på chassi helt seriös, om det är så att bilen har varit 6a så kommer jag backa såklart 

Link to comment
Share on other sites

Ja jag såg nu på deras hemsida den chassi plåten. Fyyy 

jag ska backa ur denna 

 

jag vill mer än gärna nå er närmare 

 

vad tycker ni om 65 det finns en nära mig som säljer 

jag vill visa en bild och se vad ni tycker och tänker för jag vill inte köpa något som kommer kosta mig mycket 

Link to comment
Share on other sites

Köpa Svensk alltid tryggast!   
Även som Surk skrev att slippa registrering är ett stort plus!  Det kan dyka upp oväntade saker
En bekant råkade ut exakt för detta med att importera en bil det suttit 6a ....Tog 2år innan han lyckades registrera

Den 65an ser ut som ett bra bruks skick!!!...omöjligt säga nått egentligen från bilderna!

Som sagt bilarna ett halvt sekel gamla och alla kommer kosta dig mycket pengar i bruksskick....Särskillt om de stått länge
Det är alltid bättre betala mer i början för en välskött bil med bra utrustning
55år bryter ner allt på bilarna så det du tror är ett billigt köp är ofta ett stort svart hål du kommer skotta ner pengar i senare

Jag brukar säga "Betala dyrt svider men pengarna glömmer man snabbt bort...Kvar har man något man i många år kommer glädjas åt"
De flesta i bilhobbyn som snålar hamnar i det omvända att år efter år lida med dyra reparationer.....Kanske inte ens får köra för de är så opålitliga

Dessa bilar är dessutom bättre än aktier! Stiger för varje år så gör du rätt köp går du plus när du säljer

Enda kommentaren jag har är att den heller inte har servo/skiv bromsar

Leta upp en bil som är klar med skivbromsar!  Det spar du mycket huvudvärk men framförallt säker och trygg att bromsa

Men 1000% bättre utgångsläge!

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...