Jump to content

Recommended Posts

Går det att mäta upp hur stark generator man har? 
Jag hittar inga märkningar, inte ens tillverkare, på den och jag funderar på att skaffa elfläkt, plus mer stereo och har redan elservo. 
Så jag vet att jag behöver lite "punch" i den, men vill heller inte betala för ny om det inte behövs. 

 

(redigerad)

Är det Motorcraft/Autolite så står det på dom
Det är en liten instansning i aluminium godset .
Original med runt 40A är inte gjord för mer än hålla igång bilen plus en skraltig radio

Kan säga direkt att du bör byta!   Original kommer maxa och det blir väldigt kort livstid
Elfläkt suger 15A-20A utan vidare plus det du du redan nämner är det utan problem +40A.
Så i runda slängar 70A utan att veta vad elservon/steroe kräver är behovet

 100A generator är nog bra få på....Man bör ha god marginal den kostar inget extra direkt

Ett problem du får på köpet är att remmen börjar slira....Den kraft som generatorn kräver blir svårt för remmen att greppa.
Kommer gnissla då & då särskillt när fläkten startar...Startström på fläkten är högre än när den går kontinuerligt
Så det är smart att redan från början designa med dubbelrem.
Dessutom minskar du påkänningen på generator lager.
Köpte själv Summits dubbelhjul och bytte enkelt på en 150A generator jag själv har
 

Ändrade %s av %s (%s)

Det enda jag vet är att den ser inte ut att vara original, alldeles för fräsch för det.

Och du nämner gnissel, ja det tjuter nästan jämt till i remmen vid gaspådrag från tomgång när den är kall. 
Remmen är spänd, har kollat. 

Så jag tror att det är en större i redan, men hur stor? 
Ska ner senare och se om jag verkligen inte hittar nån instansning nånstans. 

Dubbelhjul kan kanske vara nåt hur som. 

(redigerad)
4 timmar sedan, hklint said:

Det enda jag vet är att den ser inte ut att vara original, alldeles för fräsch för det.

Och du nämner gnissel, ja det tjuter nästan jämt till i remmen vid gaspådrag från tomgång när den är kall. 
Remmen är spänd, har kollat. 

Så jag tror att det är en större i redan, men hur stor? 
Ska ner senare och se om jag verkligen inte hittar nån instansning nånstans. 

Dubbelhjul kan kanske vara nåt hur som. 

Fysiska storleken kan du inte gå på alls. Det kan vara en svag 40-60A generator ändå
Min 150A är mindre än original

Räkna ihop Amperen först ifall du vill veta vad som krävs
Lätt gjort med att lyfta av jord från batteri.....Sätt en ampere mätare mellan jord batteri.
Sen kan du en efter en slå på förbrukare...Tex ljuset och notera hur många ampere mätaren visar
Sen adderar du alla förbrukare du kan mäta fram.
Gör bara en i taget

Tumregel är att generatorn ska ha 50% extra kapacitet mot behovet.
Så 50A behov = minst 75A generator

Dubbelhjul löser gnisslet!
Har köpt denna
https://www.summitracing.com/parts/sum-g3949b

Och så här ser det ut monterat.
Blir en väldigt lång rem som delar med servot...Funkar utmärkt

20210301_164844.thumb.jpg.9bb8b14fe07bfeb688ef7ed859bcb441.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
(redigerad)

Var och tittade efter nyss och jag ser ingenting som identifierar denna. 
Inte den minsta lilla stämpel eller logotyp

Med storlek tänkte jag ampere

Om den skulle vara för klen hur märker man det bäst/snabbast? 
Innan batteriet är slut eller nåt brinner upp 😉

 

 

IMG_20210301_182147.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
4 minuter sedan, hklint said:

Var och tittade efter nyss och jag ser ingenting som identifierar denna. 
Inte den minsta lilla stämpel eller logotyp

Med storlek tänkte jag ampere

Om den skulle vara för klen hur märker man det bäst/snabbast? 
Innan batteriet är slut eller nåt brinner upp 😉

Det där är en renoverad Motorcraft/Autolite typ original
Troligen så vitrostig att all märkning försvann i blästringen...Den är hårt blästrad.

I bästa fall är det 60A om du har tur.

Den orkar försörja original men redan när du hänger på en elfläkt så är du nära att förkorta livstiden snabbt.
En större stereo på det och godnatt!

Renoverat gäller det dessutom ha lite tur med.

En så viktig komponent i systemet  inte roligt om den fallerar och förstör semestertrippen.

Du kan ju redan nu se vad den orkar med.
Starta bilen och dra på alla strömförbrukare som finns just nu och mät laddning.
Ska ju helst ge 14-14,5V utan problem

Ser även ut som det är fel rem monterad.
Ser ut som den bottnat i kilspåret och därför gnäller den....Går aldrig spänna den tyst.....Titta hur min rem är monterad

 

(redigerad)

Nuförtiden är det livsfarligt ge rekommendationer på just generatorer.
Väldig skillnad på kvalité även på samma fabrikat

Just den Powermasterna har jag nu haft i 4år eller så och har inte haft några problem alls....Den på bild ovan fast jag har lackat kylflänsarna och bytt till dubbel drivning
Har haft ytterligare Powermaster tidigare utan anmärkning
Hört andra som haft problem men svårt säga om det beror på handhavande eller själva produkten.


En del har förespråkat X-Parts men ingen egen erfarenhet så jag lägger bara länk så får andra kommentera
https://www.x-parts.se/produkt/generator-ford-100a-inbyggd-regulator/

Tyvärr är nog ingen lika trygg som en Bosch eller rentav en original Motorcraft så man får nog köpa grisen i säcken helt enkelt.
Priserna är ju dessutom låga vilket i min värld inte är så kul.

Summit kan jag verkligen rekommendera i alla fall för de tar hand om eventuella reklammationer utmärkt.
Har haft flera fel på andra produkter och de har hjälpt mig snabbt och smidigt.

 

Ändrade %s av %s (%s)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...