Jump to content

Lite frågor om extremt strokade motorer. Vridmoment lockar..


sniffer

Recommended Posts

Funderar lite över om man skulle ta och försöka få pengar till en strokad 351w istället. Har läst och kollat lite på sådana motorer med olika grader av skroker. Är ju gött lockande med högt vridmoment :)

Funderade även lite över hur lådan härdar en motor med högt vridmoment. Klarar verkligen en preppad FMX-låda från 70 sådana krafter? Om vi t.ex. tar en 351w-motor med stroker-kitt:

http://www.strokerkits.com/351w_427_stroker.htm

Den borde ju utvekla ett enormt vridmoment?

Klarar verkligen de preppade orginallådorna de, eller vilken låda skal man ha för att klara de i längden?

Har även hört lite om att de skall slita mera på cylinderväggar osv med en högt strokad motor. Ungefär hur mycket mera slitage än en ostrokad motor handlar de om ungefär?

Är även lite intresserad av lite diagram och effektkurvor på en strockad motor så man har lite och jämföra med.

Link to comment
Share on other sites

Hej Sniffer åker själv med en strokad 351W till 418W alu toppar rull kam och diverse annat .Har kört två säsonger med fullvarv har olje ringen i kolvbulten ingen extra olje förbrukning har tagit isär motorn för en koll inget har hänt allt är bra gör lite uppdateringar .Har enl data körningarna 726nm vid 4500rpm hkr tillräckligt.Kör med en Viper låda sexvxl

och är super nöjd med vridet tror att vipern har typ 550-600nm :D

Link to comment
Share on other sites

726nm vid 4500rpm :shock: Jo tack de borde vara lagom :twisted: Med de vridet kan jag tänka mig att en preppad ford orginal blir lite knaper :?

Ungefär hur mycke vågar du varva din motor till? Bör la inte varvas fullt så högt som en ostrokad 351w? Men hmm frågan är om man vågar sig på en strokad motor om ekonomin inte är så väl att man har råd att köpa viperlåda eller nya preppade c4,fmx eller c6-lådor stup i ett :? Jobbigt att behöva holla igen för att man inte skall få spaken i näven lixom :P

Link to comment
Share on other sites

Vad skall man svara växlar vid 6400rpm eftersom den ger topp hkr vid 6200rpm e de svar på din fråga motorn är byggd för att varva 7500rpm tror inte en original 351W tål det.En preppad Fmx eller C6 borde tåla det men det är inte jag rätt person att svara på Per Berglund har mycket större erfarenhet av dom lådorna.Körde själv med en race preppad fmx och den höll till en ordentligt preppad 351W fordmotorsport motor.Som förresten är till salu om du är intresserad

Link to comment
Share on other sites

Jo ungefär de jag ville ha svar på :D

Om du skickar lite info va motorn är byggd på för delar och lite info om slitage, effekt, pris osv så har jag lite och fundera på kanske :D Beror ju lite på hur motorn mår osv..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...