ht67 cmc 1502 February 23, 2005 Report February 23, 2005 Hej!Nu ska jag beställa ett komplett "Steering and Handling kit" från USA. Jag har bestämt mig för frakt med Bax Global.Jag har bett dem att skicka grejerna direkt till Arlanda och att jag själv hämtar ut dem där för att får ner fraktkostnaden. Då kom frågan från Mustangs Plus:-You can have Bax handle the customs clearance or if you have a company you like you can arrange to have them clear the shipment.?Har jag missat nåt? Är det inte bara att åka ut till Arlanda och gå till Bax Globals kontor och fixa förtullning mm. och sen köra hem prylarna? Citera
Pernolf cmc 558 February 23, 2005 Report February 23, 2005 Låt Bax fixa allt innan du hämtar upp sakerna, betala in på deras konto (frakt+tull+avgifter) och sen är det bara att hämta sakerna...Fast inte sparar du speciellt mycket pengar på att hämta upp sakerna... Citera
Gäst February 23, 2005 Report February 23, 2005 Ja låt BAX Fixa det. Runt 500 tar dom för allt.Jag har gjort det ett par gånger och det lönar sig knappt.Det kostar ju också att ta ledigt från jobbetÄven om tullen är väldigt hjälsamma så kan det ta flera timmar och få ut prylarna.Har själv stått nästan en hel dag och strulat när ett paket inte hittades.Fick kuska fram och tillbaka mellan BAX kontor och terminalen på Arlanda innan det kom tillrätta.Nackdelen med att hämta själv är att du måste hämta på en gång.Du får pröjsa terminalavgifter om du inte kan. Det gäller att ha ett jobb som man kan lämna på en gång Citera
ht67 cmc 1502 February 23, 2005 Author Report February 23, 2005 Så det går att be Bax fixa förtullning mm? och då kan man hämta det på Arlanda hos Bax när det passar en själv?Fast inte sparar du speciellt mycket pengar på att hämta upp sakerna...Varför jag inte vill ha det utkört till Stockholm beror på att DHL ska ha $90 för att fixa det. Bax vill nog ha nåt liknande.Då tar jag hellre ledigt och åker dit själv. Citera
Gäst February 23, 2005 Report February 23, 2005 Ja BAX ordnar med tullenMen dina pryla kommer ligga på SAS godterminal och dom tar X kr per dygn dom ligger därBAX har bara ett kontor och inget eget lager vad jag vet iallafall.BAX brukar anlita Schenker BTL eller DHL för utkörningMen har du möjlighet att åka och hämta det själv så spar du ju den summan iallafall.Men som sagt så är jag ganska säker på att du måste hoppa in i bilen direkt när BAX ringer dig och säger att allt är klart för avhämtning. Citera
Recommended Posts