Jump to content

Kompressor ? avgassystem ? 2018vs 2021 ?


kanske mustang

Recommended Posts

Ja som  rubriken hintar lite om så har jag 3 frågor 

1. Någon som  kör med kompressorn från Ford som ska ge 700 hästar ar det ?, hur funkar det   och var kan man besiktiga bilen  med det ? 🙂

2 Om man vill ha  kanske lite högre ljud  men behålla V8 mullrandet  gärna mer v8  som de äldre v8 lät.

3.  Har det blivit några förändringar / förbättringar   på de nyare  Årsmodellerna, nyare än  2018  tex mindre fladdrande motorhuv ? 🙂 

 

Link to comment
Share on other sites

har bara kört kundbil med det och den märks först när man laddar på, annars går det som vanligt
går att besikta med den,, annan fråga om de släpper igenom den, skall inte gå om man inte reggar om bilen 😔

man tar bort dämparen mitt under bilen och ersätter den med en H-pipa så har du lagom med ljud när du ställer spjället på bana

har för visso bara kört 210km/h men såg ingen fladdrande huv på vår 2019 musse 😳

image.thumb.png.ae04822256167621182f9e5903a973df.png

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
3 timmar sedan, Corvette said:

har bara kört kundbil med det och den märks först när man laddar på, annars går det som vanligt
går att besikta med den,, annan fråga om de släpper igenom den, skall inte gå om man inte reggar om bilen 😔

man tar bort dämparen mitt under bilen och ersätter den med en H-pipa så har du lagom med ljud när du ställer spjället på bana

har för visso bara kört 210km/h men såg ingen fladdrande huv på vår 2019 musse 😳

image.thumb.png.ae04822256167621182f9e5903a973df.png

Men det är inga problem att omregistrera den då ?  Vad kostar det 5000kr ?  Tycker du det är värt en sådan investering för  att optimera med   kompressor   med det man får ut  för den kostnaden och eventuellt mer slitage ? 

 

Finns det någon video   eller något  med ljudet som bli  om man skulle göra ett sådant  byte till  H-Pipa  ? kostnad ?  Vet du om det finns några ändringar som de gjort från 2018   till 2021 ? 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Corvette said:

har bara kört kundbil med det och den märks först när man laddar på, annars går det som vanligt
går att besikta med den,, annan fråga om de släpper igenom den, skall inte gå om man inte reggar om bilen 😔

man tar bort dämparen mitt under bilen och ersätter den med en H-pipa så har du lagom med ljud när du ställer spjället på bana

har för visso bara kört 210km/h men såg ingen fladdrande huv på vår 2019 musse 😳

image.thumb.png.ae04822256167621182f9e5903a973df.png

något  sådant här ? My exhaust setup: 2019 mustang gt with active exhaust and H-pipe - YouTube

Link to comment
Share on other sites

7 minuter sedan, kanske mustang said:

vilken tror du är bäst mest lik  ljudet i videon   om det spelar någon roll ROUSH eller STEEDA ?  Tack 

Jag har Roush så jag får inte säga vilken du skall ta 😉

Link to comment
Share on other sites

44 minuter sedan, kanske mustang said:

Men det är inga problem att omregistrera den då ?  Vad kostar det 5000kr ?  Tycker du det är värt en sådan investering för  att optimera med   kompressor   med det man får ut  för den kostnaden och eventuellt mer slitage ? 

 

Finns det någon video   eller något  med ljudet som bli  om man skulle göra ett sådant  byte till  H-Pipa  ? kostnad ?  Vet du om det finns några ändringar som de gjort från 2018   till 2021 ? 

Nja du måste modifiera bilen mer än bara slänga på en kompressor
Du får googla på det, var nån i söder som kunde göra allt med papper å allt som erfordras

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

GT 500 har kompressor och sidoimportsbilar som den Brandt Fordstore i Båberg har till salu ska vara besiktigad och gatulegal.

I grunden så är det samma bil som den vanliga GT som från början är konstruerad för att klara en motor med kompressor. Problemet är att för att besiktiga med en eftermonterad kompressor så måste man ha två intyg från Ford, ett där Ford intygar att bilens konstruktion klarar en kompressormatad motor, det andra intyget ska visa att motorn med monterad kompressor uppfyller EU:s avgaskrav. Intyget från Ford om att bilen konstruktion klarar en kompressormatad motor är mest kritiskt då det är kört om Ford inte skriver intyget. Avgaskravet kan man få testat där man gör avgastester och klarar bilen kraven så skrivs ett intyg, men testet kostar en slant. Konstigt att Ford Performance inte har fixat intygen för hela EU så de kan sälja fler kompressorer.

Det kan vara intressant att se hur importbilar som GT500:an har visat att den klarar EU:s avgaskrav. Är det någon som har koll?

En fördel med kompressor på en vanlig GT Coyote är att bilen då bättre överensstämmer med den angivna bränsleförbrukningen enligt EU cykeln, som en Mustang utan kompressor har svårt att nå upp till 🙄.

 

IMG_5459.JPG

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Prime Mover said:

GT 500 har kompressor och sidoimportsbilar som den Brandt Fordstore i Båberg har till salu ska vara besiktigad och gatulegal.

I grunden så är det samma bil som den vanliga GT som från början är konstruerad för att klara en motor med kompressor. Problemet är att för att besiktiga med en eftermonterad kompressor så måste man ha två intyg från Ford, ett där Ford intygar att bilens konstruktion klarar en kompressormatad motor, det andra intyget ska visa att motorn med monterad kompressor uppfyller EU:s avgaskrav. Intyget från Ford om att bilen konstruktion klarar en kompressormatad motor är mest kritiskt då det är kört om Ford inte skriver intyget. Avgaskravet kan man få testat där man gör avgastester och klarar bilen kraven så skrivs ett intyg, men testet kostar en slant. Konstigt att Ford Performance inte har fixat intygen för hela EU så de kan sälja fler kompressorer.

Det kan vara intressant att se hur importbilar som GT500:an har visat att den klarar EU:s avgaskrav. Är det någon som har koll?

En fördel med kompressor på en vanlig GT Coyote är att bilen då bättre överensstämmer med den angivna bränsleförbrukningen enligt EU cykeln, som en Mustang utan kompressor har svårt att nå upp till 🙄.

 

IMG_5459.JPG

Är det inte bara att lämna in bilen i Halmstad   köpa och låta de montera   det på bilen, och då även de skriver de papper som behövs ? 

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, kanske mustang said:

Är det inte bara att lämna in bilen i Halmstad   köpa och låta de montera   det på bilen, och då även de skriver de papper som behövs ? 

Men de går inte igenom besiktning sen, det är det som de friskriver sig 
SAMT om du skulle krocka och försäkringsbolaget ser att du har en kompressor monterad så gäller inte din försäkring!

Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, Corvette said:

Nja du måste modifiera bilen mer än bara slänga på en kompressor
Du får googla på det, var nån i söder som kunde göra allt med papper å alt som erfordras

 

Du kan skicka pm om du vill om vem det är som fixar allt 🙂  och tycker du det är värt det    för   den prestanda man får för den kostnaden  ? Stor skillnad mellan ROUCH och STEEDA  ? STEEDA finns hos Grufman 

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Corvette said:

Men de går inte igenom besiktning sen, det är det som de friskriver sig 
SAMT om du skulle krocka och försäkringsbolaget ser att du har en kompressor monterad så gäller inte din försäkring!

ok vad synd  trodde de kunde skriva på om   de själva   monterar det 

Link to comment
Share on other sites

Fråga Halmstad om de kan montera kompressor och fixa de två pappren som möjliggör besiktning för gatubruk. Om de friskriver sig så är det kört och då är det bara körning på bana som gäller, om man inte har rymligt samvete och monterar av kompressorn inför besiktningen. Ford Performance har angivit att kompressorn inte är för gatubruk inom EU.

Link to comment
Share on other sites

1 minut sedan, Prime Mover said:

Fråga Halmstad om de kan montera kompressor och fixa de två pappren som möjliggör besiktning för gatubruk. Om de friskriver sig så är det kört och då är det bara körning på bana som gäller, om man inte har rymligt samvete och monterar av kompressorn inför besiktningen. Ford Performance har angivit att kompressorn inte är för gatubruk inom EU.

De fixar inga papper för besiktningen

Link to comment
Share on other sites

1 minut sedan, Corvette said:

De fixar inga papper för besiktningen

Det  är bara en fråga om pengar egentligen som  med allt  lite rikare så kunde man  bara  tagit av och på den vid besiktning och   om man krockar kan man stå för det själv 

Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, kanske mustang said:

Det  är bara en fråga om pengar egentligen som  med allt  lite rikare så kunde man  bara  tagit av och på den vid besiktning och   om man krockar kan man stå för det själv 

Med lite extra pengar (ca 1,5 MSek) så är det bara att skynda upp till Brandt Ford Store innan bilförsäljningen stänger i eftermiddag och köra hem med en gatureggad kompressorbil. Det andra alternativet med oreggat kompressormontage kan bli mycket dyrare om olyckan är framme.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Prime Mover said:

Med lite extra pengar (ca 1,5 MSek) så är det bara att skynda upp till Brandt Ford Store innan bilförsäljningen stänger i eftermiddag och köra hem med en gatureggad kompressorbil. Det andra alternativet med oreggat kompressormontage kan bli mycket dyrare om olyckan är framme.

för den pengen finns det roligare bilar
men är nöjd med vår 460hk mussen den räcker bra 🤓

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, kanske mustang said:

Det  är bara en fråga om pengar egentligen som  med allt  lite rikare så kunde man  bara  tagit av och på den vid besiktning och   om man krockar kan man stå för det själv 

Då kan man köpa en GT500 direkt istället 😉

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Prime Mover said:

Med lite extra pengar (ca 1,5 MSek) så är det bara att skynda upp till Brandt Ford Store innan bilförsäljningen stänger i eftermiddag och köra hem med en gatureggad kompressorbil. Det andra alternativet med oreggat kompressormontage kan bli mycket dyrare om olyckan är framme.

Ja fast den kan jag inte köra på vanlig väg med, bara bana 

Link to comment
Share on other sites

37 minuter sedan, Corvette said:

för den pengen finns det roligare bilar
men är nöjd med vår 460hk mussen den räcker bra 🤓

Är det skillnad på vilken tillverkare av H_pipe   man väljer, låter din någorlunda likt den som jag länkade  till youtubeklippet ? 

Link to comment
Share on other sites

4 minuter sedan, kanske mustang said:

Är det skillnad på vilken tillverkare av H_pipe   man väljer, låter din någorlunda likt den som jag länkade  till youtubeklippet ? 

Nej de låter tämligen lika

Skulle vilja testa Borla konstiga mitt dämpare 

 

image.png.ee93c4311e788d8821eacc9ce111c69c.png

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Corvette said:

Varför skulle du inte kunna på vanlig väg med den 😳
Den är reggad för gatan

ok så du menar att alla papper blir i ordning    jag behöver bara  besiktiga den  sen  utan problem ?    Och till och med försäkringsbolaget  har inget att klaga på ? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...