Helena_80 September 16, 2021 Report September 16, 2021 Hej. Har en krånglande förardörr på vår -67a. Den har gått i baklås de tre senaste gångerna vi har låst dörren med nyckeln. Har som tur är till slut lyckats låsa upp den. Nu har även själva handtagen både på utsidan och insidan börjat jäklas. Det blir inget motstånd och dörren går inte att öppna. Har tagit bort innerpanelen och stuckit in armen för att kunna fippla med låsmekanismen/låskistan. TROR vi har identifierat felet, som beskrivs i denna video, spola fram till 6 minuter. Frågan är hur vi ska göra för att få ut själva låskistan, behöver vi riva mer eller är det bara att sticka in armen i dörren och ta lös den. Men hur sjutton får vi tillbaka allt rätt sen? Känns ju skitsvårt! Är det någon som har erfarenhet av detta får ni jättegärna komma med tips! s Citera
Per Berglund September 16, 2021 Report September 16, 2021 (redigerad) Kan verka lite skrämmande och visst ganska trångt. Men mycket lättare än man tror bara var lugn och metodisk Som du ser i filmen hänger stängerna kvar i kistan så dom ska du inte ta bort. Stängerna sitter sedan med snabbfästen och kan kärvat fast men lätt när man kommer på hur det sitter Så det är nog 3st snabbfästen du ska pilla upp 1) Mot låscylindern 2) Vid handtaget 3) stången som går iväg mot innerhandtaget Stången som går upp till låsknoppen ska du inte behöva röra annat än gänga bort den kromade hatten Kistan sitter endast med 3skruvar från utsidan så den är superlätt få bort. Därefter är det bara fiska ut allt och kan vara helt klart tajt men ha en pannlampa och en massa tålamod Kistan är viktigt rengöra väl i avfettning för bästa funktion. Sen gör många misstaget att fetta in allt vilket man INTE ska göra då krånglar det snart igen. Det bästa man kan göra är att spraya försiktigt med torrt smörjfett "HSS Drylube" från wurth Då får de delarna en torr smörjhinna vilket nytt damm och smuts inte fäster mot. Mekanismen löper då utan hinder perfekt Här var en tydlig film på delarna i dörren Ändrade %s av %s (%s) 1 Citera
Helena_80 September 16, 2021 Author Report September 16, 2021 Tack så mycket för svaret Per! Då kanske vi vågar oss på detta i helgen Citera
Per Berglund September 16, 2021 Report September 16, 2021 44 minuter sedan, Helena_80 said: Tack så mycket för svaret Per! Då kanske vi vågar oss på detta i helgen Absoult det tycker jag!! Däremot räkna inte med få ihop det snabbt!! Du kommer garanterat ha sönder en del pinaler så som clips/bussningar som du sedan måste beställa. Passa på köp nya låscylindrar exempelvis är också bra. Handtagen brukar också trilla isär och behöver kanske bytas. Fuktspärr och dörrsidor är också sånt som bara rasar sönder Börjar man peta i dessa ½-sekel gamla bilar så faller allt isär Citera
Helena_80 September 17, 2021 Author Report September 17, 2021 11 timmar sedan, Per Berglund said: Absoult det tycker jag!! Däremot räkna inte med få ihop det snabbt!! Du kommer garanterat ha sönder en del pinaler så som clips/bussningar som du sedan måste beställa. Passa på köp nya låscylindrar exempelvis är också bra. Handtagen brukar också trilla isär och behöver kanske bytas. Fuktspärr och dörrsidor är också sånt som bara rasar sönder Börjar man peta i dessa ½-sekel gamla bilar så faller allt isär Ush då, får hoppas det går smärtfritt då. Får ta en långtur innan ifall bilen blir ståendes ett tag Är väl risk för det... Dörrsidan verkade fräsch tyckte vi när vi tog bort den. Kanske att dom bytt själva skivan som sitter innanför vinylen när förra ägaren slipat bilen plåtren och lackat om den. Men fuktspärr? Är det någon särskild sorts skiva som ska sitta där, för du menar i dörrsidan va? För nu tror jag det satt en vanlig masoniteskiva där. Citera
Per Berglund September 17, 2021 Report September 17, 2021 2 timmar sedan, Helena_80 said: Ush då, får hoppas det går smärtfritt då. Får ta en långtur innan ifall bilen blir ståendes ett tag Är väl risk för det... Dörrsidan verkade fräsch tyckte vi när vi tog bort den. Kanske att dom bytt själva skivan som sitter innanför vinylen när förra ägaren slipat bilen plåtren och lackat om den. Men fuktspärr? Är det någon särskild sorts skiva som ska sitta där, för du menar i dörrsidan va? För nu tror jag det satt en vanlig masoniteskiva där. Ja innerdörren är vanlig masonit typ och blir ful utan spärr..........Faktiskt har alla bilar nya som gamla det. På nya bilar har man bara en plastfolie som är limmad direkt på dörren och därefter snäpper man fast innerpanel utanpå På våra gamla bilar satte man ett lackat pappersark som vattnet kondenserade mot.---Därefter dörrsidan Har du inte det arket så kondenserar vattnet mot masonit dörrsidan och med tiden blir den då bulig eller möglig. Finns att köpa dessa pappersark men du kan likagärna ta vanlig byggplast om du har och fästa den mot dörren. Fuktspärren är inte så jätteviktig på våra bilar som bara kör sommartid.....Blir bara kondens om det är temperaturskillnad inne/ute Citera
Helena_80 September 18, 2021 Author Report September 18, 2021 On 2021-09-17 at 11:07, Per Berglund said: Ja innerdörren är vanlig masonit typ och blir ful utan spärr..........Faktiskt har alla bilar nya som gamla det. På nya bilar har man bara en plastfolie som är limmad direkt på dörren och därefter snäpper man fast innerpanel utanpå På våra gamla bilar satte man ett lackat pappersark som vattnet kondenserade mot.---Därefter dörrsidan Har du inte det arket så kondenserar vattnet mot masonit dörrsidan och med tiden blir den då bulig eller möglig. Finns att köpa dessa pappersark men du kan likagärna ta vanlig byggplast om du har och fästa den mot dörren. Fuktspärren är inte så jätteviktig på våra bilar som bara kör sommartid.....Blir bara kondens om det är temperaturskillnad inne/ute Jaha, där ser man, då har jag lärt mig nåt nytt Nu är det fixat iallafall, tog inte ens en timme. Stack in armen och pillade lös stången som går upp till handtaget på utsidan, gängade ner det en aning, och lyckades få tillbaka stången igen, jäkla tur då man inte såg ett skit. Behövde inte ta ut allt Så nu blir det motstånd när man trycker på knappen på dörrhandtaget och dörren öppnas. Det var nog därför den inte gick att få upp när den var låst. Stången hade blivit för mycket uppgängad och den orkade inte hela vägen att öppna "bear-claw" i låskistan. Precis som beskrevs i videon som jag länkade. 1 Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.