Jump to content

Alutoppar 289


lars66

Recommended Posts

Har lite funderingar på att renovera mina originaltoppar på min 289 då styrningarna börjar bli slitna men då priset på att renovera dom springer iväg ganska mycket så lockar ju nya alutoppar typ Edelbrocks toppar. Så nu till min fråga, Är det någon som lagt på sådana toppar med för övrigt originalsaker i motorn?Vilken modell av toppar isåfall?Och hur går den då? Inte ute efter effekt direkt utan mer lugn o fin gång. Bilen för övrigt helt originalrenoverad -Ht -66

Link to comment
Share on other sites

Är det original du tuffar runt med så tycker jag du ska renovera trots extra kostnaden.
Original är trygga och ger dig inga överaskningar i form av något spricker eller går sönder.
Nackdel som du säger att det blir rätt dyrt numera då det mesta måste göras och man vill ju även ha härdade bekymersfria säten.
 

Aluminium toppar har du inte så mycket nytta av om resten av systemet är original....Svagaste länken bestämmer säger man.
Men visst lite mer ger det såklart!

Många tittar på Edelbrock men det finns ett stort fel! Det är topparna som heter E-Street.
Detta är riktigt dåliga Kina toppar med mycket dåliga ventiler och skit fjädrar som gärna går av...Topparnas  stomme är dessutom klenare än övriga Edelbrock.....Man får inte ens använda rullkam till dessa och det tror jag beror på att materialet är så undermåligt och mjukt
Ska man ha aluminium så ska det vara beprövat och stabilt...Aluminium är ett betydligt vekare material än gjutgods så man ska passa sig för snåla in
Däremot Edelbrock Performer är mycket trygga och bra toppar!!   Jag har haft flera Performer och RPM och aldrig problem med dessa!

ANABs Kina toppar är faktiskt trots Kina kvalitet väldigt bra så det skulle jag tipsa om som 2a hand....Finns ju en stor brasklapp med Kina toppar och det är att det kan ju skilja rejält från batch till batch!  Men det jag hört är många faktiskt nöjda men som sagt allt kan snabbt ändras!
 

Jag skulle iallafall lätt lägga 20-25.000 på helrenovering av originaltoppar och uppgradera dom samtidigt.
-Plana topparna och spricktesta dom
- Rensa upp avgasportarna så andningen blir lite bättre
- Nya gängade stödbult
- Härdade säten och nya styrningar såklart
-Nya rostfria ventiler och du kan då samtidigt gå upp ett snäpp i storlek
- Nya matchande fjädrar och egentligen ska du köpa en ny matchande kamaxel...Det kan bli betydande skillnad!
Nya toppar kompenserar inte en nedsliten kamaxel...Det ska harmonisera

Då har du en bombsäker topp som är bekymmersfri och tål modern bensin

Håkan på SPM motor i Skultuna kan jag verkligen rekommendera för sånt här jobb

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
2 timmar sedan, Jimmyeklof249 said:

Japp dom där är det men på tok för stora för en 289! Rena race toppar
Risken är att du får en orolig och trött motor på lägre varv

Du ska ligga på runt 170cc i flöde på insugsportarna de kommer ge mer effekt och en rappare maskin
Dom där du länkar till har större portar än vad jag har på min 410cui maskin

Skulle valt AFR 165cc liknande

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...