Jump to content

Neutral start switch


Helena_80

Recommended Posts

Hej! Nu behöver jag lite hjälp här...😉

Har haft lite problem att starta vår -67 ibland. Den vill alltså inte kicka igång när P är i. Fick höra att det kunde vara problem med neutrallägesgivaren (neutral start switch). Till saken hör också ett annat problem, som kanske beror på givaren.. I helgen körde jag ut bilen och skjutsade ungarna runt området bara. Under den lilla turen tappade jag drivningen två gånger. Alltså D hoppade ur och hamnade i N. Jag kunde justera detta med växelspaken och den hoppade tillbaka till D. Tog bort damasken och kollade och vi upplever att kuggarna som spaken går över är lite slitna mellan D och N. Kan det helt enkelt vara så att den hoppade in i N pga dåliga kuggar? Eller beror detta problem även det på neutrallägesgivaren? 

Tycker växelspaken överlag känns lite sådär, känns "glapp". 

Om vi nu behöver byta den där neutrallägesgivaren så undrar jag om det är mycket jobb/är svårt för såna som oss som inte kan så mycket...? 🙂

Även de där kuggarna vid spaken kanske behöver ses om och bytas? Och vad tusan heter det om man ska leta på nätet?

 

 

20220320_135929.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du behöver byta bussningen som håller hela reglaget.
Väldigt vanligt fel och naturligt det är helt slut efter +50år

Kolla med VP det är flera bussningar både till huset men även till länkage

https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/bussning-a-t-spak-lagring-konsol-lankage-65-73.html

Spaken skall vara helt stum och inte glappa alls sidledes

Inget fel på kuggarna! Det är bussningen som är helt borta

Link to comment
Share on other sites

22 timmar sedan, Per Berglund said:

Du behöver byta bussningen som håller hela reglaget.
Väldigt vanligt fel och naturligt det är helt slut efter +50år

Kolla med VP det är flera bussningar både till huset men även till länkage

https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/bussning-a-t-spak-lagring-konsol-lankage-65-73.html

Spaken skall vara helt stum och inte glappa alls sidledes

Inget fel på kuggarna! Det är bussningen som är helt borta

Ah okej, så det är även pga av obefintlig bussning som den är svårstartad ibland? Alltså förmodligen inget fel på neutrallägesgivaren? 

Link to comment
Share on other sites

19 timmar sedan, Helena_80 said:

Ah okej, så det är även pga av obefintlig bussning som den är svårstartad ibland? Alltså förmodligen inget fel på neutrallägesgivaren? 

Så kan det vara!

Neutralkontskten kan ju ändå dålig …..trots allt ett halvt sekel gammalt på dessa bilar så räkna med byta allt.

Även bussningar från växelspakens länkarm som i sin tur går till manöverstaget till lådan.

Varje litet glapp akumuleras.    När allt är bytt blir det helt tajt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...