May 22, 200321 yr comment_1036 Har precis fått fart på min 5,0HO motor i min Musse -66 allt verkar funka finfint förutom att motorn vibrerar så in i hlvt, på tomgång så går den utan kännbara vibrationer, men så fort jag varvar över 1200-1300 rpm så vibrerar motorn så att hela bilen hoppar, nästan i allafallMotorn går jämt och fint utan miständning har kollat att tändföljden är rätt m,m, allt verkar stämma, nu mistänker jag att det kan vara svängningsdämparen som är problemet, om man kollar på tommgång så ser man att den yttersta delen (den gummi upphängda)på dämparen "vobblar" ca 2-3 mm fram och till baks,motorn har suttit i en frontsmälld mustang GT -87 har fått byta remskivor m,m, som var trasigt i motorns frammdel,verkar som att även svängningsdämparen behöver bytas ?nån som har några andra ideer, kan verkligen 2-3 mm "vobbel" göra så att hela bilen vibrerar?
May 24, 200321 yr Author comment_1053 Använde den som följde med motorn, så den borde ju passa (50oz)
May 25, 200321 yr comment_1068 Leta rätt på en beg svängningsdämpare så borde det bli bra, jag kan inte se att det är något annat problem.
May 28, 200321 yr Author comment_1110 Har nu bytt svängningsdämpare, men det blev ingen skilnad!?. Har kollat vevaxeln med indikatorklocka den var ok verkar vara något annat, men vad? Någon som har några fler ideer eller varit med om något liknande.
May 28, 200321 yr Author comment_1114 Var i garaget och provde att byta tändföljden till den äldre utifall Kammen var bytt, men det hjälpte inte,I min desperation började jag att fundera på om jag verkligen monterade flexplattan rätt, för visst måste vikten på flexplattan vara på rätt ställe på vevaxeln om det ska fungera rätt, men innan jag monterade bort den så märkte jag hur den satt så den ska ha hammnat rätt!? kan man se detta bara genom att ta bort plåten längst ner på spräng kåpan och tex titta vilken cylinder som ska tända när vikten på flexplattan pekar rakt ner.Tittade på stiften alla verkade OK.
May 30, 200321 yr Author comment_1133 Jag har en AOD låda från -85 som var monterad i bilen ihop med en halv slut 302, sålde motorn och behöll lådan.Tur att man inte kan sätta flexplattan fel ! eftersom jag använt flexplattan som var monterad på motorn när jag köpte den så borde det vara som det ska.börjar mer tro att det är något med tändningen ska prova att flytta fördelaren en kugg åt vardera hållet och se om det hjälper.även om jag märkte upp hur det satt innan jag plockade isär motorn så är det lätt att det blir fel (har lyckats förut).
May 31, 200321 yr Author comment_1143 Hmmm, om man ändrar rotorn en kugg eller vrider på fördelaren så ändrar man väl på motorns grundtändning,den kan väl inte EEC:n ändra på eller?saknar tändmarkering på motorn ska fixa en sådan så jag kan kolla tändningen riktigt.
June 2, 200321 yr Author comment_1165 Kollade tändningen i dag den var (Tyvärr) ok, så inget fel där alltså vet inte vad jag ska tro, motorn är köpt på firma och ska vara testad och godkänd så den borde ju vara ok ?kan man göra något fel vid ihopmontering av motor och låda!? som orsakar detta, har kollat så att flexplattan sitter riktigt mot momentomvandlaren och det såg bra ut.
June 7, 200321 yr comment_1248 Hej MagnusHar du fått rätt på vibrationerna? Så stora vibrationer på så lågt varv tyder nästan på att det är något med ganska så stor diameter. Stod växellådan länge utan att användas med konvertorn monterad? Har hört att det kan bli goja i den delen av konvertorn som är neråt. Sitter konvertorn riktigt i sitt läge?
June 10, 200321 yr Author comment_1270 vxl/konverter har stått över vintern så det borde inte vara något problem, var i garaget igår, släppte på dom fyra skruvar som konvertern sitter med allt verkar riktigt. Ska prova att köra motorn utan vxl låda och se om det blir bättre, börjar tro att det kan vara svängnings dämparen ändå fast jag bytt den, den som jag bytte till var ju från en -84 så man vet alldrig.(kommer från en skrotad motor), Nån som vet vad man kan köpa svängningsdämpare hadde tänkt att skaffa en eftermarknads modell eftersom jag har hört att fords original inte är någon höjdare, någon som vet vem som säljer till bra pris och som har grejorna hemma på hyllan.
June 15, 200321 yr Author comment_1348 Har plockat ur motorn igen (suck!), verkar som att flexplattan och blockplattan kommer från en annan motor trots allt.kom att tänka på att jag såg spår efter fordblå färg på blockplattan (den tunna plåten mellan motor och låda) Ford 5.0 or är ju svart lackade! kollade lite extra noga och hittade stämplade siffror på blockplattan,D2AE6A373AA. under den raden var det stämplat. 10 19 71, bokstaven,D och siffran 2 borde betyda att den är från 1972.Har skaffat en flexplatta som jag VET! är en 50oz, vikten på den är nästan dubbelt så stor jämfört med den som var monterad på motorn.Tydligen kan man inte lita på vissa firmor som i sina annonser skriver att motorerna är testade,godkända ochfärdiga att lyfta i .
June 18, 200321 yr Author comment_1412 yipieeee!!!!! Byte av flexplatta gjorde susen! Tog en första provtur i dag, wow! vilken skillnad mot min förra motor (302 med 4-port), mest märks det på låga varv att EFI motorn ger vridmoment i massor (9" med diffbroms blir nog nästa projekt)