Gunnar Åslund June 3, 2022 Report June 3, 2022 Ska delen som håller skivan röra sig fram och tillbaks i sidled? Se bild. Den gör det på min GT 2001. Det rasslar där när motorn går. Kan det vara ett lager i skivan som är dåligt? Citera
Gunnar Åslund June 3, 2022 Author Report June 3, 2022 Jag men ar den del som är rödfärrgad på denna bild. Citera
Kenneth L June 4, 2022 Report June 4, 2022 Ja det är kamremsspännaren och den är fjäderbelastad. Att dom slits ut eller blir dåliga i lagringen är nog att betrakta som sånt som händer och då behöver dom fixas. Och om dom slutar fungera så blir det inget bra alls - så kör inte med den om den är tveksam (vad det nu är?) Byt! Citera
Gunnar Åslund June 4, 2022 Author Report June 4, 2022 50 minuter sedan, Kenneth L said: Ja det är kamremsspännaren och den är fjäderbelastad. Att dom slits ut eller blir dåliga i lagringen är nog att betrakta som sånt som händer och då behöver dom fixas. Och om dom slutar fungera så blir det inget bra alls - så kör inte med den om den är tveksam (vad det nu är?) Byt! Kamrem är det nog inte då motorn har kamkedja. Citera
Per Berglund June 4, 2022 Report June 4, 2022 (redigerad) Sådan multiremspännare är rätt typiskt att byta på alla liknande motorer så det är säkert dags! Över 20år då börjar det hända saker! Men kamkedjan har även den 2st spännare som är vanligt att de gett upp på 4.6L Häng av multiremmen och kör motorn för kontrollera om det fortfarande skrammlar...Gör det det så är det dags för en storservice! Kamspännarna är en usel plast design så när dom börja ge upp så är det bråttom serva! Nya kamspännare är i metall som de borde varit original Oftast är en massa andra "plast guides" till kedjan också trasiga. Inget gör det själv jobb direkt så bara lämna in direkt till firma som kan! Man rekomenderar även byta oljepump om man behöver göra detta! Ändrade %s av %s (%s) Citera
Gunnar Åslund June 4, 2022 Author Report June 4, 2022 2 timmar sedan, Per Berglund said: Sådan multiremspännare är rätt typiskt att byta på alla liknande motorer så det är säkert dags! Över 20år då börjar det hända saker! Men kamkedjan har även den 2st spännare som är vanligt att de gett upp på 4.6L Häng av multiremmen och kör motorn för kontrollera om det fortfarande skrammlar...Gör det det så är det dags för en storservice! Kamspännarna är en usel plast design så när dom börja ge upp så är det bråttom serva! Nya kamspännare är i metall som de borde varit original Oftast är en massa andra "plast guides" till kedjan också trasiga. Inget gör det själv jobb direkt så bara lämna in direkt till firma som kan! Man rekomenderar även byta oljepump om man behöver göra detta! Det är den avbildade spännaren som skramlar, den rör sig i sidled vilket vad jag fattar den inte ska göra. Kollat på videos hur man byter och där bultas den fast i vänsterläge. 1 Citera
Kenneth L June 5, 2022 Report June 5, 2022 On 2022-06-04 at 10:05, Gunnar Åslund said: Kamrem är det nog inte då motorn har kamkedja. Sorry - givetvis multirem.....Jag har haft för många bilar med kamrem! Citera
Gunnar Åslund June 6, 2022 Author Report June 6, 2022 16 timmar sedan, Kenneth L said: Sorry - givetvis multirem.....Jag har haft för många bilar med kamrem! Shit happens 1 Citera
Gunnar Åslund June 10, 2022 Author Report June 10, 2022 (redigerad) Jag har bytt remspännaren och det blev knäpptyst! Problem solved! Tack för alla tips. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Gunnar Åslund June 10, 2022 Author Report June 10, 2022 On 2022-06-05 at 20:20, Kenneth L said: Sorry - givetvis multirem.....Jag har haft för många bilar med kamrem! Jag har bytt remspännaren och det blev knäpptyst! Problem solved! Tack för alla tips. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.