Saxin Posted July 21, 2022 Report Posted July 21, 2022 Hejsan mitt namn är Tommy Saxin bor i Hogstad utanför Mjölby. Tycker om å mecka med äldre bilar. Har haft några Ford Explorers som renoverats genom åren. Det är det enda i jänkebilsväg jag har haft. Har nyligen köpt mig en Mustang 70 HT. Har tittat i flera år efter en muskelbil å velat fram å tillbaka vad det gäller för tillverkare. Kravet jag hade var sen 60 eller tidig 70 talare å bigblock motor. Å den skulle inte va i för fint skick heller då jag vill sätta min smak å tycke på fordonet, men i körbart skick. Nu hittade jag en som föll mig i smaken. Lite smått ombyggd var den, inga matching numbers. Motor 429:a med trimkam ifrån Crane har inga uppgifter än på kammen. Police interceptortoppar,Edelbrockinsug, Petronixfördelare ( brytarlös) Holley 850 DP förgasare Långa headers. C6 låda Ford 9" bakaxel med Detroit locker diff. Nu snarast blire å byta fjädrar fram till progressiva å hoppas att den även blir lite högre fram. Samt modifiera huven då fördelaren tar i, så jag kan inte stänga huven helt. I vinter blir det att bygga nytt avgassystem för det dönar så förbannat samt montera ett EFI system samt lite annat pyssel. Mvh Tommy Quote
Per Berglund Posted July 21, 2022 Report Posted July 21, 2022 (edited) Hej! Det låter som ett hederligt roligt 80-tals bygge! 429 var aldrig planerad sitta i modellen så det är rejält trångt för dig byta stift! Bilen blir även väldigt framtung så bromsarna brukar snabbt ta slut Rätt troligt så är det ett Smallblock chassi och det är något du först bör förstärka upp. Bigblock bilarna som är egenligen FE 385 serien hade speciella fjädertorn för att klara av krafterna. Nu har din bil med 429 som är en annan ännu mycket motorfamilj så det blir ännu mer akut fixa! Jag har nog svetsat 4-5st torn på Mustang 69-70 där alla hade rätt allvarliga sprickor Kolla tornen längst ned ska du se att det garanterat har spruckit Du kan inte montera starkare fjädrar innan du fixat tornen Så här ser ett Smallblock torn ut där det spruckit på 4ställen....Denna bil hade en vanlig 351C och det sprack ändå Nu kan ju om du har tur tidigare ägare redan byggt om tornen. Rätt så vanligt man skar av tornen så man fick i 429an lättare . Ford gjorde faktiskt så själva på en specialmodell av Sportsroof BOSS 429 1969-1970 Dessa bilar skeppades till en extern ombyggare Kar Kraft som sågade bort originalet Gäller inte HT dock! Edited July 21, 2022 by Per Berglund Quote
Lars Alfredsson Posted July 22, 2022 Report Posted July 22, 2022 Välkommen hit, lägg gärna ut lite bilder på bilen Quote
Saxin Posted July 23, 2022 Author Report Posted July 23, 2022 On 2022-07-21 at 20:37, Per Berglund said: Hej! Det låter som ett hederligt roligt 80-tals bygge! 429 var aldrig planerad sitta i modellen så det är rejält trångt för dig byta stift! Bilen blir även väldigt framtung så bromsarna brukar snabbt ta slut Rätt troligt så är det ett Smallblock chassi och det är något du först bör förstärka upp. Bigblock bilarna som är egenligen FE 385 serien hade speciella fjädertorn för att klara av krafterna. Nu har din bil med 429 som är en annan ännu mycket motorfamilj så det blir ännu mer akut fixa! Jag har nog svetsat 4-5st torn på Mustang 69-70 där alla hade rätt allvarliga sprickor Kolla tornen längst ned ska du se att det garanterat har spruckit Du kan inte montera starkare fjädrar innan du fixat tornen Så här ser ett Smallblock torn ut där det spruckit på 4ställen....Denna bil hade en vanlig 351C och det sprack ändå Nu kan ju om du har tur tidigare ägare redan byggt om tornen. Rätt så vanligt man skar av tornen så man fick i 429an lättare . Ford gjorde faktiskt så själva på en specialmodell av Sportsroof BOSS 429 1969-1970 Dessa bilar skeppades till en extern ombyggare Kar Kraft som sågade bort originalet Gäller inte HT dock! Quote
Saxin Posted July 23, 2022 Author Report Posted July 23, 2022 On 2022-07-21 at 20:37, Per Berglund said: Hej! Det låter som ett hederligt roligt 80-tals bygge! 429 var aldrig planerad sitta i modellen så det är rejält trångt för dig byta stift! Bilen blir även väldigt framtung så bromsarna brukar snabbt ta slut Rätt troligt så är det ett Smallblock chassi och det är något du först bör förstärka upp. Bigblock bilarna som är egenligen FE 385 serien hade speciella fjädertorn för att klara av krafterna. Nu har din bil med 429 som är en annan ännu mycket motorfamilj så det blir ännu mer akut fixa! Jag har nog svetsat 4-5st torn på Mustang 69-70 där alla hade rätt allvarliga sprickor Kolla tornen längst ned ska du se att det garanterat har spruckit Du kan inte montera starkare fjädrar innan du fixat tornen Så här ser ett Smallblock torn ut där det spruckit på 4ställen....Denna bil hade en vanlig 351C och det sprack ändå Nu kan ju om du har tur tidigare ägare redan byggt om tornen. Rätt så vanligt man skar av tornen så man fick i 429an lättare . Ford gjorde faktiskt så själva på en specialmodell av Sportsroof BOSS 429 1969-1970 Dessa bilar skeppades till en extern ombyggare Kar Kraft som sågade bort originalet Gäller inte HT dock! Tack för tipset ska kolla fjädertornen. Dä går faktiskt å byta stiften, de är nyligen bytta. Det blir väl lite moddningar framöver oxå Quote
Saxin Posted July 23, 2022 Author Report Posted July 23, 2022 On 2022-07-22 at 12:26, Lars Alfredsson said: Välkommen hit, lägg gärna ut lite bilder på bilen 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.