Jump to content

Hej är ny härpå forumet å nybliven ägare till en mustang 70 HT


Recommended Posts

Hejsan mitt namn är Tommy Saxin bor i Hogstad utanför Mjölby.

Tycker om å mecka med äldre bilar.

Har haft några Ford Explorers som renoverats genom åren. Det är det enda i jänkebilsväg jag har haft.

Har nyligen köpt mig en Mustang 70 HT.

Har tittat i flera år efter en muskelbil å velat fram å tillbaka vad det gäller för tillverkare.

Kravet jag hade var sen 60 eller tidig 70 talare å bigblock motor.

Å den skulle inte va i för fint skick heller då jag vill sätta min smak å tycke på fordonet, men i körbart skick.

Nu hittade jag en som föll mig i smaken.

Lite smått ombyggd var den, inga matching numbers.

Motor 429:a med trimkam ifrån Crane har inga uppgifter än på kammen.

Police interceptortoppar,Edelbrockinsug,

Petronixfördelare ( brytarlös)

Holley 850 DP förgasare

Långa headers.

C6 låda 

Ford 9" bakaxel med Detroit locker diff.

Nu snarast blire å byta fjädrar fram till progressiva å hoppas att den även blir lite högre fram.

Samt modifiera huven då fördelaren tar i, så jag kan inte stänga huven helt.

I vinter blir det att bygga nytt avgassystem för det dönar så förbannat samt montera ett EFI system samt lite annat pyssel.

Mvh Tommy

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Hej!
Det låter som ett hederligt roligt 80-tals bygge! 😅

429 var aldrig planerad sitta i modellen så det är rejält trångt för dig byta stift! 
Bilen blir även väldigt framtung så bromsarna brukar snabbt ta slut

Rätt troligt så är det ett Smallblock chassi och det är något du först bör förstärka upp.
Bigblock bilarna som är egenligen FE 385 serien hade speciella fjädertorn för att klara av krafterna.

Nu har din bil med 429 som är en annan ännu mycket motorfamilj så det blir ännu mer akut fixa!
Jag har nog svetsat 4-5st torn på Mustang 69-70 där alla hade rätt allvarliga sprickor

Kolla tornen längst ned ska du se att det garanterat har spruckit
Du kan inte montera starkare fjädrar innan du fixat tornen
Så här ser ett Smallblock torn ut där det spruckit på 4ställen....Denna bil hade en vanlig 351C och det sprack ändå

IMG_3749.thumb.jpg.d57d2e1bbe8c68f84b4030222b3f922c.jpg


Nu kan ju om du har tur tidigare ägare redan byggt om tornen.
Rätt så vanligt man skar av tornen så man fick i 429an lättare .
Ford gjorde faktiskt så själva på en specialmodell av Sportsroof BOSS 429 1969-1970
Dessa bilar skeppades till en extern ombyggare Kar Kraft som sågade bort originalet

Gäller inte HT dock!

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

On 2022-07-21 at 20:37, Per Berglund said:

Hej!
Det låter som ett hederligt roligt 80-tals bygge! 😅

429 var aldrig planerad sitta i modellen så det är rejält trångt för dig byta stift! 
Bilen blir även väldigt framtung så bromsarna brukar snabbt ta slut

Rätt troligt så är det ett Smallblock chassi och det är något du först bör förstärka upp.
Bigblock bilarna som är egenligen FE 385 serien hade speciella fjädertorn för att klara av krafterna.

Nu har din bil med 429 som är en annan ännu mycket motorfamilj så det blir ännu mer akut fixa!
Jag har nog svetsat 4-5st torn på Mustang 69-70 där alla hade rätt allvarliga sprickor

Kolla tornen längst ned ska du se att det garanterat har spruckit
Du kan inte montera starkare fjädrar innan du fixat tornen
Så här ser ett Smallblock torn ut där det spruckit på 4ställen....Denna bil hade en vanlig 351C och det sprack ändå

IMG_3749.thumb.jpg.d57d2e1bbe8c68f84b4030222b3f922c.jpg


Nu kan ju om du har tur tidigare ägare redan byggt om tornen.
Rätt så vanligt man skar av tornen så man fick i 429an lättare .
Ford gjorde faktiskt så själva på en specialmodell av Sportsroof BOSS 429 1969-1970
Dessa bilar skeppades till en extern ombyggare Kar Kraft som sågade bort originalet

Gäller inte HT dock!

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-07-21 at 20:37, Per Berglund said:

Hej!
Det låter som ett hederligt roligt 80-tals bygge! 😅

429 var aldrig planerad sitta i modellen så det är rejält trångt för dig byta stift! 
Bilen blir även väldigt framtung så bromsarna brukar snabbt ta slut

Rätt troligt så är det ett Smallblock chassi och det är något du först bör förstärka upp.
Bigblock bilarna som är egenligen FE 385 serien hade speciella fjädertorn för att klara av krafterna.

Nu har din bil med 429 som är en annan ännu mycket motorfamilj så det blir ännu mer akut fixa!
Jag har nog svetsat 4-5st torn på Mustang 69-70 där alla hade rätt allvarliga sprickor

Kolla tornen längst ned ska du se att det garanterat har spruckit
Du kan inte montera starkare fjädrar innan du fixat tornen
Så här ser ett Smallblock torn ut där det spruckit på 4ställen....Denna bil hade en vanlig 351C och det sprack ändå

IMG_3749.thumb.jpg.d57d2e1bbe8c68f84b4030222b3f922c.jpg


Nu kan ju om du har tur tidigare ägare redan byggt om tornen.
Rätt så vanligt man skar av tornen så man fick i 429an lättare .
Ford gjorde faktiskt så själva på en specialmodell av Sportsroof BOSS 429 1969-1970
Dessa bilar skeppades till en extern ombyggare Kar Kraft som sågade bort originalet

Gäller inte HT dock!

Tack för tipset ska kolla fjädertornen.

Dä går faktiskt å byta stiften, de är nyligen bytta.

Det blir väl lite moddningar framöver oxå 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...