Mattias cmc 1746 March 27, 2005 Report March 27, 2005 Var nere i Varberg och hämtade hem min -94:a i dagarna, och nu när man är ute å kör så tänds "check engine" efter typ 5-10 min, kan bero på att jag ställde om tändnignen för några månader sedan. Men undrar nu om det kan vara så att man måste nollställa databoxen eller nånting för att den inte ska tända sig? Eller varför tänder den sig? Citera
Leijon CMC 855 March 27, 2005 Report March 27, 2005 HAhahahah!!...... förlåt. Check engine, det känner jag igen. Har stått så i vår Saab 9000 i åratal. Vad jag förstår (i saaben i alla fall) så ska det vara någon form av "limp-home" funktion. Vad menas med det kan jag inte direkt säga... men hörde något om att den inte ger full kraft, den går typ på sparlåga kan man säga. Undrar om din "check engine" har samma "funktion"?? Citera
Mattias cmc 1746 March 27, 2005 Author Report March 27, 2005 hehe asså.. Ja du kanske har rätt, men då borde det inte vara någon fara att köra med det iallafall? Citera
Leijon CMC 855 March 27, 2005 Report March 27, 2005 nä det tror jag inte OM DET NU ÄR SOM VÅR SAAB. Bilen den går, men man blir ju lite rädd eftersom allt står tydligen inte rätt till... kanske bäst att kolla upp det ändå? Citera
Mattias cmc 1746 March 27, 2005 Author Report March 27, 2005 mm, jag får åka in till nån verkstad så dom kan felsöka, för dom borde väl kunna koppla in sig i databoxen och läsa av felkoder..? Citera
Leijon CMC 855 March 27, 2005 Report March 27, 2005 jo det tycker jag... gör det, det blir nog bäst så. Citera
95cobra March 27, 2005 Report March 27, 2005 det kan mycket väl vara att du måste rengöra MAF:en, dvs luftmängdsmätaren..görs enklast med en tops och lite T-röd..samma som på min, rengjorde, lampan släcktes och den gick mycket trevligare..kan va ett tips..ciaoo Citera
LupusRex March 27, 2005 Report March 27, 2005 "Limp Home"-funktionen i SAAB och andra bilar med Bosch system, gör så att ifall nån komponent ger felaktiga signaler (typ lambdasond som bränts, luftmasse/mängdsmätare som pajjat) så ställer den in ett förinställt värde så att man kan köra bilen till verkstan. "Limp Home" blir ungefär "Halta Hem".Om man nollställer styrboxen på bilen, så försvinner nog "Check Engine"-lampan ett tag, men dyker nog upp igen efter en fem-tio minuter.Om jag var du skulle jag kolla upp luftmassemätare och övriga sensorer. Eller låta en verkstad göra det. Citera
Mattias cmc 1746 March 27, 2005 Author Report March 27, 2005 Har löst sig nu. När jag tog bort hela luftburkspaketet för att göra rent lite så upptäckte jag att det hade lossat nån vakuum slang =) Hände nog när jag bytte tändstift Citera
Recommended Posts