taikon March 29, 2005 Report March 29, 2005 Har huvudbryderi- Har nyrenoverade trumbromsar fram som fungerat felfritt i 2 säsongers körning. Fick ojämn bromsverkan vid besiktning - bilen drar mycket snett vid kraftig bromsning.Har kollat att kolvarna flyter helt perfekt, luftat ett flertal gånger, backarna är nästan nya och ser bra ut, trummorna är fina och inte skeva.har backat o bromsat för att de ska justera sig själva, men likaväl kvarstår problemet med ojämna bromsar. Rent teoretiskt borde det vara ok men dock inte praktiskt, vad göra? Citera
Gäst March 29, 2005 Report March 29, 2005 "Självjusteringen" är oftast ganska kass.Har du bytt ut den?En renoveringsats med alla detaljer är billig på Hansen RacingHar du monterat backarna rätt?Du vet väll att dom har olika längd med friktions material och måste monteras parvis.På den här bilden syns det ganska tydligtSom du ser har främmre backen mindre material än backre backen.Det finns alltså risk för att du monterat backar med lite material på en vänster sida av bilen och backar med mer material på höger sida.Resultatet blir ju då att du får mer bromseffekt på ena sidan. Citera
sniffer March 29, 2005 Report March 29, 2005 Inte så att du klämt något bromsrör eller har gammla tronga bromsslangar någonstans innan? Har själv råkat ut för båda dessa problem vid olika tillfällen. Då ej på mussen men kanske värt att kolla ändå. Citera
Alexx March 29, 2005 Report March 29, 2005 Har exakt samma på problem på min 68a, drar kraftigt till vänster när jag bromsar, dock blir bromskraften mer jämnt fördelad efter man har bromsat ett tag.Köpte den som den är och ska in på besikning i vår så måste lösa det innan dess. Så följer den här tråden med intresse, skriv gärna och berätta vad det var för fel när du löser det Kommer inte åt bilen på en månad så kommer inte kunna sätta igång och felsöka förrän då Citera
Gäst March 29, 2005 Report March 29, 2005 En sak angående bromsslangar som "sniffer" var inne på.Jag har 2ggr tidigare varit med om att dom sväller innåt.Alltså insidan på slangen krymper ihop och hindrar därmed oljan att komma fram till cylindrarna.Vet du om att slangarna har några år på nacken så byt ut dom även om dom till synes verkar fräsha. Citera
NightMaaN March 29, 2005 Report March 29, 2005 En sak angående bromsslangar som "sniffer" var inne på.Jag har 2ggr tidigare varit med om att dom sväller innåt.Alltså insidan på slangen krymper ihop och hindrar därmed oljan att komma fram till cylindrarna.Vet du om att slangarna har några år på nacken så byt ut dom även om dom till synes verkar fräsha.det värsta med bromsslangar som krymper innåt brukar inte vara att bromsvätskan inte kommer fram... utan att den har svårt att komma tillbaka... med påliggande bromsar som följd.... Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 30, 2005 Report March 30, 2005 Hej.Trumbromsar fram brukar vara mycket svåra att fåbra funktion på, men när funktionen är 100 så är dom väldigt effektiva. Några råd släng självjusteringen åt Hel-ete, var självden som justerar bromsarna, på de Mustanger jag fixathar jag demonterat självjusteringen både fram och bak, det är inga svåra moment att justera bromsar själv och det behövs inte göras varje år. Tag bort bläcket och vajern sätt fjädern i motsatt bromsback sätt på trumman justera genom det avlånga håletpå insidan av bromsskölden. Att trumsbromsar drar ojämt är oftast vid fel på hjulcylindereller i mycket ovanliga fall brott på själva bromsbelägget. Jag har vid två tillfällen haft samma typ av fel på en 67Fb som jag ägde, det visade sig att bromsbelägget på backen spruckitmed en nästan osynlig spricka mellan två nitar rakt över backen. Vid inbromsning så lyftes den ena halvan av belägget över den andra och fungerade som en kil, det yttrade sig så attdet blev tvärstopp på den sidan som belägget var trasigtoch då även i väldigt låga hastigheter 0-40km. Jag kan intyga att jag nästan skruvade ner hela broms-systemet innan jag hittade den lilla spricka i belägget,jag kan intyga att belägget var helt nytt och därför var detinte det första jag kollade på. Det otroliga var att beläggets halvor återgick till sinna platser och sprickan blev nästintill osylig .Mitt råd kolla beläggens bromsytor noga efter en evetuell spricka rakt över mellan två nitar. :wink: Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.