Jump to content

Hjälp angående RPM och toppfart Fastback 68 4 växlad manuell


Recommended Posts

Hej

Jag behöver hjälp angående varvtal och hastighet på Mustang Fastback 68 manuell 4-växlad.

Jag har en känsla av att det är ett problem med min bil.

Problemet är att jag känner att varvtalet är för högt och toppfarten för låg.

3. Växel 4

- RPM runt 1950 i 30 miles per hour.

- RPM runt 2500 vid 40 mph

- RPM runt 3000 vid 50 mph

Toppfarten för bilen är då 50 mph och sedan 3000 rpm. Då har bilen vibrationer...högt/högt inne i bilen.

Jag önskar att jag kunde köra låt säga 50 mph och rpm var då runt 2000 eller så..

Och jag önskar att jag kunde köra snabbare än 50 mph. Låt oss säga 60-70 mph åtminstone..

Jag undrar, detta normalt? (3000 RPM vid 50 mph)


Om inte normalt?

Vad är problemet?

Tack för hjälp.

 

Link to comment
Share on other sites

Garanterat så har någon tidigare ägare bytt ut slutväxeln i bakaxeln för få bättre acceleration.

För att ta redan på vad som sitter i så måste du rulla bilen så hjulen går exakt 1 varv.....Sätt en tejpbit på däcket mot något som är lätt indexera mot karossen
Samtidigt sätt även en tejpbit på kardanaxeln som du enkelt kan se

Någon måste sedan titta på kardanaxeln och räkna hur många varv kardanen roterar när däcket roterat 1 varv

Man kan ju tro att man kan lyfta bakhjulen och snurra för hand men det går inte om utväxlingen är av en öppen diff som är det vanligaste.....Båda hjulen måste rulla på marken
Om det sitter en spärr diff i bakaxeln så kan man lyfta och snurra hjulet eftersom axeln är spärrad och snurrar även det andra

Öppen eller ospärrad diff kan man snurra på ett av hjulen men det är lite annorlunda tillväga gångsätt...Se här hur dessa killar gör

Vanlig utväxling på Mustang är exempelvis 2.80:1 som är landsvägsutväxling......Samma som de hade på videoklippet

Det låter som det minst sitter en 3:50:1 utväxling i din bil om jag skulle gissa!

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...