Jump to content

Väghållning


Sadeln

Recommended Posts

Hej! Fråga är det någon som kan rekommendera något väghållnings kit för stabilisera en Mustang fastback 66. Då bilen idag  även sitter lågt och skrapar i lätt vid körning över fartgupp så vill jag höja upp bilen. M.v.h 

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag inget om din budget, om du mekar själv eller vilken nivå du strävar efter men här kommer lite åsikter från mig:

Färdiga kit där du i stort sett byter allt känns som en bra affär för de som säljer grejorna, många spyr galla över mustangens hjulupphängningar och ser ett byte som den enda lösningen.
Om man tittar lite på originalgrejorna så finns det förbättringspotential på ett antal punkter men tyvärr har internet bestämt sig för att original är skit, jag håller inte med om detta..

Vi förutsätter att du har friska originalgrejor på din bil och då skulle min plan se ut så här:

Fram:
Shelbysänkning
Öppna plånboken och köpa de bästa stötdämparna du har råd med.
Montera en 1 1/8 krängningshämmare fram
Montera strut rods med länklager fram

Bak:
Friska fjädrar med polybussning i främre fästet, behåll gummi i de bakre fästena.
Panhardstag ( mycket viktigt! )
Öppna plånboken och köpa de bästa stötdämparna du har råd med ( bak är det riktigt viktigt med bra dämpare pga den stora ofjädrade vikten )

Hjulvinklar:
Camber 1-2° negativt
Caster 5-6°
En liten gnutta toe in

Vill du sedan gå vidare så ligger karossförstärkningar näst på tur, karossen flexar så mycket att det påverkar väghållningen negativt.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...