April 3, 200520 yr comment_15930 Hallå, hallåEftersom jag håller på med en mindre uppfräschning av motorn så tog jag av ventilkåporna i helgen för att ta bort gammal färg ifrån dessa. Till min förvåning hittar jag små plastfragment av ventiltätningar alldeles vid oljekanalerna i toppen. Då jag tittar noggrant vid ventilerna så upptäcker jag att dessa tätningar är totalt ihoptorkade och sönderspruckna (på ena sidan av motorn är endast en tätning hel, mens de andra är i stort sett borta. Vad jag kan förstå så är dessa tätningar (ser ut som en fingerborg ungefär) endast ett komplement till den tätande effekt som ventilstyrningarna har. Jag vill helst ut och åka i sommar och känner inte för att riva topparna. Min fråga alltså; Är det ett komplement så borde det vara lugnt att köra i sommar och riva topparna nästa vinter? Eller skall jag göra det nu? /Fredde
April 3, 200520 yr comment_15932 Med rätt verktyg så går det att byta tätningarna utan att riva topparna, med en speciell ventilbåge samtidigt som ventilen hålls på plats med hjälp av tryckluft.Men annars så är det inget större problem att åka över sommaren tycker jag, det kanske blåryker lite och drar några extra droppar med olja annars så ska det inte hända något hemskt. :wink:
April 3, 200520 yr Author comment_15933 Det enda jag oroar mig för är att plastbitarna pluggar igen oljekanalerna. Förhoppningsvis så kommer detta inte ske eftersom tätningarna lär ha varit i detta skick ganska länge. Jag ger mig attsingen på att jag hittar fler plastbitar när jag byter oljetråget.
April 3, 200520 yr comment_15934 Jag skulle tro att plastskräpet följer med oljan raka vägen ner i tråget och stannar där...
April 4, 200520 yr comment_15957 Jag hittade mina tätningar i pumpens sil! Tyckte oljetryckslampan lyste lite väl länge och tog därför ner tråget. Den ryker inte något och drar marginellt mer olja fast den saknar tätningarna.
April 5, 200520 yr Author comment_15979 Då jag ändå har motorn ur bilen så skall jag "investera" i nya, fräscha tätningar. Hade den suttit i bilen så skulle jag inte bytt i år i alla fall..
April 23, 200519 yr Author comment_16693 Hallå!Jobbar stenhårt med bilen för att så snabbt som möjligt få den körklar.Motorn är nu i stort sett färdig. Det är bara tätningarna som saknas. Och di gamle tätningarna hittades, som leffe och Lars B påpekade, i oljetråget.
April 25, 200519 yr comment_16739 har lite av samma problem med mina ventiltätningar..vet nån var detta verktyg som gör det möjligt att byta tätningar utan att riva toppen finns att få tag på o va d kostar?vill ju inte riva för mkt nu när säsongen e på ingående..
April 26, 200519 yr Author comment_16774 Hej,Hansen racing har en ventilfjädertång för detta ändamål. Pris 400:-/Fredric
April 26, 200519 yr comment_16804 ok! finns d nått bra verktyg för d oxå?lr måste man tilverka nått eget av ett gammalt stift?
April 27, 200519 yr Author comment_16828 Biltema har en nippel som du sätter i tändstiftshålet för mkt resonabelt pris.
May 24, 200519 yr Author comment_18147 Blåser liv i denna tråd! Tyckte att Hansens tång var lite för dyr så jag tillverkade en egen av en avdragare + några andra komponenter. I lördags var det så dags för tätningsbyte. Tji fick jag! Tången fungerade och cylindrarna var trycksatt. Problemet var bara det att knastrerna satt som berget. Kanske inte så konstigt då motorn är orörd invändigt. Förmodligen är också min kompressor för klen för den orkade inte hålla emot ventilen då jag knackade på fjäderbrickan.I söndags blev jag så här förbenad .Därför rev jag topparna och insug och bytte tätningarna på konventionellt sett. Det gick utmärkt. För övrigt så noterade jag att insugsventilerna är djuriskt stora på en 2V Cleveland. Förstår inte hur de kan vara större på en 4V. Dom kan ju knappt får plats! I går morse (måndag) beställde jag nya packningar för topplock, insug och förgasare mm från Norrlands Custom. Dessa kunde jag sedan hämta ut på Bussgods på eftermiddagen efter jobbet. Service! Sedan var det "bara" att rengöra och skruva ihop grejorna. Detta är något jag skulle ha gjort på en gång! Har man ändå motorn ur bilen så är det nästan dumt att köra med tryckluft. Nu fick jag chansen till att byta topplockspackningarna mm i motorn. Något som jag hade ångrat i efterhand om jag inte gjortI kväll lägger jag tillbaks motorn i bilen Ville bara skriva av mig lite........ /Fredde
May 24, 200519 yr comment_18165 hehehehe! skönt att d löste sej har inte tagit tag i mitt.. misstänker att ja åker så här i sommar
May 25, 200519 yr Author comment_18198 Jo, det var inte så kul när jag insåg att jag var tvungen att riva. Motorn är nylackad också. Var lite orolig om färgen skulle förstöras i skarvar m.m men det gick bra. Nu är det gjort och det känns kanon. Nya topplockspackningar är ju aldrig fel.För övrigt så ligger motorn på plats i bilen igen. Klockan 23.30 i går låg den där den skulle.Det är toppen! /Fredde
May 25, 200519 yr comment_18200 härligt! bara ut å gasa då mm ja ska besiktiga min idag.. blir premiärturen faktiskt, d ska nog gå bra
May 25, 200519 yr Author comment_18205 Lycka till med besiktningen!Premiärturen är nog 2 veckor bort för mig. Skall i med kringutrustningen först. Sedan så måste jag beställa olja till växellådan (ATF typ F). Det går ju tyvärr åt nästan 12 liter i FMX:en. Bifogar bild på den delrenoverade motorn/Fredde
May 25, 200519 yr comment_18211 Ser otroligt fin ut du har verkligen lyckats bra med målningen!Skulle du inte skrivit att den är delrenoverad skull man tro att den är helt nyrenoverad så här på bild, eller till och med en utbytesmotor som är ny.MvhMrV8
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.