jorsei April 6, 2005 Report April 6, 2005 Hej allihop.Har precis plockat ihop bilen efter vinterns jobb.Döm om min förvåning när tankmätaren inte funkar.Den funkade perfekt när jag plockade ur tanken.Kollade mätaren genom att kortsluta den först och den funkar.Sen var det dax för armaturen,tanken är halvfull så det finns soppa.Trodde först att det var flottören som var dränkt men när jag kollade med en spegel genom hålet så flöt den f-n så fint.Men om jag lyfter den en bit så åker mätaren upp.Vad är det som har hänt med den?Går det att fixa eller är det bara att köpa en ny??Nån som vet.Jorma Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 6, 2005 Report April 6, 2005 Hej.Har du kollat att tanken jordar, jag menar att den har någonform av kontakt med karossen. Det kan bli mätarproblem om tanken ligger på någon formav isolering typ karosskitt som ligger som tätning mellan tankoch kaross. :wink: Citera
jorsei April 6, 2005 Author Report April 6, 2005 Den sitter direkt på plåten med plåtskruvar,så kontakt har den.Mätaren funkar om man lyfter upp flottören en bit.Svårt fall.??? Citera
Ronnie S April 7, 2005 Report April 7, 2005 Inuti tankgivaren är det en lindad motståndstråd, och till flottörarmen är det kopplat en "släpsko-kontakt" som löper mot denna motståndstråd. Tråden kan ha gått av på något ställe, eller så kan det ju helt enkelt vara lite oxid någonstans. Det går att öppna tankgivaren och titta efter hur det ser ut (man viker försiktigt upp några plåtöron bara). Det är lite ömtåliga grejor, men bara man är försiktig går det bra. Du måste förstås ta bort givaren från tanken först. Citera
Walter Garherr April 7, 2005 Report April 7, 2005 Om du har armaturen lös och en multimeter kan du koppla på den och ställa den på ohm och dra flottören upp och ner så ser du om du har brott i lindningen någonstans, eller om släpskon inte ligger åt riktigt på nåt ställe.Kan vara slitet på gamla bilar.Kollade en åt en kompis och där syntes tydligt att man hade tankat ungefär halvtank varje gång.Walter CMC 1119 Citera
jorsei April 7, 2005 Author Report April 7, 2005 Armaturen sitter på,får köra upp lite soppa först och plocka bort den och mäta. Citera
Ronnie S April 7, 2005 Report April 7, 2005 Ett tips, det finns en avtappningsplugg på tanken (åtminstone på min 66:a) i främre högra hörnet. Citera
jorsei April 7, 2005 Author Report April 7, 2005 Har ingen på min så det blir till att slabba med soppa sen. Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 8, 2005 Report April 8, 2005 Hej Jorma var försiktig denna gång. :wink: Citera
jorsei April 10, 2005 Author Report April 10, 2005 Tjena.Ska försöka undvika att samma sak händer igen.Det räcker med att bli grillad en gång. Citera
Recommended Posts