Patrikstar August 11, 2023 Report August 11, 2023 Hej! Har en Mustang 2014 V6 där värmen idag slutade fungera. Vrider jag på full värme så händer inget, fläkten snurrar och så men ingen värme. Vidare så ändrar den hastighet på fläkten rätt vad det är utan att jag vridit på något reglage. AC-n fungerar som den ska. Kör jag sakta eller står stilla så kommer det lite värme, men vid körning så slutar värmen komma. Har väl att göra med att luften i motorrummet blir varmare då bilen inte rör på sig. Någon som har något tips på vad det kan vara och vad jag eventuellt själv kan göra åt det? Citera
Lars Alfredsson August 11, 2023 Report August 11, 2023 Kolla felkoder, allt går ju via styrenheterna. Citera
Patrikstar August 11, 2023 Author Report August 11, 2023 1 timme sedan, Lars Alfredsson said: Kolla felkoder, allt går ju via styrenheterna. Har tyvärr ingen felkodsläsare. Kan nog vara läge att skaffa en. Duger Biltemas enkla? https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/felkodslasare/felkodslasare-obd-ii-eobdcan-2000040054 Citera
Lars Alfredsson August 11, 2023 Report August 11, 2023 Jag kör med en gratis programvara i min PC som heter Forscan och en omvandlare Usb till OBD. Gav ca 400:- på Amazon.se https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0BLH3ZTG1?psc=1&ref=ppx_pop_mob_b_asin_title När det gäller kodläsare så vet jag inte vilka som fungerar, viktigt att kolla upp innan köp. Citera
Patrikstar August 12, 2023 Author Report August 12, 2023 (redigerad) Var och kollade bilen nu. Kärlet för kylarvätskan var helt tomt. Då menar jag detta kärl. Exempelbild Gissar att jag har en läcka någonstans. Vad för kylarvätska bör jag ha i Mustang 2014 V6? Antar att det ska vara en etylenbaserad? Fungerar det med denna? https://www.biltema.se/bilvard/tillsatsmedel/glykol/glykol-koncentrerad-2000044693 Tar gärna emot alla tips och förslag på hur jag bör gå vidare. Är ju inte direkt någon van mekare. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Patrikstar August 12, 2023 Author Report August 12, 2023 Nu är jag väldigt osäker på hur länge jag kört med lite eller ingen kylarvätska. Att värmen inte fanns märkte jag igår, och senast jag hade värme före det kan ha varit för en vecka sedan kanske. kör max 2 mil per gång. Kör ytterst lagligt och gasar inte upp den. Gissar att jag totalt kört 10-12 mil sedan jag senast hade värme i bilen. Har heller inte noterat att temperaturmätaren gått upp i bilen, den har varit i mitten som vanligt. Inte heller några varningslampor har lyst i instrumentpanelen. Hur allvarligt kan det vara att ha kört utan kylarvätska som jag gjort? Blir lite nojig av mig. Ska ta bilen till en verkstad nästa vecka så får de provtrycka och kolla på den. Har ju själv väldigt begränsat med verktyg för felsökning. Citera
Patrikstar August 12, 2023 Author Report August 12, 2023 (redigerad) 7 timmar sedan, Rsracing said: Tack, men den fanns inte i lager. Skulle behöva få i glykol till imorgon. Denna verkar ju annars fungera. https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/glykol/kylarglykol-622017/ och blanda med https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-och-tillbehor/batterivatten/batterivatten-001134/ Läser på https://www.fordservicecontent.com/Ford_Content/catalog/owner_guides/14musom1e.pdf Under Capacities and Specifications Att det ska vara t.ex. VC-3DIL-B Vilket är en orange ethylene glycol-based glykol. Bör ju motsvara den som Jula har. Eller är jag helt ute och cyklar nu? Ändrade %s av %s (%s) Citera
Mustangmike August 14, 2023 Report August 14, 2023 On 2023-08-12 at 18:58, Patrikstar said: Nu är jag väldigt osäker på hur länge jag kört med lite eller ingen kylarvätska. Att värmen inte fanns märkte jag igår, och senast jag hade värme före det kan ha varit för en vecka sedan kanske. kör max 2 mil per gång. Kör ytterst lagligt och gasar inte upp den. Gissar att jag totalt kört 10-12 mil sedan jag senast hade värme i bilen. Har heller inte noterat att temperaturmätaren gått upp i bilen, den har varit i mitten som vanligt. Inte heller några varningslampor har lyst i instrumentpanelen. Hur allvarligt kan det vara att ha kört utan kylarvätska som jag gjort? Blir lite nojig av mig. Ska ta bilen till en verkstad nästa vecka så får de provtrycka och kolla på den. Har ju själv väldigt begränsat med verktyg för felsökning. Det behöver inte vara något problem med motorn bara för att det läckt i någon slang och blivit låg nivå. Värmepaketet sitter ju oftast högt och får dålig verkan innan nivån är så låg att det ger överhettningsproblem. Sedan kan ju läckaget vara ett resultat av motorproblem, topplockspackning, thermostat etc. som gjort att kylvätskan försvunnit. Verkstaden lär ge dig svar om du har skador på motorn, typ topplockspackning. Citera
Patrikstar August 17, 2023 Author Report August 17, 2023 Det löste sig bra detta. Var bara kärlet för kylarvätskan som var tom, fattas kanske 2-3 liter för att fylla upp allting igen. Fyllde upp och kan inte se att det har läckt något. Nojade mig för mycket kanske. Citera
Mercury5964 4 September Report 4 September Lite nyfiken även om inlägget är gammalt. Fick du fart på värmen när du fyllt på kylarvätskan? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.