Jump to content

Recommended Posts

Tjena

Ny Mustang ägare men haft någon Yankare innan.

En GT 2003 gått ca 10350 mil

Tycker den är lite "stirrig" i ratten å man känner lite vibbar från carossen nä rman har v fot mot sidan eller armstödet i dörren.

Tips?

Ett tips från Grufmanbil, Det kan sitta en bricka vid varje bromsskiva, som håller den lite på plats. Helt onödig, ta bort den och gör ren anliggningsytan på skivorna och fälgarna. Hoppas det hjälper. Annars får du balansera däcken , troligtvis bak.

lycka till

Brickan sitter innanför fälgen, alltså mellan fälgen och bromsskivan. Sitter en bricka påträdd på 1 hjulbult på varje bromskiva, testa det först. Om ingen har tagit bort brickorna tidigare. Så är det 4 st per bil. 

Inte så sannolikt att brickan sitter kvar på en så gammal bil, dessutom spelar den ingen roll för balansens såvida man inte monterar en fälg som inte har plats för brickan, d.v.s en fälg inte avsedd för bilen. Då kommer fälgen sitta snett nån millimeter och orsaka vibrationer. 

Gamla dåliga däck med snedslitage, separation eller obalanserade är väl det första att kolla. Därefter en riktig hjulinställning. Ett litet toe fel kan ge nervös bil, speciellt i spårig eller blött väglag förstärks effekten. 

🙂

• Thanks 1
(redigerad)

Tack, kommer byta framdäcken samt göra en hjulinställning. Såg idag att de är sneslita på insidan . Orginal fälgar

Ändrade %s av %s (%s)
  • 2 weeks later...

Nu är däck bytt å en behövlig hjulinställning. Mycket bättre 🙂 Men lite små vibrationer kvar i ratten. Upplevs som de försvinner efter ett tag. Styrservot?

Byt även bromsoljan. Gjorde det på min 99a för jag hade problem med vibrationer vid inbromsning, gjorde även hjulinställning och då blev det borta. Låter lite konstigt för det brukar ju vara skivorna som strular men så var inte fallet.

Mvh

OK, på vilket sett kan bromsoljan påverka just vibrationerna?

Har inga problem vid inbromsning , ABS funkar å ingen "degighet" i pedalen

Bromsoljan kanske inte har bytts på många år och då kan det bli lite kondens iden. Min såg hemsk ut.

jag byter vart 4 år.

Mvh