Jump to content

Kupéfläktbyte på en -72:a


HasseF

Recommended Posts

Hej.

Har en Cougar -72:a som vad jag förstår är i det mesta identisk med motsvarande årsmod. mustang.

Kupéfläkten skriker illa och måste bytas eller renoveras.

Har försökt hitta något enkelt sätt att göra detta utan att behöva demontera allt för mycket.

Problemet är : VAR ÄR fläkten. Inbillar mig att den borde sitta någonstans centralt bakom instrumenteringen, tycker att jag lokaliserat ljudet dit i alla fall.

Det är ju så förb..t trångt därunder, så jag har inte lyckats hitta den än.

Tar tacksamt emot tips på hur man enklast byter.

//Hasse

-72 Cougar XR7 351c

Link to comment
Share on other sites

Kupefläkten borde sitta bakom handsfacket mot torpedväggen.

I alla fall gör den det på Mach 1an, 71-73

Den borde inte vara för svår att att byta.

Har för mig att den sitter med tre skruv + ett kontaktstycke.

Köp en rep bok så ser du var den sitter & hur man enklast demonterar & monterar.

Link to comment
Share on other sites

Man tackar....

Skall genast hem och söka.

Eftersom hela kupén sånär som på själva instrumentet och mittkonsolen verkar vara samma på Cougar och Mustang så borde ditt tips vara nyttigt.

//Hasse

Link to comment
Share on other sites

Ajdå, var rädd för just det.

Vet du om det överhuvudtaget går att komma åt den utan att montera ur hela instrumentbrädan ?

Har haft loss "överdelen" (själva stoppade panelen) men det gav inte mycket, och underifrån ser man ju inte mycket heller.

//Hasse

Link to comment
Share on other sites

Placeringen av fläktmotor är olika beroende på om du har air condition eller ej. Med a/c sitter den ovan kardantunneln,utan a/c på höger sida fram.

Har alltid demonterat hela instrumentet vid arbete med a/c eller värmepaketet.( i alla fall på 71/73 Mustang.)

Är inga märkvärdigheter att demontera / montera instrumentet. tar ca en ½ timme 45 minuter att ta loss.

Link to comment
Share on other sites

OK, det förklarar saken.

Den har haft AC, men eftersom AC-kondensorn var helt mosad (låg lös i bakluckan när jag köpte bilen, så jag gissar att den har blivit frontsmälld någon gång) så meckade jag bort kompressorn oxå.

Tack alla, varför har man inte varit med här tidigare. Det här är ju 100 gånger bättre än att gissa :D

//Hasse

Link to comment
Share on other sites

ok.. man lär sig nytt varje dag.. ;) men som sagt då har du fläkten över kardantunneln...

går att plocka bort värmepaketet först om man losar det och så går det släppa ner det och sen kanske det går att komma åt fläkten.. men jag rekomenderar dig nog att demontera hela panelen tog inte mer än en halvtimme och taq bort hela skiten... ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...