Jump to content

Förgasarproblem


Mickey

Recommended Posts

Hej,

Efter att jag monterat i mina nyförvärvade brytarspetsar och ställt in tändningen, renoverade jag min Autolite 2100 förgasare. Efter att ställt in förgasaren enligt rekommendationerna, så gick det rätt bra i början. Ända tills jag skulle göra en kickdown kring 70km/h, då en kraftig knallgas utvecklades i från avgasrören.

När jag kom hem och skruvat litet på bränsle/luft skruvarna, så kollade jag tändningen än en gång. Tändningen hade flyttat sig rejält och fick vrida på fördelaren igen.

Nästa provtur var mindre kul och när jag gasar så håller motorn nu på att dö. Finns det någon som har en idé vad det jag har glömt?

Tacksam för förslag,

Anders

Link to comment
Share on other sites

Inte ovanligt att man skuter av pluggar från vakumrör på förgasaren när motorn skuter i förgasaren. Du kanske är säker på att den sköt där bak men skadar ju inte att kolla iallfall.

Link to comment
Share on other sites

Jo, tyvärr så sitter vacumröret på plats och det var där bak det sa pang...det enda rör jag har är det som sitter mellan fördelaren och förgasaren.

Link to comment
Share on other sites

Det som slår mej när du säger att motorn puffar är att det låter som om du har tjuv luft någonstans eller att du har något lurt med acc pumpen.

Men jag skulle rösta på tjuv luft.

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte helt säker om det läcker luft, men nästan i varje fall. När jag provkörde den före jag hade ställt in tändningen så gick den förhållandevis jämnt (med undantag för jag gjorde en kickdown). Det var först efter att jag justerade tändningen en andra gång som jag började få problem med accelerationen.

Kom precis på att jag inte tog loss och pluggade vacumslangen när jag ställde in tändningen. Skulle det kunna ha någon betydelse?

Är det inte litet märkligt att tändningen har ändrat sig så mycket efter att ha ställt in förgasaren? Finns det några andra ställen det kan läcka in luft som jag borde kolla?

Skall kolla acc pumpen och se om allt sitter som det skall. Jag tyckte jag var väldigt noggrann när jag satte i det nya delarna, men kan väl aldrig vara för säker misstänker jag.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

det behöver inte var något problem med förgasaren däremot

så låter det som att fördelaren fått fnatt. :shock:

Kanske du skall kolla upp fördelaren och fjädrar plus motvikter

under tändplattan, dom kanske har lossat eller fastnat. :roll:

Det kan ju också vara helt fel fjädrar till motvikterna i

fördelaren. :?

Med en jä-la massa otur så kan du ha något som pajat i förgasaren

även fast den är ompackad, du kanske får göra en ompackning

igen :( , men framför allt kolla fördelaren. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har precis satt in en Pertronix låda som ersätter mina gamla brytare och allt såg ok ut. Det enda mystiska med min fördelare är att den kommer från en -73a och i min bil sitter det en 289 från 67.

Link to comment
Share on other sites

Jo det är lite skillnad på en fördelare från 60-70 tal,

skillnaden är just att arbetsområdet o vacumklockans

funktion som är olika. :?

I princip har det samma värden och funktion, det

är alltså inte någon jättestor skillnad efter lite ombyggnad

som tex byte av vacumklocka och andra värden på vikter. :)

Under den plattan i fördelaren som brytarspetsar eller

ignitor monteras på finns små tyngder som sitter på

UNDERSIDAN, dessa hålls fast med fjäder, det kan vara

så att någon tyngd eller fjäder kan ha släppt eller fastnat. :?

Denna platta och tyngder påverkas av vacum från

förgasaren och gör att fördelaren flyttar tändpungt med

eller emot vid gaspådrag och för att tändningen skall

bli vid rätt tidpungt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hann inte med att testa, men lyckades i varje kolla igenom fördelaren och tyngder och fjädrar verka sitta stabilt. Även vakuum membranet verkar vara intakt. Jag har fixat nya slangar och skall se till att det inte är några smygläckor som spökar.

Hoppas bara att jag hinner med att testa imorgon och tack för alla goda idéer så länge.

Link to comment
Share on other sites

Nu har problemet gått över i att tändningen istället :(

När jag ställer in tändningen först utan vakuumslangen inkopplad till membranet, så går allting bra och motorn går jämnt och fint. Sen när jag kopplar in vakuumslangen på fördelaren igen tillsammans med förgasaren, har tändningen ändrats...

Kan detta också ha med luftläckor att göra? Den enda läcka där kan vara är i så fall inne i förgasaren.

Misstänker att det har med tomgången att göra, men kan inte ställa den så lågt som det står i "boken" (475 rpm om jag minns rätt). Den lägsta tomgången jag kan få utan belastning innan den dör är runt 800, men varvtalet står och svänger upp och ner en del.

Jag provkörde den i alla fall, men kunde inte trycka på gasen utan att hålla på att kväva motorn.

Börjar snart bli desperat...känner ni någon i närheten av Malmö som skulle kunna hjälpa mig eller har ni några ytterligare förslag?

Link to comment
Share on other sites

Kanske och skall kolla kamkedjan också.

Det kanske är jag som tänker fel, men borde inte tändningen ändra sig efter man kopplar in vakuum slangen? Anledningen till att man kopplar bort vakuumslangen är väl för att ge en belastning som i sin tur sänker varvtalet. Om det inte är något vakuum i fördelaren kommer ju inte platten i fördelaren att påverkas heller. Därför borde väl också tändningen ändra sig när man kopplar in vakuumslangen igen och varvtalet ökar något, eller? :?

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade en bra artikel om timing som förklarar det mesta:

http://www.fordmuscle.com/archives/2000 ... ndex.shtml

Nu lyckades jag äntligen hitta det sista problemet som var på plattan som brytarspetsarna sitter på. Det var en liten plastaxel som påverkar fjäderbelastningen i plattan som hade fått en känga. Istället för att bara plattan kunde vridas runt sin axel, så kunde den även vridas i sidled också...detta påverkade i sin tur avståndet mellan brytarspetsarna och fick en väldigt skakig upplevelse. En ny platta kostade 135.- och livet börjar kännas härligt :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...