Jump to content

Färg på servopump


AJA

Recommended Posts

Jag undrar hur färgsättningen ska vara på servopumpen på bilden,,

alltså vilken är den riktiga färgen på det som är grönt respektive gult??

servopump1.jpg

Den sitter i en -65:a

Peter

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Vad jag vet om servopumpar på Mustang är att dom

anntingen är svarta eller gönfärgade den gröna kallas

för tielblue obs stavningen kan vara fel.

Har vid något tillfälle sett på mycket tidig 65 guldfärgad?

samma som ventilkåpor.

Mest vanligt är i alla fall svart på tidiga Eaton pumpar

det är enligt MCA reglerna rätt.

Link to comment
Share on other sites

Tack Lars,,

Jag har för mig att jag läst någonstans att det ska vara olika färg på oljebehållaren och på själva pumpen, pumpen svart och behållaren någon annan färg, det kanske var det som du nämnde om guldfärgen.

Jag kan ju förståss inte hitta var jag läste det men nu får den bli svart iaf.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Om det er det samme som på 1966 modellen skal være usagt men på denne årsmodellen skal Ford's pumper være "Tielblue"(finnes på spray) og TRW's pumper semi-gloss black. Pumpen kan identifieres på baksiden av huset på en tag. Pumpebraketten skal være sort (blank?) med ulakkerte bolter.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Följande är saxat från ett svar i ett Amerikanskt forum. Uppgiftslämnaren är Jef Speegle, natl. head judge all Shelby i MCA.

"The power steering pump can be either a Ford Thompson design, blue in color or a TRW design, black in color.

The tag on the rear of a Ford pump will have an "F" in the middle row of codes. The TRW pump tag can be identified by a "W" as the first letter stamped in the bottom row of information."

Link to comment
Share on other sites

Peter, pumpen som är på bilden är en Eaton-pump med separat oljebehållare, som användes -65.

Det var, vad jag vet, inte förrän -66 och senare som man använde Ford- eller TRW-pumpar (och färgen var teal blue resp svart, precis som tidigare sagts). Dom ser annorlunda ut, oljebehållaren sitter integrerad direkt på pumpen.

Tyvärr vet jag inte vad det ska vara för färg på eaton-pumpen eller på behållaren, men det är INTE samma pump (och troligen inte samma färgsättning) som på -66 i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...