7 AprilApr 7 comment_187080 OBS!!Sjukt lång renoveringspaus, igen! Efter kompletterande pyssel med styrservon gick jag på nervsystemet (elsystemet) i julas. Men hoppsan, det är i långt sämre skick än vad en snabbinspektion lovade. Hoppsan igen, ett nytt kostar typ 17 000 kr! Man kan göra mkt för dom pengarna.Har lyft ut rubbet o öppnat härvorna, och det hoppade nästan ut råttor. Här fanns allt från klippta o brända trådar, dåliga skarvar, mixade färger o extra tåtar, etc. Lägg till att jag inte hittar något bra elschema och 17 000 kr börjar kännas prisvärt. Började med att kartlägga vilka ledningsfärger min bil har. Har fått hyfsad kläm på vad som går vart men det är 2 tåtar som jag är klart osäker på. Båda har bäring på Start/Laddning. Precis som i en annan forumfråga har den röd/gröna tåten mellan S på laddningsreläet o I på Ignition Switch brunnit bort delvis. Den finns på schemat nedre vänstra hörnet.Start o laddning - klippta tåtar.pptx1) Min fråga är om jag antar rätt att den skall dras till stiftet som jag kallar 1b på schemat jag bifogat? Jag har dragit en prickad röd linje till 1b där den borde sitta. Har en följdfråga på detta. Var kan jag köpa plintarna och/eller stiften?Den andra tåten (vit) går ut från 1b på plinten under instrumentbrädan. Den är avklippt efter ca 50 cm. Tänker att den borde går till nåt instrument under brädan men jag kan inte hitta nån tåt att skarva den med. Tips?2) När jag skall skarva ledningarna borde lödning + krympslang vara bäst.- Någon med bättre förslag? Lödning är lite knepigt att få snyggt, att den inte blir tjock. Finns det bra fixturer för detta?3) Vill väldigt gärna få tag i ett elschema som täcker Startfunktionen (Ignition, Starting och Charging) till en Mach 1 -69, 351 W, FMX, med amperemätare, ej varvräknare.- Nån som vet vem som säljer såna (har redan VP´s schema men det stämmer inte)? Ännu bättre om det är nån som har o vill skicka.4) Att ledningar blivit brända har säkert flera skäl och jag förstått att det är lite risky att jänkarna kör full belastning genom t ex tändlåset o ljusknappen. Ford har löst det med Fusible Links och förkopplingsmotstånd i keramik.- Nån som har erfarenhet av detta? Funkar det? Eller är reläer det säkraste? Ändrade %s av %s (%s) OBS!! Krångligt det här med länkar. I mitt inlägg finns ett elschema i Power Point men då jag inte kan öppna det så kanske inte ni heller kan det. Lägger nu in det i pdf också. Det kanske funkar bättre. Om inte måste jag nog snacka med moderator.