Jump to content

Satisfactíon

Klubbmedlem
  • Inlägg

    50
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

  • Days Won

    1

Satisfactíon last won the day on 14 december 2022

Satisfactíon had the most liked content!

About Satisfactíon

  • Födelsedag 1948-08-14

Medlemsinformation

  • CMC
    2889
  • Region
    Ö.Mälardalen
  • Stad
    Huddinge
  • Yrke
    Försäljningsansvarig
  • Intressen
    Foto, skidor, golf, handboll,

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Satisfactíon's Achievements

Apprentice

Apprentice (3/14)

  • Dedicated Rare
  • First Post Rare
  • Collaborator Rare
  • Conversation Starter Rare
  • Week One Done

Recent Badges

11

Omdömespoäng

  1. Bra info om lyftarnas egenskaper. Jag gillar infot om oljekanalerna. Även om jag har hyfsad generell kunskap om maskiner så är det inte givet att man tänker på vad som kan gälla för en specifik maskin/motor. Vet inte om jag har skrivit det förut men först köpte jag ett komplett renoverat block från VP och renoverade topparna. Dom som senare visade sig vara spruckna. Därefter köpte jag kompletta renoverade 351 toppar från VP. Det enda som faktiskt är kvar från min motor är vipporna! Därför vet jag inte vilken nivå renoveringen lagts på, dvs har man slagit ur alla pluggar och gjort en seriös renovering eller bara fixat det som är "synligt". Förhoppningsvis det första men det kan precis lika gärna vara en snabbisrenovering. Så att köra en flush med LMEF kan inte skada.
  2. Befriande att inte riskera kostsamma skador . Skall bli intressant att se hur lång tid det tar innan oljan fyllt allt utrymme runt den inre kolven och om tickandet då möjligen försvinner. Jag kan väl tycka att lyftarna borde vara felfria eftersom dom är nya, men visst, allt nytt är inte felfritt! Motorn har nog gått +2 timmar vid det här laget så det passar bra med olje- och filterbyte. Är nyfiken på hur den ser ut, färg o ev ”metallspån”. Jag går vidare nu med drivlinan, alla delar är monterade utom länkarmen till lådan (FMX) och hjulen. Även om bilen är uppallad så kan det vara kul peta i en växel och se att hjulen snurrar, inget läcker etc. Därefter kommer elsystemet vilket nog blir en ny cirkus, det är original med några separatdragna ledningar. Det allmänna skickat på kontakter m m är också ett frågetecken . Det lär nog dyka upp nya frågor från mig i forumet. Vad sa Churchill, ”it´s not the end, it´s not even the beginning of the end, but it is, perhaps, the end of the beginning” eller nåt liknande.
  3. Lite trångt med mektid sedan sist. En köksrenovering har kommit mellan. Har ändå fått lite tid för motorn. - Kylarens avtappning modifierad, blev riktigt bra. Satte dit en Ballofix och ett par böjar. Se bilden. - Har justerat tändningen med lampa - Kollat vipporna, alla muttrar sitter bra - Gnistkollat alla stiften - Köpt en bättre kompmätare, se tabellen. Skillnaden mellan cylindrarna är max 10% vilket jag förstått är en bra balans. Det finns en inbyggd osäkerhet i mätvärdena pga åtdragningen av mätnippeln kan vara lite olika. Det är väldigt trångt att dra nippeln i cyl 7 och 8, även cyl 2 o 3 är svåråtkomliga. Tog ut ett stift i taget och mätte med motorn igång ca 20 sek. Motorn höll ca 45 grader. Vä topp – kPa/PSI Hö topp 5 11,5/167 6 12,2/177 7 11,7/169 8 11,0/159 1 11,2/162 2 11,5/167 3 11,9/172 4 11,5/167 Fortsatt att mäta tempen på headersen och det har blivit jämnare värden när jag satt i termostaten. Jag har ju förut mätt ca 2 cm från toppen men nu också mätt längre bort, upp till 25 cm från toppen. Värdena varierar sjukt mkt, t ex 1 cyl som visade 30 – 50 grader vid toppen visar 100 – 110 grader 15 – 20 cm ifrån. Jag börjar fundera på om det överhuvudtaget är relevant att mäta tempen på detta sätt? Den största frågan har varit ventilknacket eller vad det nu är. Jag har gjort en massa kontroller, även lyssnat med kåporna av. Det låter ungefär likadant. Tricket med att lägga på ett mottryck klarade jag inte. Pinnen hoppar så mycket att jag inte kunde känna av eventuellt glapp (kunde i a f se att det flödar bra med olja över alla vippor). Men jag tycker inte det borde vara nåt glapp med hydrauliska lyftare, eller …? Under dom här åtgärderna har jag kört motorn minst en timme. Måste säga att knacket låter mera som ett tickande även om det låter annorlunda på video i telefonen. Tickandet följer varvtalet men blir inte starkare när varvet höjs. Snarare att det drunknar, men inte försvinner, i motorljudet. Fråga: ja, det finns ett tickande men vad kan gå sönder, hur farligt kan det vara? Motorn har oljetryck, startar lätt och går hyfsat lätt. Blir inte varm. Vilket råd skulle ni ge? Kan jag låta det vara och observera om ljudet ändrar sig eller nåt annat händer? Har lagt med en bild på termostaten med 3 mm hålet
  4. NEDANSTÅENDE SKREVS IDAG MEN TEXTEN FINNS INTE NÄR JAG GÅR IN I TRÅDEN IGEN - HAR NI FÅTT TEXTEN?! ZDDP inhandlat och termostaten återmonterad med nyborrat hål. Dags då att gå vidare med dom andra kontrollerna ni tipsat om. Gällande oljetrycket är det 4 bar, ny pump. Men innan det ville jag fixa en skitgrej med kylaren (den är helt ny). Det är en 3-raders och lite större så avtappningen har hamnat precis över diagonalbalken men det är så trångt mellan att det inte går att sätta nån slang på öppningsskruven vilket betyder att vattnet far ut över balken och lite som det vill, slabbigt! Men min att idé att sätta en slang med ventil på öppningskruven funkar inte eftersom den öppnar när man skruvar in den. Då finns det ju inget att fästa slangen på! Nu är tanken att istället hårdlöda på en gängad stos i bottendelen och sätta en ventil på den. Lite läskigt att hårdlöda när man inte är man. Finns ju risk att det blir för varmt intill så att bredvidliggande lödningar öppnar sig. Är heller inte säker på var jag skall sätta stosen. Har ritat ringar där det är fritt neråt. Jag måste ju borra ett hål i botten och där går oljekylarrören som jag inte vet hur dom är dragna. Punka på dom så det ajöss med kylaren. Vad tror ni om detta? --------------------------------------------------------- Skriver detta tillägg ikväll Problemet med avtappningen har löst sig, på lite magiskt sätt! Jag ville experimentera med hårdlödning för att lära mig. Tog fram min gamla 2-raders och upptäcker att den kranen är gängad i kylaren, inte lödd! Hm ... det kanske min 3-raders också fast det inte ser så ut. 14 mm sexkant passade perfekt så jag tog i så mycket jag vågade! Gud hör bön - den är gängad (det kanske ni redan visste). Kommer att sova gott i natt och fortsätta med ny energi imorgon.
  5. Det kan inte vara fel och är inte speciellt krångligt. Jag har faktiskt inte tagit något kompprov alls vilket kan vara bra att ha som referens för framtiden eftersom motorn är "ny"
  6. Tjena. Det är lugnt, jag vet att mobiler inte är några HI-FI anläggningar. Men mina öron är om möjligt sämre så ditt omdöme är ändå intressant. Jag kommer att låta motorn gå mera och lyssna om ljudet förändras. Sedan kommer jag att lyfta kåporna och kolla vipporna. Angående temperaturen så skall jag montera tillbaks termostaten och mäta tempen igen.
  7. När du skriver om mätpunkterna ser jag att den infon inte kom med. Jag har mätt ca 1,5 cm från toppen på headersen så värdena är som ditt förslag. Kan lägga till att värdena är nåt slags snitt på varje mätpunkt. Det var rätt stor spännvidd mellan högsta o lägsta värde. Men relationen mellan cylindrarna är märkligt stor. Motorn är helrenoverad och har bara blivit inkörd. Även kablar och stift är ny så det är lite lurigt det här. Kunde du förresten kolla på videon. I så fall, hur tycker du att den gick? Så fort jag fått tag i ZDDP additivet så skall jag finjustera tändningen och kolla 1ans o 2ans stift eftersom det är dom som sticker ut.
  8. Sädärja, nya stänger monterade och jag har provkört i 20 min. Har bara gjort grundinställning på tändningen och förgasaren (Autolite 2V) har jag inte rört alls. Tycker det låter mekaniskt OK. Har spelat in några sekunder att lyssna på och kanske få en kommentar tillbaka, särskilt om nåt låter skumt. Jag hoppas videon funkar, har inte lagt ut något sådant förr. Under körningen mätte jag lite temperaturer, se schemat. Observera att det är utan termostat. Beror på att jag har tagit ut den för att kolla om det var fel på den eller bara vänt den fel. Jag har aldrig mätt temperaturer så här och vet inte vad som är normalt. Jag noterar att tempen är lägre närmare kylaren och att vä sida är hetare utom på ett par värden. Kan det bero på olika motstånd eftersom headersrören (shorty) har mer böjar på vä sida (= högre motstånd?) Tempen på termostathuset och kylarvattnet beror väl på att termostaten är borttagen. Ser ni något onormalt i värdena? Temperaturmätning (ingen termostat) 20221220_163908[1].mp4
  9. Mange tack , ett jobb jag inte hunnit göra. Har ett Mekonomen runt hörnet. Med nya stänger och alla goda råd känns det gött att plocka ihop allt och starta upp igen.
  10. 1968 är ett tag sedan. Då lär det finnas ett hyfsat antal på marknaden! Jag får hålla tummarna om mina lyftare. Buskörningarna är inte riktigt min melodi heller. Snygg research om tillsatserna. Jag har försökt hitta en spec på tillsatserna i min olja men inte hittat något om zink så det blir till att skaffa dylikt. Nåt blandningsförhållande? En 351a rymmer en del olja. Fick förresten inte stängerna idag så jag får hålla mig till söndag
  11. Bra där om oljan och momentet. Det står i rutan att det är en ny design. Undrar vilket år det kom? Flat tappet och kinakvalité – jag köpte mitt block 2015 komplett med allt innanmäte men jag antar kvalitén inte var bättre då heller. Man håller tummarna för att inte torska som Uncle Tony. Han tog visserligen en rövare när han hörde knackningarna. Han lär väl vara tvungen att åtminstone ta bort tråget för att hitta den lossnade biten? Cool snubbe! Om jag får stängerna imorgon då hinner jag montera grejerna men sen blir några dagars paus, eller ännu fler om jag bryter benen i Åre .
  12. En bild säger mer än 1000 ord! Jäkligt skönt att det inte är knepigare än att dra muttern i botten. Ut i garaget och hoppas att det inte gömt sig några nya utmaningar när jag låtit motorn gå ett tag. Vilket moment skall jag dra till? Olja, hur mycket vetenskap är inte det!? Jag brukar säga till folk, om du inte gör nåt annat så se till att byta olja enligt instruktionerna. Eftersom jag hann köra in motorn innan jag avbröt allt i våras pga sprickorna i topparna så antar jag att jag kan hoppa över den break-in-oil som det finns en länk till? Och istället gå till AMS Z-rod, eller Castrol oljan som Tungelsta lagt med en länk till. Kan man utan att vi grottar ner oss djupt säga om det finns några större fördelar med den ena eller andra oljan? Jag får nya stänger i veckan och dom skall få grisa ner sig med kamfett. Vipporna ja, är nog lite bättre än bilden visar så jag tar en ”kalkylerad risk” och använder dom, i alla fall tills jag skall tappa ur inkörningsoljan (något jag inte gjorde i våras i besvikelsen). Kommer då också att öppna och kolla att allt ser bra ut. Det står flat-tapped på olika ställen. Har aldrig sett det begreppet förut. Har jag en sån kam, och i så fall, vad utmärker den?
  13. Hoppsan, men kanske inte en jätteöverraskning. Så här såg det ut när lyfte ventilkåporna. Bilden är 5:an cyl och man behöver inte vara nån Einstein för att fatta varför jag tyckte mig hör ett litet slagljud med jämna mellanrum . På vä topp hade 4 vippor skruvat upp sig och på hö 1 st. Tungelsta föreslog dubbla muttrar för att låsa. En trick jag sett i många andra sammanhang. Eller är nya självlåsande att föredra? Lägger med bilder på lite slitytor på vippan, stången och stödbulten, alla på 5:an. Jag tycker slitytorna ser bättre ut i verkligheten, det är svårt att få till rätt blänk när man fotar, Passar på att höra synpunkter på oljan jag använder i motorn ?!
  14. Summitvideon var klart intressant. Har inte haft några problem att fatta kammens och lobens form för en motors ”beteende” men jag har aldrig trängt ner i teorierna och definitivt inte i rations påverkan. Ikväll har jag fyllt på vatten och hällt lite soppa i tanken och kört nån dryg minut några gånger. Om min omgivning är snäll mot mig imorgon så borde jag hinna lyfta på kåporna och kolla att inget hänt, att vipporna är rätt för mina ventiler och kolla av stängernas glidytor . Tar några bilder också och lägger med. VP har samma artikelnummer på vipporna till 289/302/351 vilket betyder att de måste vara lika. I nedan spec ser man också att det är Railtypen. Vipparmset Av "Rail" Typ. Vipparm, Styrkula med spår, 1st Mutter 3/8", 1st Mutter 5/16" 1 Sats Per ventil. Åtgång Per Motor: 16st. 289 1966-68. 302 1968-78. 351W 1969-78. Får nog räcka för ikväll nu
  15. Tack för tillägget. Då går jag vidare, men kommer att beställa nya stänger med tanke på att dom nog har följt med från gamla motorn, och det du skrev om risk att dom inte roterar. Då är både lyftare o stänger nya. Det är tillgång till så mycket kunskap som medlemmarna delar med sig av som är det bästa med medlemskapet. Och särskilt du som ofta lägger till lite extra . Jag spar dina inlägg i en särskild kunskapsmapp.
×
×
  • Create New...