Jump to content

Featured Replies

comment_187124

Hej.

Hade uppe tråden i höstas om mina blinkers bak som har fel färg, dvs. rött.

Fick ingen lösning på detta och bilen går inte igenom besiktningen. Har ringt några olika experter men bara fått snorkiga svar som att köpa nya lampor etc.

Köpte ett par helröda i höstas där blinkers var kopplad i backljuset. Men problemet är att på min bil är det kopplat så mina svarta eftermarknadsbakljus funkar, men inte ”original”

En ny infallsvinkel kan vara att dra en separat kabel med bara blinkers till bakljusen enkom för besiktningen.

Så, kan någon vänlig själ här bistå mig på ett sakligt sätt och förklara, som kan detta bättre än mig, hur f-n jag ska få det att funka?

comment_187145

Hejsan,

bara av nyfikenhet: när var "cut-off" datumet för att ha röda blinkers i Sverige, dvs hur gammal måste en importerad bil vara för att klara besiktning med röda blinkers?

Jag kan bara berätta för Tyskland (jag är tysk): från och med 01.01.1970 behövde alla nya fordon gula / orange blinkers runtom. Fordon som importerades fick avvikelsetillstånd till och med årsmodell 1998, men sedan dess är det faktiskt omöjligt att behålla röda blinkers på nyare bilar. Själv lyckades jag att få igenom en Cadillac Fleetwood årsmodell 1990 när jag tog hem den efter att jag hade jobbat i USA 1997/98.

Min 65:a har vita / klara blinkers fram och röda bak.

som sagt, bara av nyfikenhet, vill gärna lära mig lite om föreskrifter i Sverige.

Tack och hälsningar

SpyderRyder

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...