sniffer May 15, 2005 Report May 15, 2005 Va ute igår med mussen och gasade lite. Efter lite körning och ett och annat gaspådrag så helt plötsligt så dunkade de till i hela bilen när man gasade och släpte gasen på 1:an. Stannade genast för att undersöka va detta va. La mig under bilen och kollade drivlina och så då jag inte hittade något. Öppnade sedan huven och kollade utan att hitta något. Bad då kompisen som va med att ställa sig utanför bilen för att undersöka va de konstiga kraftiga dunkandet kunde komma ifrån. Ställer då mig på drivern med bromsen nedtryckt och gasar till, då jag ser genom springan under den uppfälda motorhuven at motor reser sig en bra bit ur huven. Går sedan fram och kollar då jag ser att ena motorkudden änna gett upp, så att när man gasade så vred sig (klättrade) motorn upp på den andra motorkudden vid höger sida och den släptes med med ett kraftig dunkande på den trasiga motorkudden (vänster).Kollade och försökte både i dag och i går lista ut va de varigt som stoppat notorn för att inte klättra ännu högre men kunde inte hitta några märken på luftrenare eller något sådant. Antagligen slog den stopp nere vid grensören kan jag tro.Men iallafall, nu till frågan. Kan man byta motorkuddar utan att behöva lossa kadan eller lyfta ur notorn? Tycker det ser ut som att det borde vara möjligt iallafall.Och även om de är någon som anar att något kan ha tagit skada av att notorn rest sig upp i motorrummet, så tippsa gärna vad jag skall kolla så de inte tagit skada. Citera
cmc 49 May 15, 2005 Report May 15, 2005 Inga problem palla upp bilen och lyft sedan motorn lite med en trä bräda mellan domkraft o oljetråg, Lyft till att du ser att motorn rör på sig skruva sedan loss motorfästet och byt ta en sida åt gången.man kan behöva lyfta eller sänka med domkraften för att få in rätt läge så bultarna går i igen:-.Lycka till men va försiktig om du ej gjort liknande jobb tidigare:-man kan få bilen över sig och det får man bara en gång i livet:- Citera
Mange May 16, 2005 Report May 16, 2005 Inga problem palla upp bilen och lyft sedan motorn lite med en trä bräda mellan domkraft o oljetråg, Lyft till att du ser att motorn rör på sig skruva sedan loss motorfästet och byt ta en sida åt gången.man kan behöva lyfta eller sänka med domkraften för att få in rätt läge så bultarna går i igen:-.Lycka till men va försiktig om du ej gjort liknande jobb tidigare:-man kan få bilen över sig och det får man bara en gång i livet:- Japp det är bara att göra ungefär så här. Jag har bytt motorkuddar ett antal gånger med motorn kvar i. Ett visst bökande, men det är iaf smidigare än att plocka ur allt. Ett tips kan ju vara att kolla efter orsaken till de trasiga kuddarna. De kan ju bara vara gamla och slitna, eller så har du mycket pulver i motorn och då kan det vara läge för ett momentstag. Annars är det väl ingen som går direkt sönder av att motorkuddarn gett upp. Beror ju iofs på hur länge du åkt med trasiga kuddar. Kolla om det skavt i på något ställe, te.x. startmotorn, eller oljetråget. Citera
ESO553 May 16, 2005 Report May 16, 2005 Det momentstraget som Mange pratar om:Var sitter det och hur fungerar det?Mvh Kent Citera
sniffer May 16, 2005 Author Report May 16, 2005 Ne de är nog lungt med de om de nu är så lätt. Har bytt motorer, pallat upp, bytt drivlinor och sådant förut. Ville bara kolla om de även va så lätt på mustangen som de såg ut att vara.En annan sak med. När motorn lyfte sig malde fläckten bort en del på fläktkåpan runt kylet. Ungefär 2dm lång bit och ungefär 7cm in på kopan. Inget som borde påverka kylningen men man är ju fortfarandeintreserad av att ha hela grejjer. Fins denna kåpan att köpa någonstans tro? Inget man kan få tag i via mekonomen de också? Citera
NightMaaN May 16, 2005 Report May 16, 2005 jag har en sån kåpa över... men har nog suttit på en 302a om vi menar samma? d v s fläktkåpan som sitter på kylet? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.