rossander May 17, 2005 Report May 17, 2005 Hej!Vad har denna "dosa" för uppgift? Den sitter jordad vid startrelät. Testade att ohm-mäta den, men den bjöd inte på nåt motstånd. Går det att mäta upp den eller Är den kass? Citera
Per-Olov Forsström May 17, 2005 Report May 17, 2005 Är nog en avstörningskondensator bör sitta plus på genorator Citera
Radioman May 17, 2005 Report May 17, 2005 Det är defenitivt en avstörningskondensator. Mät upp med multimeter som har har mätläge för kapacitans. Bör vara på ett par microfarad. Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 18, 2005 Report May 18, 2005 Hej.Detta är en radioavstörnings kondensator och den sitter intepå generator eller startrelä, däremot så sitter det på en egenplats på laddrelä. Brukar vara överst på laddrelä som är monterade i fronten på65-66. Citera
rossander May 18, 2005 Author Report May 18, 2005 Ok, jag den satt i fronten det var jag som blandade ihop start och laddrelä. Citera
Pelle cmc 375 May 20, 2005 Report May 20, 2005 Ska det översta stiftet vara tomt om man inte har avstörningsskyddet?Pelle Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 22, 2005 Report May 22, 2005 Hej.Mitt svar kan missuppfattas då jag skrev att den skallsitta överst på laddrelä, jag menade inte att avstörningenvar ansluten på översta stiftet utan att den sitter påöversta fästskruven.Anslutningen för detta störningsskydd är den näst överstaanslutningen på laddrelä.Att det översta stiftet är tomt är hel rätt varför vet jag intekollade i elschema Överst tomt.Näst överst. Gul kabel och radioavstörning.Andra nedifrån. Grön, Röd kabel.Nederst. Vit kabel.Jord anslutning. Svart, Röd kabel.OBS detta är taget från 1966 elschema samma på 65, skillnadenär egentligen bara kopplingen från generator laddlampa eller mätare. Citera
Recommended Posts