Jump to content

Recommended Posts

Beror ju på hur mycket du ska renovera. Jag bytte utväxling i min 8.8" för några veckor sen och det var inga större problem. Har kört 80-90 mil sen dess och det verkar lugnt...

Vad jag gjorde förutom bytet till 3.73 var byte av lamell och diskar i diffen, fick givetvis pilla lite med shimsen innan jag fick rätt spel och kuggbild. Annars flöt allt smärtfritt. I övrigt tyckte jag mina lager såg så pass fina ut så jag sket i och byta..

Däremot när man ska dra crushsleeven så går det åt rätt bra kraft, typ springa ett par varv runt kvarteret innan Du slänger dig på dragskaftet. Med andra ord skulle jag rekomendera kittet med distans och shims som finns i stället. Måste vara bra mycket enklare att handskas med...

I övrigt om Du anser Dig ha tummarna någorlunda i kanterna och de rätta verktygen, långa skjutmått och mätklocka så klarar du det själv.

Ta pinondjupet innan bara så du har nån referens...

Lycka till...

Förresten - här är en rätt bra beskrivning och tror den finns på annan plats här på forumet...

http://www.corral.net/tech/drivetrain/gears.html

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Lämna in hela min bil för byte av utväxling och renovering på Custom Racing i Örebro. Dom böt, uväxling, diff och pinjonglager, lager och lagerbanor, packboxar bakhjulslager och olja, betala dom 5663kr, det tog dom 5timmar.

Link to comment
Share on other sites

5663kr låter värt för att slipa behöva bli arg och kanske sälja bilen för en 20a eller 2 till grannen. Har en tjutande ljud vid typ 60-80km/h och som bara finns där när man gasar och försvinner när man släpper gasen. Hör bara det när man åker med cabben uppe som man nu inte ska göra men det händer ju. Är det normalt att den ritar med 1 hjul och i bland 2 om man har lammel diff?

Link to comment
Share on other sites

Glömde fråga. Om man nu kostar på att renovera bakaxlen vad tjänar man på att byta uväxling ? Vad ska man ha några tips?

Ska försöka leta reda på killarna i Örebro. Känner att jag skulle helsty ligga själv under bilen men jag vet hur det brukar kunna bli. Sen vill man gärna att den ska hålla hela semestern utan bergare!

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Absolut är det rätt att lämna bort.

8.8 axeln är svårast av Ford axlar att justera in

Jag tycker att det är även rätt att investera i ny utväxling

Majoriteten av nyare Mussar lider av för låg utväxling och gör dom relativt trista i accelerationen.

Motorn stannar ju nästan när överväxeln går in vid 90km/h ;)

En 3.55 upp till 3.73 utväxling är perfekt utan att det blir en stressig bil att köra.

Ny utväxling är bland det bättre trimmningarna man kan göra för pengainsatsen och utan att äventyra övriga komponenter i drivlinan

Faktiskt så kan bränsleförbrukningen sänkas lite i stadskörning.

På landsväg ökar det något men man får ju se till var man mest använder bilen.

Få i det här landet använder Mustanger på samma sätt som i USA där 99% kör highway varje dag.

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Den ska inte rita på ett hjul utan den ska hålla i hela tiden även om du vill göra 8or, köpte ett lammelkitt. När jag fick tillbaka min bil blev det en hel annan bil har dock bara provat i låga hastigheter (min bil är inte klar) När man stämpla på från noll så spinner den 1an ur, sen fortsätter en bit in på 2an om man vill....Gav 2500:- för bakaxeln och 1200:- för nya lammeler och shims.

Har du kollat oljan, dålig olja kan göra att diffen inte håller i, kanske även "oljudet"

Link to comment
Share on other sites

Håller med "Per B cmc538" att lämna in är klart att rekomendera. Jag råkar dock tillhöra kategorin "tjuriga verktygsmakare" som många säger och är van att jaga hundradelar på heltid... Men visst var det pill. Å den kanske är svår 8.8an?

Mitt val på växel blev 3.73 och nu i efterhand så kanske jag hade valt 3.55 istället. Varvar nu precis 2000 vid 90km och har lite problem med resonans i bilen pga av Flowmaster 2.5" och rak H-pipa antar jag.

Men i en cab kanske detta försvinner. Bränsleförbrukningen rök upp från 0.9 till 1.13 snittat... och det ansåg jag vara acceptabelt. Då har jag dock rivit dän kattarna som gick lite trögt och ställt på tändning till 13 grader ca.

Men den blev som en helt annan bil att köra... Å ritar än så länga på bägge hjulen en bra bit in på tvåan om man vill...

kan ju nämna att man passerar 250km vid 5560rpm på femman med en T5 låda... och 3.73. Är det för sakta och Du har bra ork i motorn så ta en 3.55.

Ha det bäst och lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Jag lamnade in min bakaxel (isarplockad, och rengjord) till Stig axle&parts i soder om Norrkoping i forra veckan.

Helrenovering samt byte fran 3.08 till 3.73 blev det.

Ska bara fa tid over sa jag kan aka och hamta den.

Blir spannande att testa den nar den ar ihopplockad, tar dock nagon vecka till, vantar pa nya dack och falgar till Bilen!

Link to comment
Share on other sites

vad tar dom för att fixa din bakxel? Nu har ju jag en AoD låda någon skillnad på vad man ska ha för utväxling?

Jag har hort att aod'n ska upp ett steg, en 3.55 i en manuell blir som en 3.73 i en aod, medans 3.73 blir som 4.10....

jag ger 3000kr plus moms, men da hade jag plockat bort allt och aven rengjort.

BBF har automat och en 3.73 utvaxling, fraga hur nojd han ar med varvtal och sa...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...