Jump to content

Mustang 1966 vs. Mustang 2004


SvenT cmc728

Recommended Posts

Hej!

Med risk för att bli doppad i tjära och rullad i fjädrar ställer jag denna fråga helt utan egna värderingar. Vill bara få påståendet bekräftat eller dementerat. Nu kör vi!

En kompis till mig var över till Florida förra året och hyrde en nästan ny 2003-2004 Mustang. Det första han säger när han provkör min 66:a är "Det är ju för fasen ingen skillnad mot den 04:a jag körde i florida. Tillochmed skramlet i dörren är detsamma". Nu ska tilläggas att han är lite av en skrävlartyp vad det gäller bilar samt att han kör Mercedes (V8 visserligen..).

Stämmer det här? Tycker det låter lite för otroligt för att vara sant. Är det sant är det ju riktigt illa....

//S

Link to comment
Share on other sites

Har väldigt svårt att tro att en 03-04 skulle kännas som att köra en 66à

Jag menar tekniken måste ju ha gjort några framsteg på nära 40 år eller?

Skramlet i dörrarna kan ju vara vad som helst.

Näää man ska inte tro allt en Mercedes ägare säger ;):roll:

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Ja kör han Mercedes så förstår jag hans höga nivå på "känslan"

Trist att behöva erkänna men på Mercedes så är allt riktigt fastskruvat till skillnad mot alla Fordar oavsett årsmodell

En Mustang 03-04 är jäkligt skrammliga faktiskt och speciellt cabbarna.

När man kör över ett gupp så känns det som hela instrumenteringen håller på att rammla ur.

En polare sa när vi var ute och åkte "ska det vara så?"

66 mussen tror jag faktiskt skrammlar lite mindre eftersom det är så lite plast och mindre med utrustning.

Däremot tycker jag absolut nyare mussarna går trots skrammlet mycket bättre är en 66á:!:

En 03 går härligt på landsväg och även när det svänger.

Effekten och komforten är grymt mycket bättre än våra gamla järn. Maskinellt och chassi är klart bättre optimerat för vägen än hästdroskorna på 60-talet var

Men man ska aldrig jämföra äpplen och päron!

Ford har eller kommer aldrig få samma kvalitet som en Merca.

Link to comment
Share on other sites

Då hade han inte helt fel då.... Han har en rätt ny amrisbåt och detaljkvaliteten där är inte att hänga i granen vilket jag brukar påpeka med jämna mellanrum :D

Nu köper man ju inte gamla fordar för kvaliteten i detaljerna utan för min del handlar det om känslan av 60-tal och en vacker kaross!

Kul tilläggshistoria: Strax efter att vi cruisat runt stockholm ett par tre timmar sätter han sig i sin E430 och gasar iväg. Han ringer någon timme senare och då har automaten rasat varpå jag kläcker ur mig "gammal är äldst" :--

Merca må vara fina i känslan (har haft några gamla ök själv) men de nyare modellerna är rätt kassa tycker jag sett till det goda ryktet kontra alla problemen med bilarna. Chrysler-influensa kanske?

//Sven

Link to comment
Share on other sites

Tycker de flesta nya bilar lider av bristande detaljkvalitet.

Min Volvo V40 fick jag reparera efter 9000 mil till en kostnad av 10000:-. Ramlagertätningen var slut.

Min far har en XC70 som gått 4000mil. Den är framvagnen väck på...

Volvo skyller på att de har leverantörer med kvalitetsproblem men sticker inte under stolen med att "de byggde bättre bilar förr i tiden"

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Ja moderna bilar verkar numera ha stora tekniska problem.

Passning och materialkvaltet på plåt och inredning tycker jag är enormt bra idag och speciellt på europeiska bilar

Har själv en 05 "Folkvagn" Passat som jag är grymt nöjd med när gäller körning och känsla. MEN :!:

Den har varit inne på verkstan många gånger pågrund av tekniska problem

Här är min lista

1. Första 5min i min ägo så rasade blinkerssystemet. In på verkstad och bytte på 1 timme dock

2. 3'e veckan trilla gasdämparen isär till baklucka.. byte

3. Framvagnen skrammlar! In på verkstad och dom hitta inget på 5 timmar trots att skrammlet hördes. 1 vecka senare in på verkstad igen och då byttes hela fjäderbenet!

Skrammlet kvarstår dock! upptäckte senare att när det blev varmt i luften så slutade det skrammla så det är något som är känsligt för kyla....Få se nu till vintern vad som händer.

4 Turbon slutade ladda efter 3månader och jag började bli omkörd av pensionärer som gick med käpp.....Någon spjällgivare hade givigt upp i motorn så det vart verkstadsbesök igen

Måttligt roligt! :x

Men trots bekymmren gillar jag den.

Link to comment
Share on other sites

Ja moderna bilar verkar numera ha stora tekniska problem.

Passning och materialkvaltet på plåt och inredning tycker jag är enormt bra idag och speciellt på europeiska bilar

Det har du helt rätt i. Det är i det mekaniska det fallerar. Och det verkar som att det är i framvagnskomponenterna det spökar mest. Åt minstånde av egen erfarenhet. TACKA VET JAG SMÖRJNIPPLAR 8)

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Mycket hänger väl på att serviceintervallerna ska vara så långa nuförtiden också?

Kompisens rasade automat beror troligen på att nåt ljushuvud på MB införde servicefria automatlådor. 01, två år efter att bilen levererades, togs denna rekommendation bort pga. för många haverier. Numera gäller olja+filter var 10000:e mil.

//Sven

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Ja smörjnipplar är något jag saknar också!

Men jag förstår varför man tog bort dom.

Säg ca 10 nipplar på en Ford F series som tillverkas i 1 000 000 exemplar/år

Det är ju 10 000 000 nipplar.

Simpel pryl att spara in på och sen låta kunderna stå för att sedan byta hela kulleder! :(

Åter till knirr knarr så är jag klart irriterad på Ford's materialval och det är förmodligen bara "Ekonomer" som väljer materialet efter priset?

Av alla plaster så väljer man det som är hårdast och spricker lättast.

Många paneler ger vika bara man nuddar dom.

Nya 05 har ju ryckt upp sig ordentligt som tur är

Ford har väll lärt sig av VOLVO! ;)

Fast jag gissar att det lär väll bli ännu sämmre för Ford och GM

Ingen lånar snart ut pengar efter fått "skräpstatus" i kreditstatus

http://www2.standardandpoors.com/servlet/Satellite?pagename=sp/sp_article/ArticleTemplate&c=sp_article&cid=1115671269539&b=10&r=1&l=EN

Link to comment
Share on other sites

Simpel pryl att spara in på och sen låta kunderna stå för att sedan byta hela kulleder! :(

Jepp! Och det är detta som är dilemmat. Förr byggde man bilar för att de skulle hålla så länge som möjligt.

Idag skall bilen hålla en viss tid = strax efter att alla garantier slutat gälla :roll: Sedan förväntas man gå tillbaks till handlaren med mössan i handen och köpa en ny bil

Slit och släng-koncept.......

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Slit och släng-koncept.......

/Fredde

Vem här vill slita och sen slänga sin Mustang? :(

Jag sliter gärna och hårt men slänga vette fanken om jag vet hur man gör! ;)

Link to comment
Share on other sites

Apropå slit och släng...

Betalade in skrotningspremien idag på 1500 kronor. Funderade först ett tag på att ringa och gnälla lite men insåg efter en millisekund att det var rätt meningslöst.

OM nu bilen skulle bli en hög skrot är jag rätt äker på att jag kan få tiofalt mer än de 1500 kronor skrotippen erbjuder...

//Sven

Link to comment
Share on other sites

Glöm inte bort att Ford bygger grymma kvalitetsvagnar under Lincoln-flaggan. Kolla vad de allra flesta presidenterna i USA åkt med för bil...

De 3 stora tillverkarna i USA hade förr olika varumären beroende på kvalitetsnivån, något som nu håller på att försvinna dock, inte minst i samband med alla uppköp och sammanslagningar. Ford-Lincoln-Mercury är väl numera Ford-Maxda-Volvo-......

Anledingen till att Mercaåkaren hyrde en Mustang var väl antingen för att han ville ha nåt kul och sportigt, eller att Lincolnen var för dyr...

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...