Jump to content

Problem med att tanka !! ??


AJ

Recommended Posts

Någon som har problem med att tanka Mussen ? Jag har vid två tillfällen haft problem med att tanka fullt. Det blir endast halv tank, sen slår pumpen av, precis som om det vore fullt. Duttar man sedan så rinner det över. Verkar som om det inte hinner rinna ner i tanken.

Har sett på amerikanska forum att vissa har detta problem. Någon som vet ?

AJ

Link to comment
Share on other sites

Jo jag vet om det och fick veta det av leverantören vid köpet. Jag kommer få själva tankröret utbytt så att det ska gå smidigare att tanka. Nu så får du vinkla pumpen lite så att luft kommer in, kolla hur mycket soppa den har druckit på info displayen så vet du hur mycket du behöver slå i. Väldigt irriterande med tanke på att statoil besöken blivit tätare (hehehe)...

Link to comment
Share on other sites

Känt problem tydligen.

Finns dock ingen lösning på det "over there" enligt min dealer.

Har hittat en pump där jag kan "köra för fullt" om handtaget vänds upp-och-ned.

Annars har det på vissa pumper varit mycket svårt att tanka, mycket tid tar det ibland :shock:

Link to comment
Share on other sites

Detta borde väl sorteras in under rubriken "Dagens I-landsproblem"? :D

Kan förstå frustrationen men den långa tanktiden skulle väl ändå bli lika lång om det gick och tanka som det bör? Tänker på alla nyfikna med jänkedrömmar som vill stå och tjöta?

Link to comment
Share on other sites

Har samma problem med min Windstar 00. Funkar bra om man vinklar munstycket något samt inte kör ner det i botten. Funkar också alldeles utmärkt att aktivivera spärren på pumphandtaget om man gör så, bra när man ska trycka i 90 liter......

Link to comment
Share on other sites

Jotack, man är ju numera guldkund på macken :? Problemet är ju också att pumpen envisas med att slå av efter ett tag när man står där å duttar. Har dock hittat ett par mackar där man kan tanka fullt utan problem, verkar som om det beror på vilket pumpmunstycke det är.

Pineman, vilken leverantör har du ? Vore också intressant och höra om problemet försvinner när du bytt rör.

AJ

Link to comment
Share on other sites

Jotack, man är ju numera guldkund på macken :? Problemet är ju också att pumpen envisas med att slå av efter ett tag när man står där å duttar. Har dock hittat ett par mackar där man kan tanka fullt utan problem, verkar som om det beror på vilket pumpmunstycke det är.

Pineman, vilken leverantör har du ? Vore också intressant och höra om problemet försvinner när du bytt rör.

AJ

Exclusive Cars.....
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har samma problem med tankningen. Tanken kommer att bytas ut innan jag tar hem bilen.

En relaterad fråga, vad ligger ni på för snittförbrukning? Min ligger på c:a 1,3 l/mil (18,5 mpg)

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte fixat mitt tankrör än, men det skall göras snart. Jag lyckas ändå få i 45 liter utan problem sedan får jag lugnt köra i dom sista 10 litrarna (tankar alltid när jag förbrukat runt 55 liter).

Jag gubbkör för det mesta (cruisecontrol) och ligger då på ca 1,1 liter/mil , men ibland gasar man på lite extra (typ innan det är dags att tanka) och då kommer jag upp i ca 1,3-1,5 liter/mil, men samtidigt har man jävligt kul...

Det blir alltid lite extra när man kör i stan och hamnar vid rödlyset, visa svensson hur en motor skall låta... :twisted::twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jag körde med en liten fuling. Kollar först på trippmätaren och försöker beräkna hur många liter man får i...... 1.5 liter per mil ca....

Sen var jag på OKQ8 eller QK som jag föredrar att kalla det.... Köpte en sån tratt med sil i, som är liksom lång och fjädrande, orange och ful i plast...... Man tjänar tid på att köra första 30-40 litrarna med tratten, sen resten får man truga ner............ Tratten kostade 55:- :P

Link to comment
Share on other sites

Jag körde med en liten fuling. Kollar först på trippmätaren och försöker beräkna hur många liter man får i...... 1.5 liter per mil ca....

Sen var jag på OKQ8 eller QK som jag föredrar att kalla det.... Köpte en sån tratt med sil i, som är liksom lång och fjädrande, orange och ful i plast...... Man tjänar tid på att köra första 30-40 litrarna med tratten, sen resten får man truga ner............ Tratten kostade 55:- :P

Trippmätaren???Kollar du inte färddatorn, där kan du se exakt förbrukning...

Skulle du sälja bilen??? eller hur var det???

Link to comment
Share on other sites

Jag har pratat med Exclusivecars och dom säger att dom bytt rör på några Mussar och det ska tydligen hjälpa. Vore ju bra om det finns en lösning för detta är ju sunkigt som det är nu. Kom precis hem från en tripp i Skåne och det blir lååååååånga och många tankstopp. :twisted::cry:

Nåja, förbrukningen håll sig på ca 1,05 l/mil på ca 100 mil landsväg och 50 stadsmil. Stadskörning hemma (inklusive essingeleden i rusning) ger 1,28 l/mil.

/AJ

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...