Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum - Classic Mustang Club Sweden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vinterrenovering avsluten :-)

Featured Replies

Hejsan,

allt började med lite oljeläckage på servostyrningen, framförallt styrventilen och tryckcylindern. "Inga problem" tyckte jag i höstas och körde igång med att avinstallera styrstaget, pumpen och alla hydrauliska bitar samt slangar. Mer än så var det inte tänkt å göra under vinterpausen. Men ... så var inte fallet.

Nu, när jag var på gång, upptäckte jag att det fanns lite annat å fixa. Ett nytt oljetråg utan bulor vore nog fint, och kanske ett till oljetråg till automatlådan, MED avtappningsskruv kanske, ingen dum idé. Sagt och gjort, och sen så upptäckte jag vattenläckage på vattenpumpen. Detta innebär att kylaren måste plockas bort för att komma åt skruvarna till fläkten (ej serie...), och då är det ju ett bra tillfälle att lackera alla fästen och småbitar i detsamma.

Den renoverade servoenheten monterades, det gick lätt som en plätt, men nu hittade jag (liggandes under bilen i det iskalla garaget) en trasig frostplugg på vänstra topplockets baksida. Nämen vad härligt. Men fina grannen min hade lite plattstål kvar, då blev det ett litet verktyg för att trycka i en ny plugg, och vad bra det funkade.

Det var ju svinkallt i garaget, då mekade jag bara några få timmar varje vecka, men så småningom blev det dags för att hälla i oljan i motorn, växellådan och servopumpen, och sist inte minst ny kylvätska. Upptäckte dock lite vattenläckage, och jag misstänker att packningen mellan styrhuset (där kamkedjan sitter) och motorblocket inte längre håller tätt på riktigt, fast att fixa detta proffsigt kräver mycket tid och pengar och således tyckte jag bara försöka dra åt skruvarna på riktigt när motorn är varm.

Igår var det dags för en rejäl provkörning, och det gick superbra. Motorn går som fan, tack vare den nya modulatorn växlar lådan smidigt mellan 2:an och 3:an, bättre än förr och - viktigast - den renoverade servostyrningen funkar fint. Inget läckage, inte igår i alla fall, och även kylsystemet håller tätt, nu att motorn blev varm. Får se idag hur mycket vätskar den tappar nu efter natten. Är det bara nån droppe så får det förbli så här tills jag har tid och råd att fixa det på riktigt.

11 mil var det igår med mycket körglädje.

Önskar alla en trevlig säsongstart.

hälsningar

SpyderRyder

Styrning (4).jpg

Styrning (7).jpg

styrventil montering (4).jpg

oljetråg (10).jpg

frostplugg (6).jpg

Avslutning (4).jpg

Ändrade %s av %s (%s)

• Author

"Är det bara nån droppe så får det förbli så här..:" - japp, det var en droppe på golvet nu, men ingen stor grej. Allt annat är bara bra.

19 timmar sedan, SpyderRyder said:

"Är det bara nån droppe så får det förbli så här..:" - japp, det var en droppe på golvet nu, men ingen stor grej. Allt annat är bara bra.

den märker bara revir 😄