Jump to content

Stendöd musse


Recommended Posts

Hejsan på er!

Installerade Ignitor i lördags och bilen hoppade igång på första kugget =)

Körde en cruisingrunda ett par tre timmar och sedan en sväng på söndagen för att sedan tvätta av bilen och ställa in den i garaget. Spolade under motorn och när jag körde in bilen gick den aningens ryckigt.

Råkade glömma nyckeln i ACC-läget och batteriet var urladdat på måndagen. Satte dit batteriladdaren och skulle dra igång åttan men inte ett liv. Motorn går runt och kanske tänder till var tionde startförsök men inte mer. Kan det vara så enkelt som fukt i fördelaren eller har jag bränt den nya tändspolen då bilen stod i ACC-läge? Det är väl bara när tändningen är på som man kan bränna spolen om ens då?

Kopplade för övrigt in plus och minus på resp. pol på spolen, ingen ballast.

Är det någon som har någon klurig idé?

Ska göra ett nytt startförsök nu på lunchen... Hoppas hoppas...

//Sven

Link to comment
Share on other sites

Startförsöket kammade noll :(

Torkade ur fördelarlocket och lossade ett tändstift. Snustorrt. Provade med startgas = stendött.

Plockade loss utgående kabel från tändspolen och den gav gnista när man snurrade motorn....

Några mer tips?

//Sven

Link to comment
Share on other sites

Du kopplade inte in starthjälp eller?

För det kan tvåla till elektronisk utrutning riktigt ordentligt.

Jag har brytar löst system på min 66:a och nu har jag get upp.

Det har bara get mej huvudvärk, så nu för Roland vara så god och sälja men vanlig med gamla hederliga brytare.

Då kan man iallafall leta upp felen och inte bara gissa.

Link to comment
Share on other sites

Om du har kört runt motorn så mycket utan att den tänder och tändstiftet fortfarande är snustorrt, så låter det ju i mina öron som att förgasaren inte skickar in bensin i cylindern av någon anledning.

Strilar det ut bensin i insuget när du vrider på gasspjället utan att köra startmotorn?

Link to comment
Share on other sites

Joschen: Jo, jag använde starthjälp.... Innan jag gick på startkablarna hade jag en hederlig batteriladdare att ladda batteriet med och det gick lika illa då.

NiklasW: Provade med startgas idag men inte ett liv. Ska kolla om den sprayar soppa ikväll. Tar med en strobblampa ut för att se om det kommer gnista till stiften.

//Sven

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Börja med att återmontera brytarspetsar igen, troligen

har ignitorn slocknat och är bara att spara för att

ha och titta på :shock: .

Det är det som är det stora problemet med ignitor det

är 100x säkrare med brytarspetsar, lägger ignitorn

av får du knuffa bilen hem, om du inte har sparat

bryttare och kondensator i hanskfacket men det gör

väll alla :?:

Link to comment
Share on other sites

Körde med strobb-lampan på några olika tändkablar och det kommer pulser när man nöter startmotorn. Plockade ur samtliga stift, blöta och kolsvarta, rengjorde och skruvade tillbaka. Då small bilen iallafall regelbundet på startmotorn så jag misstänker att jag blandat ihop några tändkablar.

Ska kolla upp vilken burk som hör ihop med resp. tändkabel och göra nytt försök senare imorgon alt. torsdag....

Det lät inte kul det där att ignitorn dör... :( Tur iallafall att jag sparade brytarna.

//Sven

Link to comment
Share on other sites

Hur jobbar ignitor egentligen? Såna där system med "fläbbar" som joschen har, typ duraspark, är ju inte så klurigt att lista ut hur det funkar. Sitter det magneter eller metall i den plasttjofräs man trär över fördelaraxeln? Det kanske är den som skiftat läge litegranna? Får kolla det också...

//Sven

Link to comment
Share on other sites

Jo principen är ju lätt att förstå men att hitta vad som är fel när bil aset inte startar är en annan femma.

I givaren som skall reagera på "fläbbarna" sitter förmodligen bara stanniol papper och den reagerar på alla matrial som passerar framför den.

Det kallas en kappasitiv givare.

Den behöver varken metaller eller magneter för att reagera.

Link to comment
Share on other sites

Nu skall jag inte gå i fajt med den store Per B men jag är ganska säker på att fläbbarna inte har någon magnetism i sej, verkar vara solid plast.

Men och andra sidan det är väll något konstigt tattar märke på mitt system förmodligen.

Och föresten som sagt det fungerade ju inte heller.

Link to comment
Share on other sites

"ITS ALIVE" som Frankenstein skulle ha sagt....

Började byta tillbaka till brytarsystem igårkväll och började med tändspolen. Ser då en oljepöl under flamethrowern varpå nytt hopp tändes inombords... Pillade dit den gamla spolen och bilen rasslade igång direkt!!! Nu går han kanon! :-- Ignitorn jobbar verkligen fint jämfört med det gamla racklet...

På något sätt hade den nya spolen spruckit (kan ha varit för att jag glömde nyckeln i ACC över natten...) :roll:

Hoppas grejerna håller nu!!

TJOHOPP!!

//Sven

Link to comment
Share on other sites

Spolarna är oftast oljefyllda, och kan koka/spricka om de blir för varma. Ett bra sätt att koka en spole är att göra som du gjorde, låta tändningen stå tillslagen. Skönt för dig att du fick igång den. Se det positivt, du lär ju inte glömma tändningen på igen... :D

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...