Jump to content

Framvagn & väghållning


Recommended Posts

Hej på er finns det någon som har bra tips på hur man får till bra väghållning . Min framvagn vart renoverad av förra ägaren det mesta är nog bytt men det känns inte riktigt 100 .Framvagnen vart nyligen justerad . Men bilen känns som det är lättare att svänga höger än vänster . Bilen drar ngt till höger , börjar fundera på om det ngt med servot . Är det ngn som känner igen problemet .

Hälsningar John P CMC 209

Mach 1 -69

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Du kan i princip aldrig få bra väghållning med orginalprylarna.

Framvagnen på Mustanger är ursprungligen från Ford Falcon vilket är en familjebil.

Så fort man svänger med en musse så går bilen i princip på däcksidorna.

Helt fel i hjulgeometrin för väghållning i kurvtagning.

Hur mycket bättre väghållning du vill ha beror på din plånbok?

Snikvarianten alla kan börja med är att sänka övre bärarmarna 1''

Sen är det upp till dig hur extremt du vill gå?

Fjädrar,krängningshämmare,dämpare,bussningar mm.mm?

Som du säger så behöver nog servostyrningen gås igenom.

Köp en renoveringsats med nya "sleeves" och tätningar så blir den lite stadigare.

Finns bergis på hyllan på Hansen Racing.

Om du plockar isär styrenheten på ventilhuset så kolla först kolven och skicket på den.

Är den sliten så är det ingen ide' att sätta ihop det igen.

Kanterna på kolven ska vara skarpa och ska inte glappa i ventilhuset.

Själv så svarvade jag en ny men den måste härdas för att det ska hålla.

Tyvärr finns bara hela styrservoenheten att köpa och den kostar ett par 1000-lappar.

Innan du börjar jobba med styrningen så måste du veta att allt är fräscht.

Byt ut allt som är osäkert till nytt.

Bästa är igentligen att köpa en helt ny fram/bakvagn från exemelvis Mustangsplus i USA.

Rubbet till fram & bakvagn kostar där 6900kr. Säg 11-12000 hemma klart

Dom känner till vår klubb väl och är hjälpsamma.

Har bra erfarenheter från dom.

suprstrt.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack Per för ditt svar jag tror dessvärre att det mesta redan är gjort för renoveringen gick på 23 000:- för förra ägaren .byte av bärarmar krängningshämmare p-ändor tvärstag mellan fjäderben samt sänkning är redan genomfört . Men tipsen om servot känns mycket användbart .Det skulle vara interessant att veta hur man skulle kunna ändra på hjulgeometrin . Det känns precis som du skriver att hjulen går på däcksidorna .Hälsningar John .

Link to comment
Share on other sites

Gäst

OK! Bra att det är friskt!

Då är frågan mot vilka värden ställdes framvagnen in?

Är det mot orginal så gör sänkningen inte mycket.

Med sänkning menar jag att övre bärarmarna flyttas! Alltså nya fästhål är borrade??

Cambervinkeln som gör mest i kurvtagning kan du öka rejält

Orginal är +3/4!! Alltså hjulet lutar utåt! Ställ det istället på -1 eller -2grader eller mer. Beror på hur radikalt du vill ha

Castervinkel som är viktig för stabilitet rakt fram är orginal +1/4 grad eller nästan rakt!!

Tänk dig själv om en motorcykel hadde rak framgaffel! Skulle fladdra i diket direkt.

Därför är det bättre att fjäderbenen pekar lite framåt.

+2,3 grader.

Tyvärr har jag inte så mycket raceerfarenhet över vilka vinklar som är bra men min musse är inställd med detta och det blev en helt annan bil!

Tips är att fråga dom som tävlar eller på verkstan som ställer in den om de har någon erfarenhet

Link to comment
Share on other sites

De värden som ställdes in var orginal värden . Helt klart inte riktigt ok .Men hur bär man sig åt för att för att borra om fästhålen ? plockar man ned hela framvagnen ? måste man även ta ur innerskärmen för att få plats med bärarmen det ser ut som det inte finns så mycket plats kvar för bärarmen mot innerskärmen . Styrningen känns även ngt svampig typ det går tungt i början men blir lättare ju mer jag vrider på ratten , typ en smula överstyrning .Detta kan förstås bero på styrenheten eller framvagns inst .Men jag hart inga erfarenheter av andra mustanger vilket gör det svårt att veta vad som är normalt , och till vardags kör jag mercedes vilken kanske ger lite höga krav . det har hänt en del på bilarnas vägegenskaper sedan 69 . Men skam den som ger sig . Hälsningar John .

Link to comment
Share on other sites

En bild säger mer än 1000 ord!

Övre bärarm + fjäder måste bort för att få det bra.

sh.jpg

Ifall du är osäker på att mäta fram hålen så har jag borrmallar.

100spänn för 2st

Servon på Mustanger är mycket lätta. För lätt i hög fart.

Link to comment
Share on other sites

Hej Per det ser ut som ett ganska enkelt ingrepp . Jag återkommer med en beställning av borrmallen .Måste kolla hur det hela ser ut först . Tack oändlig för hjälpen ! Kanske man kan få till en riktig banracer nu .Läste om Andrew Nilsson´s ingrepp med ny låda verkar mycket intressant . Går mest och funderar hur mycket man skall göra på en nästan orginal bil sånär som på motor & låda . värdeförändring e tc ?

Hälsningar John .

Link to comment
Share on other sites

Nema problema!

69-70 är samma chassi.

Slitage kan självklart öka om det görs radikalt.

Men det är ju inga bruksbilar och milen blir oftast få så vad gör det om däcken slits fort?

Det är ju änndå färskvara som efter 3-4år börjar tappa stinget.

Föresten är det väll oftast bakdäcken som slits mest?? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...