Jump to content

Recommended Posts

Jag skall byta utväxling på min 9 tummare.är det något som man vågar göra själv eller bör man lämna in klumpen till någon som kan? är det väldigt viktigt att shimsningen blir exakt eller är det lite spel. det är ju dumt om det blir skrot av grejerna bara för man har gjort fel.

Link to comment
Share on other sites

Att bara byta utxäxling är inte svårt men det kräver lite noggranhet och bra verktyg.

På den nya pinjongen står det instansat ett längmått i tum som du ska ha från toppen på pinjongen till centrumlinjen på kronhjulet. Det är inte helt lätt att mäta detta mått utan specialgrejor men man kan komma mycket nära med lite nogrann mätning. Stämmer inte måttet så måsta man skimsa och det finns hela satser att köpa. När du mäter så använder du inte klämbrickan.

Sen ska du dra fast den nya pinjongen med en NY "klämbricka" som ser ut som en liten rörstump. Men för att dra fast den krävs det rejäla doningar. En en och halvmetersrör med hylsa rekommenderas. Man behöver inte momentnyckel utan dra tills pinjongen går lite trögt. Har man dragit för mycket så kan man inte bara lossa lite utan det är ytterligare en ny klämbricka och börja om igen. Glöm inte en ny packbox och fyll gärna den med fett för bra tätning.

Till själva spelet mellan kronhjul och pinjong måste man ha en indikatorklocka. Kolla sedan anläggningen mellan kuggarna med lite märkfärg eller dyl. Den ska inte torka.

Med nya utväxlingar så får man oftast med en instruktion eller gå ut på nätet och hämta hem.

Lycka till.

Stig

Link to comment
Share on other sites

Jag lämnade in klumpen tillsamans med utväxlingen till en som håller på med sånt här,Det är nog säkrast så det blir rätt.det skall bli spännande att prova sen när det är klart.från 3,00 till3,70 :twisted: Föresten Stig bytte inte du också utväxling hur blev det? eller blandar jag ihop det med något annat.

Link to comment
Share on other sites

Joodå! Jag bytte från 3,25 till 3,89 och det är stor skillnad. Mycket mer ork och den varvar ur snabbare= längre svarta spår. Nackdelen är som vanligt högre motorvarv vid landsvägskörning och högre bränsleförbrukning men det blir inte så många långsträckor ändå.

Det optimala är en 5 eller 6 växlad låda eftersom 5:an och 6:an är överväxel så håller man nere varvtalen på landsväg.

Det är fördelar och nackdelar med allt så det gäller hitta en balans där fördelarna överväger.

Stig

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

NU har jag provkört med 3,70 i utväxling det blev en enorm skillnad

Men efter en rejäl däckvärmare :twisted::twisted: så rasslade de till under bilen,den driver varken fram eller bak efter det :evil: f...n vet vad som hände. något med lådan är det i varje fall eller turbinen . särkert skrot hela ski....n. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Det var ju trist Bengt!!!! Att du förlorade drivningen fram ser jag som positivt men bak????!!!! Aj , det var ju inte bra. Hoppas du kan få ihop lådan lite snabbt igen. Den var nog inte frisk från början.

Hälsning Stig

Link to comment
Share on other sites

Det var ju trist Bengt!!!! Att du förlorade drivningen fram ser jag som positivt men bak????!!!! Aj , det var ju inte bra. Hoppas du kan få ihop lådan lite snabbt igen. Den var nog inte frisk från början.

Hälsning Stig

Jo drivning fram klarar man sig bra utan. tihiihi :-- De snabbaste bilarna driver BAK :!::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Det är lugnt sniffer jag var lite ur gängorna just då men nu är det

bra igen.jag skall plocka ur lådan på söndag få se om kan se känna om det kan vara turbinen hoppas det.tänkte byta den ändå mot något bättre :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...