Jump to content

Recommended Posts

Har börjat kolla lite på däck, vad ska man ha för att likna original? Det är ju inte roligt att åka på diagonaldäck. Jag ska inte ha några högprestandadäck utan något som ger lite komfort. Vad kan man övesätta 6,95x14 med till moderna mått?

Jag kör med 195/75-14 på min Fastback (som du såg på Mantorp). Dom är något bredare än 6.95-14, men har ungefär samma ytterdiameter.

Om du är ute efter originalliknande däck, se till att du får så lika ytterdiameter (och därmed rullningsomkrets) som möjligt jämfört med originaldäcken, det tycker jag är viktigast i alla fall.

• 3 months later...

Jeg kjører med styled steel hjul (5X14) på min -66cab med Cooper Lifeline Classic 2 195/75R-14 med smal hvit stripe. Dette dekket er meget nære originalhøyden på 6.95/14 dekket som satt som original, det passer også skikkelig på felgen,dvs. det "buler" ikke ut fra felgen(som man ofte ser ved overdimensjonerte dekk/standard felg) og det har det klassiske dekkmønsteret. Kan anbefales!

195/75/14 eller 205/70/14 är mest lika original vad avser diameter och sidans höjd. De är dock en dryg tum bredare än diagonal 6.96X14.

Skillnaden i de båda däckstyperna på vägen är att diagonalerna spårar en del samt att man hör mer ljud från chassiet . Radialer "brusar" mer - mer vägljud alltså..