Jump to content

Ignitor HJÄLP


SvenT cmc728

Recommended Posts

Halloj!

Är nu inne på min tredje tändspole. Spole nummer ett, som ingick med bilen, började krångla med det gamla tändsystemet men lagade sig själv. När jag monterat ignitor satte jag dit en Flamethrower som jag lyckades bränna eftersom jag lyssnade på radion i ON-läge. Klantigt.

Tillbaka med "original"-spolen och den funkade bra nån vecka eller så sen så började den ge dålig kräm på låga varv. Köpte då en BILTEMA-spole för 98 kronor (detta var en lördag eftermiddag, därav biltema). Den har nu hållt en vecka för att nu bete sig som den första spolen.

Ska sätta dit en ny spole i eftermiddag och nu kommer jag till frågorna:

1) Är det en god idé att sätta den nya spolen på "väggen" till höger hjulhus för att den ska få jobba i en svalare miljö istället som för nu på insuget?

2) Har jag kopplat ignitorn fel? Manualen säger, att om man har resistiv tändwire (som jag antar sitter i bilen?) så ska man koppla in tändmodulens +/- på spolens +/- utan förkopplingsmotstånd. Hur har ni andra gjort?

Det kan ju vara så att Biltemas spole är gjord för fyrcylindrig motor och att den första spolen redan var slut så det kanske inte är något större fel på grejerna??? :roll:

Midsommar närmar sig med stormsteg och jag tänkte skruva ihop grejerna i eftermiddag så snabba tips emottages tacksamt =)

Hej hej från en annars glad mustang-ägare.

/Sven

Link to comment
Share on other sites

Hmmm jag kan inte svära på detta men det skall inte vara någon skillnad på spolarna till ett brytarlöst system och ett vanligt.

Den skall ju faktiskt bara boosta upp volt antalet.

Om man har ett vanligt system så kan ju sploen gå sönder av att brytaren ligger i slutet läge och tändningen är på.

För att hoppa på en helt annan grej vad har du för färg på gnistan gul eller blå

Link to comment
Share on other sites

Jag fick ett problem när jag satt in ignitor ll. Det påstods att den skulle anpassa sig efter den tändspole jag hade. Perfekt tänkte jag och monterade men efter ca 8 mils körning och motorn gick ner i varv så stannade den fick inte igång den förrän den blivit kall, fungerade i frid och fröjd när jag åkte om kring kortare sträckor men vid längre sträckor samma visa. Var ner till Västerås och frågade dom som står och säljer där vad felet var och dom sade att jag måste ha en högeffekt tändspole eller ett motstånd i mellan, för ignitorn skickar så mycke ström att tändspolen blir för varm och lägger tillfälligt av! Då fick dom ju tjäna mera pengar genom att sälja deras så kallade högeffekt tändspole. Men nu fugerar det felfritt så man får ju vara nöjd!!!

mvh

Ht-66 289 C4

Link to comment
Share on other sites

du måste använda motståndet som följer med, om det ska användas ett separat förkopplingsmotstånd ....

det kvittar hur många cylindrar bilen har, den tänder jue bara en åt gången iaf .... ;)

lägg pengarna på en ny flamethrowerspole, de är värda pengarna ...

Link to comment
Share on other sites

du måste använda motståndet som följer med, om det ska användas ett separat förkopplingsmotstånd ....

det kvittar hur många cylindrar bilen har, den tänder jue bara en åt gången iaf .... ;)

lägg pengarna på en ny flamethrowerspole, de är värda pengarna ...

Fel.

Med Ignitor skall inte motstånd användas!

Tvärtom kan det gå sämre med.

Står i deras instruktion

Link to comment
Share on other sites

Hej kör ignitor2 i min bil med orginal tändspole har inte haft några problem

har nog kört ca 100 mil sedan jag satte dit det. Gör det ändå mera skillnad

om man sätter dit en högeffekt tändspole?

Link to comment
Share on other sites

Hej,

På alla våra bilar sitter det motstånd under instrunentbrädan.

så om ni kopplar in ignitormodulen som vanligt blir det fel.

Titta på ett elschema på er modell ser ni en kabel med färg Pink!

Den skall bort.

Dit med en ny kabel 2,5m2.

Då blir det 12 volt vid spolen det måste den röda ledningen ha på

ignitormodulen

Sedan är det spolen som avgör om det ska vara motstånd eller ej!

Med motsånd.

Spole 15 eller +. Från ena sidan av motståndet

Spole 1 eller - . Svart från modul (Samt Varvräknare Givar kabel)

Andra sidan av motståndet den kabel från t.lås 15 eller +,

sedan har du en kabel till från startrelä 16 eller B+ vid start,

om du startar på vintern så bör de flyttas eller vid start problem

men om ej, låt vara.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hej,

På alla våra bilar sitter det motstånd under instrunentbrädan.

så om ni kopplar in ignitormodulen som vanligt blir det fel.

Titta på ett elschema på er modell ser ni en kabel med färg Pink!

Den skall bort.

Dit med en ny kabel 2,5m2.

Då blir det 12 volt vid spolen det måste den röda ledningen ha på

ignitormodulen

Sedan är det spolen som avgör om det ska vara motstånd eller ej!

Med motsånd.

Spole 15 eller +. Från ena sidan av motståndet

Spole 1 eller - . Svart från modul (Samt Varvräknare Givar kabel)

Andra sidan av motståndet den kabel från t.lås 15 eller +,

sedan har du en kabel till från startrelä 16 eller B+ vid start,

om du startar på vintern så bör de flyttas eller vid start problem

men om ej, låt vara.

Då borde man väl kunna koppla ignitorn direkt till startreläet för att plocka ut 12volt?

Link to comment
Share on other sites

Har mätt lite nu på lunchen och jag har 3V ut från spolen. Provade att köra den röda pluskabeln direkt på batteriet men utan skillnad...

Såå, antingen är modulen förstörd eller så kan ju fördelarlocket vara paj. Det är dock nästan helt nytt .....

Den tänder på alla när man gasar lite och missar kanske vart tionde sekund när man ligger på landsväg.

Link to comment
Share on other sites

Har mätt lite nu på lunchen och jag har 3V ut från spolen. Provade att köra den röda pluskabeln direkt på batteriet men utan skillnad...

Såå, antingen är modulen förstörd eller så kan ju fördelarlocket vara paj. Det är dock nästan helt nytt .....

Den tänder på alla när man gasar lite och missar kanske vart tionde sekund när man ligger på landsväg.

Jag skulle nog prova med att sätta dit brytarna om jag vore i ditt ställe för att kolla om det inte är något annat fel. Jag satte dit brytarlöst i våras och följde bara anvisningarna. Använder min gamla högeffekt-spole och det funkar mycket bra, en så länge. Jag kör på den första Igniotor eller vad man ska kalla den. Vilken har du?

Link to comment
Share on other sites

Tjenare,

jag kör på Ignitor I.

Ska först pröva byta fördelarlock. Testade att återmontera brytarna men det är ju inte så lätt utan kamvinkelmätare :evil:

Så jag pillade tillbaka nippon-blipponet så man kan köra bilen hjälpligt iallafall..

Hjälper inte fördelarlocket blir det nya grejer...

Link to comment
Share on other sites

Tjenare,

jag kör på Ignitor I.

Ska först pröva byta fördelarlock. Testade att återmontera brytarna men det är ju inte så lätt utan kamvinkelmätare :evil:

Så jag pillade tillbaka nippon-blipponet så man kan köra bilen hjälpligt iallafall..

Hjälper inte fördelarlocket blir det nya grejer...

Det är ju ett känt märke "nippon-blippon" den borde tända bra. Hoppas du tar dig till V-ås på Lördag i allafall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...