Jump to content

Recommended Posts

Fortsätter älta detta. :roll:

Min styrsnäcka är dålig, bes gillar den inte hur jag än justerar, fyller med fett osv. Jag har en snäcka med styrstång ("Spear of Death") och 1 1/8" utgående axel. Dessa verkar vara svåra att hitta bättre beg. En ny är snordyr och sända min för att få en renoverad innebär en sommar utan Mustang! Klurat på ett annat alternativ...

Kan man bygga om till den nyare modellen av styrsnäcka med delad rattstång? Behöver då den nya rattstången och en komplett styrsnäcka? Passar det att skruva fast den övre delen utan modds och visst passar pittmanarmen? Skulle en sådan opration vara möjlig och då ett billigare alternativ än ny FlamingRiver snäcka för $500? Detta borde ju vara bästa lösningen då kanske?

ELLER ska man göra tvärt om och meka dit en -66 snäcka med Spear of Death och 1" utgående. Men då är pittmanarmen annorlunda och man behöver ju byta fler styrstag etc? Passar de från en äldre Mustang?

• 4 weeks later...

Uppdaterar i denna tråden själv då...

Jag och svärfar har nu svetsat i material på de ställen där det var slitage. Som det verkar nu är glappet i snäckan 100% borta. Eftersom bilen ej är besiktigad har jag inte gjort något riktigt test vid körning men som man känner när man flyttar den i garaget är den helt stum. Tror ej att det går att få bättre. Så fick man förhoppningsvis sparat typ 8000 spänn då... :roll:

EDIT > Lite bilder med! http://www.saab4fun.com/styrning/

Hej Mr Turbo.

Pröva att ringa en som heter Fredrik. Han har en styrsnäcka till en –67 med lång stång SMB-K. Den ska ha 1 1/8 Shaft.

Tel 0141 22 00 74

Lucka till.

CMC 1507

Lennart Lundberg

Tack för tipset! Men lite sent tyvärr. :--

Min Mustang gick igenom besiktningen nu på morgonen utan någon som helst anmärkning! Vi fixade m.a.o styrsnäckan riktigt bra! :D