Hakan rocker June 25, 2005 Report June 25, 2005 Hej!Jag har bytt från aut till man i min 65:a. Nu undrar jag hur många kuggar plast drevet på wiren ska ha gamla drevet är för litet.tacksam för svarHåkan Linder Citera
Tommyax June 25, 2005 Report June 25, 2005 Kan nog inte ge ett helt klart svar.Dock finns det dels 2 olika plastdrev på utgående axel på växellåda där hastighetsmätarwirens drev ansluts emot. Ett rosa med 6 kuggar avsett för bakaxelutvxl. 3.50 - 4.30, dels ett svart med 7 kuggar avsett för utvxl. 2.70 - 3.50. Sedan till drevet på wiren. På automatlådan sitter normalt wiren på lådans vänstra sida och på manuella sitter den på högra sidan. Det betyder att drevet har vänster eller höger rotationsriktning.Har precis haft samma problem själv, kommer dock ej ihåg vilket drev jag har. Dessutom så är wiren till automatlådan kortare och räcker inte runt till högra sidan.Sedan finns det drev med allt från 15 till 21 tänder både vä. och hö. rotationsriktn.Vilket som passar din låda är lite beroende på utväxling på bakaxel och vad din växellåda har för utväxling, även diametern på däcket spelar in.Kanske någon har ett mer precist svar. Det går att prova sig fram om man tex sätter dit ett 17 tänders och sedan kör en runda och ser vad felvisningen är och att sedan ha det med i beräkningen när man kör alternativt att införskaffa ett drev med fler eller färre tänder.Wiredrev kostar ca 6-13§. Plastdrevet på utgående axel kostar 20§ enl. NPD:s katalog.mvh Tommy. Citera
Tommyax June 26, 2005 Report June 26, 2005 Öhh, Kom på igår att det inte spelar någon roll vilken utväxling du har på lådan,,,måste vara dagen efter midsommarafton som gjort mig lite virrig,,,,Hittade en formel som tydligen skall funka.Plastdrevets antal tänder på utgående axel (6 el. 7) X baxaxelutvxl X antalet varv som bakhjulet roterar på en mile ( obs inte mil)Dividera detta med 1000 och avrunda den siffran till närmaste heltal, detta skall tydligen ange det drev som skall passa.En engelsk mile är 1609,344 meter. Kolla vilket drev och antal kuggar på utgående axel samt kolla hur många varv kardanen snurrar på ett hjulvarv = utväxling samt mät hjulets omkrets och dividera detta med en mile.Då har du alla parametrar som behövs,,,mvh Tommy Citera
Hakan rocker June 27, 2005 Author Report June 27, 2005 Hej!Tack för ett omfattande svar.Jag har hittat felet nu drevet i lådan är helt nedslitet det är svart och ska väl lira med b-axeln som har 3:40 i utväxling får köpa ett nytt i veckan Håkan Linder Citera
Recommended Posts