Janne Holm CMC1740 June 26, 2005 Report June 26, 2005 Det är bara att byta tank Det går visserligen att laga en tank men det kostar lika mycket som en ny tankDå den förmodligen är sönderrostad måste man få den plåtren för att laga den sen måste man tvätta ur den med ett specialkem då bensinen lägger sig i porer i tanken och den exploderar grymt lätt om man försöker slipa eller svetsa i tanken. Citera
JH June 27, 2005 Report June 27, 2005 Det går att laga även på andra sätt, istället för att slipa och svetsa. Du kan t. ex blästra utsidan för att kontrollera hur mycket som är dåligt. Om det är små partier med småhål som är det vanligaste så finns alternativa lagningsmetoder. Bland annat så finns det mycket hållbara tätningsmedel som heter just "läcktätare", som tål oljor bensin m.m (hos biltillbehörsaffärer). Det är mycket hållbart och stabilt och påminner om vanligt spackel i konsistensen när man blandar ihop det (fungerar som en kemisk metall). Kostar ett par hundra kr och blir billigare än att köpa ny tank.Ett annat alternativ: Finns en kemisk lösning för att glasera insidan på Mc tankar med, som marknadsförs av större Mc tillbehörsfirmor. Du använder först en etsvätska för rengöring på insidan sen slår man i en fyllnadsvätska, ( mycket trögflytande) som lägger sig som en hinna i tanken. Blir ett mycket hårt och stabilt resultat. Lite dyrare eftersom du behöver båda vätskorna, kanske dubbla priset mot läcktätare. Har använt det på några Mc tankar och resultatet kan man inte klaga på. Fast det är klart att en ny tank är väl aldrig fel i längden. Citera
JH June 27, 2005 Report June 27, 2005 Jag kanske misstog mig när jag angav att det går att laga, för det gäller endast om du har mycket små läckage. Jag trodde att vi pratade om porerHåller med om att ny tank gäller nog för dig, för skvalpar det ut ska man inte åka en meter med bilen förrän tanken är bytt. Citera
SvenT cmc728 June 29, 2005 Report June 29, 2005 Jag har haft läckage där fast inte på mustang utan VW. Löste problemet med att inte toppfylla bilen Ligg inte med cigg i mungipan när du pillar med tanken och måste du röka så flytta undan din bil från min Citera
Recommended Posts