Jump to content

Recommended Posts

Hej allihop

Säg att vi har en karosseridetalj som är helt plåtren och ska lackas.

Om man lägger på en 2 komponents epoxy primer, måste man

spackla och lacka detaljen snarast så den inte rostar eller klarar den sig ett tag med bara primern?

8)8)8)

Spacklar gor du innan du lagger primer, och det beror pa hur du forvarar den sen efter det, men torrt sa star det sig valdigt lange!

Ar den blastrad sa rostar den valdigt fort utan primer.

lagger du primer sa ska den val klara sig tills du lagger lack pa den!

Vad jag har fått lära mig av en billackerare är att man får aldrig spackla på en ren plåtyta först primer sen spackel får du fukt på spacklet så får du rost bakom spacklet och sen har du problem.

Sven.

• 3 weeks later...

Verkar vara lite olika bud...

Här nere i skogen lägger vi 2K epoxigrund på plåten sen ett lager sprutgrund.. därefter spackel... sen en häftgrund därefter den färg man önskar.. men det är vi det...

men en bra grund i botten är viktigast.. plast på plåten är ingen höjdare om det inte är glasfiber..

Använder man sprutspackel numera...

• 3 weeks later...

Det var många olika bud här :) Det finns många olika system och personligen är jag noga med att aldrig "blanda" fabrikaten utan jobbar konsekvent med ett system och följer produktbladen noggrant. Angående sprutspackel så är mitt bestämda tips att man helt skippar detta. Jag brukar välja lite finare korn vid grovriktning och använda en bra slipfiller istället. Ibland blir man tvungen att mellanslipa fillern (ska inte läggas i för många slag), men som alla vet - det finns ju inga genvägar till ett bra och hållbart resultat :)

Mvh/ Tony