Jump to content

Etanol


convertible90

Recommended Posts

Jag har inte provat på mussen än men är bra sugen på att göra. Bara någon ger mig storleken på munstycken till förgasaren och så så jag kan bestycka den rätt så blir de at prova. Blytillsatsen blandar la sig riktigt i etanol med?

Men däremot kör jag min cheva van på 100% E85 utan problem. Har verklien inte märkt någon skillnad mot bensin föutom att den blir ännu lite piggare :D De är ju elektroniskt insprut på den så de va ju bara en regulator som fattades. Iofs funka de otroligt bra utan regulator på den då de insprutningssystemet anpassade sig gott och väl till bränslet.

De enda man kan klaga på är att E85 verkligen luktar SKIT! Något man måste stå ut med var gång man tankar :? Men de är väll som med allt annat. Dästu billigare dästumer skit smakar och luktar de :P

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte provat på mussen än men är bra sugen på att göra. Bara någon ger mig storleken på munstycken till förgasaren och så så jag kan bestycka den rätt så blir de at prova.

Det är ju bara att räkna ut arean på hålen i dina nuvarande munstycken och sedan öka den arean med ca 20% så bör du ha passande storlek på munstycken till E85.

Link to comment
Share on other sites

Tankade inför besiktningen 8 liter E85 och 16 liter 95 oktan, alltså 30%. Märkte ingen skillnad förutom att det blev billigare och att CO-halten trillade ner från 6.5 till 0.2 :--

Enligt forskningsresultat från KTH är just 30% inblandning optimalt (vet ej om det gäller E85 eller E100) då bensinen förbränns mer fullständigt och sammantaget ger det en lägre förbrukning än ren bensin. Tankar man mer E85 är man snällare mot miljön men förbrukningen stiger till maximalt 30% mer än bensindrift.

Kör bruksbilen på 50%E85/50%95 men oftast enbart på biogas. Biogas är grymt billigt.... Tankar man på västkusten kan man komma ner i 4 kronor milen... Man slipper biltullarna också :-)

//Sven

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte provat på mussen än men är bra sugen på att göra. Bara någon ger mig storleken på munstycken till förgasaren och så så jag kan bestycka den rätt så blir de at prova. Blytillsatsen blandar la sig riktigt i etanol med?

Men däremot kör jag min cheva van på 100% E85 utan problem. Har verklien inte märkt någon skillnad mot bensin föutom att den blir ännu lite piggare :D De är ju elektroniskt insprut på den så de va ju bara en regulator som fattades. Iofs funka de otroligt bra utan regulator på den då de insprutningssystemet anpassade sig gott och väl till bränslet.

De enda man kan klaga på är att E85 verkligen luktar SKIT! Något man måste stå ut med var gång man tankar :? Men de är väll som med allt annat. Dästu billigare dästumer skit smakar och luktar de :P

Hur mycket drar din Van per mil när du kör på E85?

Har en kompis som kör Focus han säger att den drar i stan det enda han kör med bilen 0.8 L/mil på Bensin och 1.2 L/mil på E85. Tyckte det lätt lite mycket i skilnad är det så stor skilnad i förbrukning?

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte provat på mussen än men är bra sugen på att göra. Bara någon ger mig storleken på munstycken till förgasaren och så så jag kan bestycka den rätt så blir de at prova. Blytillsatsen blandar la sig riktigt i etanol med?

Men däremot kör jag min cheva van på 100% E85 utan problem. Har verklien inte märkt någon skillnad mot bensin föutom att den blir ännu lite piggare :D De är ju elektroniskt insprut på den så de va ju bara en regulator som fattades. Iofs funka de otroligt bra utan regulator på den då de insprutningssystemet anpassade sig gott och väl till bränslet.

De enda man kan klaga på är att E85 verkligen luktar SKIT! Något man måste stå ut med var gång man tankar :? Men de är väll som med allt annat. Dästu billigare dästumer skit smakar och luktar de :P

Hur mycket drar din Van per mil när du kör på E85?

Har en kompis som kör Focus han säger att den drar i stan det enda han kör med bilen 0.8 L/mil på Bensin och 1.2 L/mil på E85. Tyckte det lätt lite mycket i skilnad är det så stor skilnad i förbrukning?

Mvh

MrV8

Jag har faktiskt inte kollat så moga eller märkt någon större skillnad. Har till största delen kört utan regulator och låtigt lambda och insprutningssystemet sköta jobbet. Bara kört med regulator nu på de senaste men märkete faktiskt inge skillnad med att ställa ett högre bränsletryck och låta elektroniken öppna mina spridare lite längre. Så med de insprutningssystemet jag har på vanen så klarar man sig nog bra utan regulator kan jag tro. Bara att tanka E85 och låta den bluddra lite några min sen har systemet ställt om sig och den går som förut fast med lite effektökning :D Så som sagt så har jag inte kollat hur mycket den drar men eftersom den får ungefär 35% mera bränsle med regulatorn så käns de ganska lågiskt att den skule dra 35% mera. Sen kanske den inte riktigt höjde med 35% då jag lät elektroniken sköta de men men...

Link to comment
Share on other sites

Väldigt intressant debatt här...

Ni menar alltså att man skulle kunna blanda i 30% etanol i tanken och bara köra. Vågar man verkligen göra detta på sin musse -94 med 5 liters motorn.

I och för sej kör man ju redan blyfritt men tål motorn verkligen att man spär ut besinen så mycket, om så är fallet så kan man ju faktiskt spara några kr/mil...

Link to comment
Share on other sites

Har för tillfället ca 50 % etanol i tanken, men har inte kunnat testa fullt ut än. Bilen blir påställd idag i och besiktigad på tisdag. Räknar med låga avgasvärden på besiktningen. Avgaserna luktar "rent" när kattarna går igång. För övrigt så verkar den piggare och går jämnare, fick kanske för fet blandning med ren bensin?

5.0 GT convortible 90

/Lasse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...