Jump to content

Beställa högflödesoljepump från summit. Vilken?


sniffer

Recommended Posts

Hej. Har tänkt att beställa lite från summitracing, som lamdamätare, högvolymsoljepump och lite mera. Så tänkte fråga er lite om råd vilken högvolymspump jag skall välja och vad jag mer skall ha utöver pumpen. Alltså pickup kan ju vara bra men vilken till vilken pump och vilken pump ni tycker är bra. Även om de är något annat ni tycekr eller man brukar byta i samband med byte av oljepump, så jag inte glömmer något.

Skriv gärna nr på grejjerna så jag lättare kan hitra dom på summit sen.

Någon som har koll på va frakten brukar ligga runt?

Tacksam för erfarenheter,hjälp och förslag jag kan få. Vill ju få med allt när man ändå beställer ;)

Grejjerna är såklart till mussen, 351w. 8)

Link to comment
Share on other sites

Det finns bara en pump som är HV bara olika fabrikat.Det är bara att läsa innantill så ser du vad du ska ha.Pick-uppen är den samma som du har.

Men du borde välja MEL-M83HV.Sen behöver du en trågpackning.

Men av egen erfarenhet så skiljer det knappt inget i pris på pumpen från Summit och här i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Det finns bara en pump som är HV bara olika fabrikat.Det är bara att läsa innantill så ser du vad du ska ha.Pick-uppen är den samma som du har.

Men du borde välja MEL-M83HV.Sen behöver du en trågpackning.

Men av egen erfarenhet så skiljer det knappt inget i pris på pumpen från Summit och här i Sverige.

Ok. Men hur är de om jag har igensatt Pick-upp filter då? Går de ränsa de gamla eller måste man köpa nytt? Hur är de med pakning för pumpen? Är de oring som ej behövs bytas eller hur ser den ut? Hur är de med drivpinnen för pumpen, är de bara att använda samma eller är de någon typ av slitdel?

Link to comment
Share on other sites

Gäst

1) Vad ska du med en högvolymspump till?

Vad jag förstått tidigare så är din motor någorlunda orginal?

Varför köper du inte en orginalpump i Sverige? Sånna prylar lönar sig inte alls att ta hem.

Det är billigare på Hansen eller Persåkers typ.

3) Så länge motorn är någorlunda orginal behöver du inte byta drivpinne men annars ska man alltid byta drivpinne särskillt på 302 men även 351W om man sätter på en större pump

4) packning är en självklarhet.

Link to comment
Share on other sites

1) Vad ska du med en högvolymspump till?

Vad jag förstått tidigare så är din motor någorlunda orginal?

Varför köper du inte en orginalpump i Sverige? Sånna prylar lönar sig inte alls att ta hem.

Det är billigare på Hansen eller Persåkers typ.

3) Så länge motorn är någorlunda orginal behöver du inte byta drivpinne men annars ska man alltid byta drivpinne särskillt på 302 men även 351W om man sätter på en större pump

4) packning är en självklarhet.

Ok. Då vet jag. Är ju inte direkt bara pump jag skall beställa. Och varför jag vill ha en högflödespump är mest för att jag ändå skall byta min gammla pump och priset mellan en orginal och högflödespump är obetydligt tycker jag. Är ju inget negatift att ha en högflödespump va jag vet och så vet man ju aldrig va som kommer hända nu när jag fått jobb och känar massa roliga pengar. Mycke troligt att de kan hända något mera med motorn då. Motorn som den är nu så är den lte trimmad. Större insug , annan förgasare och troligen vassare kam. Har ej kollat så noga på vilken kam de är men.. De första som kommer hända nu iallall när man har en del pengar över är ju att bakaxeln åker in på renovering då den viner en del och spelet i den käns en aning stort.

Men då vet jag iallafall att pakningar och pinne skall bytas både på tråg och pumpfäste. Hur va de med Pick-upp:en? Gick den ränsa?

Link to comment
Share on other sites

Jo märkte de själv med nu när jag skruvat loss nästan allt.

Är bara den däringa sablans svängdämparen kvr nu :(

Va kanske lite tur att jag fick problem med oljetrycket då jag samtidigt närkte att kamkedjan va av de slakaste jag sett. Va såpas lång så den gott och väg nådde väggarna i huset den sitter under :D

Funderar lite på hur en motor mår effektmässigt då kamen ligger såpas efter som den ligger nu med den gammla kamkedjan. Kanske man även märker något effektmässigt :? Aja får la hoppas jag får bort svängdämparen till slut så jag får i en ny kedja. Hur nu de skall gå till :?

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Det är nästan alltid så hårt på Ford

Den avdragaren du har är inte bra.

Du får svårt att dra rakt med bara 2st infästningar men jag tycker det ändå borde gå.

Om du inte har en mutterdragare som Roger sa så kan du köpa en 4-bultad avdragare från Persåkers eller tillverka själv av tjock plåt och kraftig bult & mutter.

Montera är lättare!

Då kokar du dämparen i vatten i 10min så glider den på utan problem

Link to comment
Share on other sites

Det är nästan alltid så hårt på Ford

Den avdragaren du har är inte bra.

Du får svårt att dra rakt med bara 2st infästningar men jag tycker det ändå borde gå.

Om du inte har en mutterdragare som Roger sa så kan du köpa en 4-bultad avdragare från Persåkers eller tillverka själv av tjock plåt och kraftig bult & mutter.

Montera är lättare!

Då kokar du dämparen i vatten i 10min så glider den på utan problem

Mm funderade på de så jag tog in remskivan nu för att veta va hålen skall sitta. För med den andra avdragaren gick de inte. Drog stenhårt med den med lång hävarm och hylsa men till slut sa de pang så flög avdragaren iväg. Tror jag fick ut dämparen 2mm eller något men sen va de stopp.

Får som du säger åka och köpa en vettig avdragare i morgon om jag nu inte gör den själv. Men käns som de är nu tveksamt om jag orkar stå och såga, borra osv till en egen.

Hur kan vikten sitta såpas hårt tro? SItter den inte på en vanlig axel som vanligt? Aja hoppas de löser sig i morgon. Annars vetifan va man skall ta sig till.

Link to comment
Share on other sites

Hur kan vikten sitta såpas hårt tro? SItter den inte på en vanlig axel som vanligt? Aja hoppas de löser sig i morgon. Annars vetifan va man skall ta sig till.

Det är förmodligen presspassning på dämparen och då blir toleranserna snäva. Man vill ju att den skall sitta kvar....

Link to comment
Share on other sites

Hur kan vikten sitta såpas hårt tro? SItter den inte på en vanlig axel som vanligt? Aja hoppas de löser sig i morgon. Annars vetifan va man skall ta sig till.

Det är förmodligen presspassning på dämparen och då blir toleranserna snäva. Man vill ju att den skall sitta kvar....

Nej jag vill att den skall lossna! :P Skumt för b230 och liknande har ju också axel den sitter på osv och ramlar av gör den ju inte ändå då den är dragen som fan med bulten på framsidan. Aja är la bra till något. Jobbigt som satan när man väl vill ha av den bara.

Link to comment
Share on other sites

Kedjan har ingen märkning som är av intresse vid montering, se bara till att dreven är ställda mot varandra så som dom var när du demonterade.

Du bör få en jämnare gång på motorn om du nu hade så slack kedja innan. HV pumpen kommer nog att ta en del effekt från dig, är egentligen bara nödvändig när du har stora toleranser i motorn för att bibehålla trycket. Om du inte hade problem med den gamla så fortsätt och kör med den, spara kulorna som du nu tjänar och gör en grundlig genomgång i vinter. Då kanske det blir riktiga spel och behov av en ny pump. Du kan ju alltid kolla den pump du nu har och jämföra med dom spel som det står i verkstadshandboken. Dessutom om du ändå går vidare med en HV pump så byt drivpinnen, eftersom HV pumpen går tyngre så belastas drivpinnen mera.

Link to comment
Share on other sites

Kedjan har ingen märkning som är av intresse vid montering, se bara till att dreven är ställda mot varandra så som dom var när du demonterade.

Du bör få en jämnare gång på motorn om du nu hade så slack kedja innan. HV pumpen kommer nog att ta en del effekt från dig, är egentligen bara nödvändig när du har stora toleranser i motorn för att bibehålla trycket. Om du inte hade problem med den gamla så fortsätt och kör med den, spara kulorna som du nu tjänar och gör en grundlig genomgång i vinter. Då kanske det blir riktiga spel och behov av en ny pump. Du kan ju alltid kolla den pump du nu har och jämföra med dom spel som det står i verkstadshandboken. Dessutom om du ändå går vidare med en HV pump så byt drivpinnen, eftersom HV pumpen går tyngre så belastas drivpinnen mera.

Jag har ny drivpinne och HV pump. Anledningen till varför jag byter pump överhuvutaget är för att oljetryckmätaren knapt går upp något på skalan när jag har kört ett tag och har varm motor på tomgång. Alltså väldigt dåligtoljetryck. Oljetrycket har varigt lågt ett bra tag innan men de va på väg hem från power meet de blev så här lågt så jag inte vågade köra med den mera. Kollade lite på mina foderför veven och dom såg inte direkt slitna ut men vem vet. De bör amn nog mäta innan man konstaterar.

Men iallafll så kan jag inte köra runt med pumpen jag har nu.

Förrästen. Om någon är lite intreserad av mitt mekande eller kanske grunnar på hur något sitter under alla kåpor pumpar och skit så kan nu ju ta och kolla lite om ni är nyfikna http://81.232.114.16/112KONIC.rar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...