Jump to content

AVGASINTYG krävs vid reg.ombesiktningen av min 94'a!?!?!?!?!


E55eT©

Recommended Posts

:evil: OK, min nyimporterade "Stang", cab 94'a saknade allt vad katalysatorer heter när jag gled in till besikningen. Inte konstigt att allt vad avgasvärden heter for i taket.;). Jag hade dock haft bilen upplyft men inte upptäckt/reagerat på avsaknaden av avgasrening..På crosspipen stod det även stansat med versaler: (påvisat av besiktningsmannen) "FOR OFFROAD USE ONLY" hahaha, sjukt! Lambda sonderna var "gängade i ngt hemmabygge, direkt i piporna verkade det som. Hur som helst, jag tänker koppla på två kattalysatorer 'a pris ca 1500?.. har någon ett bättre pris isf, vart?

Nu till huvudfrågan.. På punkt två stod det att" AVGASINTYG, krävs från generalagent/tillverkare".. va fan är dom ute och snurrar efter då? Jag ringde till svenska Ford där en donna sade till mig i stort att torka mig i stjärten med min importerade mustang, "Vi beblandar oss inte med Mustanger över huvud taget" sa hon. HUR/VART får jag tag på ett sådant INTYG??? Besiknings ingenjörerna på "heta linjen" sa att jag behövde ett sådant när jag ringde en stund senare.)

Om jag får ner avgasvärdena till; enl svensk lag godkända nivåer med mina två nya katalysatorer, borde inte det räcka??

Jisses!

//Tommy

Link to comment
Share on other sites

Har sagt det för och säger det igen..

Tar inte folk reda på sånt här innan dom importerar en bil.

Det han ville ha var ett bullerintyg, antingen ett utfört av tex SBP i Strängnäs...eller ett DEKRA intyg ifrån Tyskland.

Bered dig på att det tar ett tag att få fram.

Link to comment
Share on other sites

Men snälla nån', bullerintyg ska väl inte behövas för en 94'a? Eller......

Enl all info jag har fått är det bilar tillverkade 96- som behöver bullerintyg...

PS, sökte givetvis på forumet INNAN (utan att få fram något matnyttigt) jag slängde ut frågan. Så att du känner dig tjatig över att folk inte lär sig får helt stå för dig, jag tackar bara för infon du gav mig, Vi är alla rookies i början, men vi lär oss..Ds

mvh

//Tommy

Link to comment
Share on other sites

Lambdasonderna ar gangade direkt i roren pa "off-road" h-pipor.

tror heller inte att du kan fa battre pris an 1500kr for h-roret med katalysatorerna.

Har sjalv ingen aning om reglerna vid privatimport, men att det ar en djungel det vet jag.

Sok pa forumet, fragan har varit uppe vid ett flertal tillfallen.

tar aven upp fragan igen, en FAQ vore inte helt fel att ha i detta forum.

Link to comment
Share on other sites

:evil: OK, min nyimporterade "Stang", cab 94'a saknade allt vad katalysatorer heter när jag gled in till besikningen. Inte konstigt att allt vad avgasvärden heter for i taket.;). Jag hade dock haft bilen upplyft men inte upptäckt/reagerat på avsaknaden av avgasrening..På crosspipen stod det även stansat med versaler: (påvisat av besiktningsmannen) "FOR OFFROAD USE ONLY" hahaha, sjukt! Lambda sonderna var "gängade i ngt hemmabygge, direkt i piporna verkade det som. Hur som helst, jag tänker koppla på två kattalysatorer 'a pris ca 1500?.. har någon ett bättre pris isf, vart?

Nu till huvudfrågan.. På punkt två stod det att" AVGASINTYG, krävs från generalagent/tillverkare".. va fan är dom ute och snurrar efter då? Jag ringde till svenska Ford där en donna sade till mig i stort att torka mig i stjärten med min importerade mustang, "Vi beblandar oss inte med Mustanger över huvud taget" sa hon. HUR/VART får jag tag på ett sådant INTYG??? Besiknings ingenjörerna på "heta linjen" sa att jag behövde ett sådant när jag ringde en stund senare.)

Om jag får ner avgasvärdena till; enl svensk lag godkända nivåer med mina två nya katalysatorer, borde inte det räcka??

Jisses!

//Tommy

kan det vara så att det är orginal titlen som han vill se? den har du förhoppningsvis fått me bilen från USA. Det är bara det + ev bullerprov som behövs vad jag vet. ..

mvh Klas

Link to comment
Share on other sites

:evil: OK, min nyimporterade "Stang", cab 94'a saknade allt vad katalysatorer heter när jag gled in till besikningen. Inte konstigt att allt vad avgasvärden heter for i taket.;). Jag hade dock haft bilen upplyft men inte upptäckt/reagerat på avsaknaden av avgasrening..På crosspipen stod det även stansat med versaler: (påvisat av besiktningsmannen) "FOR OFFROAD USE ONLY" hahaha, sjukt! Lambda sonderna var "gängade i ngt hemmabygge, direkt i piporna verkade det som. Hur som helst, jag tänker koppla på två kattalysatorer 'a pris ca 1500?.. har någon ett bättre pris isf, vart?

Nu till huvudfrågan.. På punkt två stod det att" AVGASINTYG, krävs från generalagent/tillverkare".. va fan är dom ute och snurrar efter då? Jag ringde till svenska Ford där en donna sade till mig i stort att torka mig i stjärten med min importerade mustang, "Vi beblandar oss inte med Mustanger över huvud taget" sa hon. HUR/VART får jag tag på ett sådant INTYG??? Besiknings ingenjörerna på "heta linjen" sa att jag behövde ett sådant när jag ringde en stund senare.)

Om jag får ner avgasvärdena till; enl svensk lag godkända nivåer med mina två nya katalysatorer, borde inte det räcka??

Jisses!

//Tommy

kan det vara så att det är orginal titlen som han vill se? den har du förhoppningsvis fått me bilen från USA. Det är bara det + ev bullerprov som behövs vad jag vet. ..

mvh Klas

Alla papper är med från USA även titeln så den kan det inte vara han vill se...

Link to comment
Share on other sites

Hittade orginalpiporna med de fyra!! katalysatorerna till en hyggligt billig penning. Hoppas att det ska blidka den "gemene statliga besiktningspolisen"(GESTABPO). Vi får se. Avgasintyg är för övrigt ett intyg som visar: " Utsläpp vid tomgång m.m./alt. dieselrök skall inte överskrida de gränsvärden som gäller för aktuell fordonskategori vid återkommande kontrollbesiktning av bilar" och inte alls något "bullerintyg" Jag kommer satsa på att åka dit utan detta avgasintyg för att se vad som händer......

Jag hittade detta på :www.naturvardsverket.se/index.php3?main=/dokument/aktuellt/aktuellt.htm

"Lätt bil med lastförmåga max 690 kg

En lätt bil, tagen i bruk från och med den 1 juli 1989, med en totalvikt på högst 3500 kg och med en tillåten lastförmåga på högst 690 kg måste omfattas av ett avgasgodkännande. Motorkonstruktion och avgasreningskomponenter skall överensstämma med en godkänd motorfamilj och fordonstyp. Till denna grupp hör personbilar, både bensin- och dieselmotordrivna. Alla bensindrivna personbilar som är godkända mot dessa krav är bl.a. försedda med reglerat trevägskatalysatorsystem.

Bilen skall överensstämma med, antingen

1. en motorfamilj som är godkänd mot de svenska bestämmelser i Naturvårdsverkets föreskrifter A11, A12, A13 eller A14, de s.k. katalysatorkraven. De blev obligatoriska i Sverige från och med 1989 års modell,

2. ett utförande som omfattas av EG-typgodkännande eller motsvarande typ av godkännande (ECE-typgodkännande) enligt Direktiv 70/220/EEG, i lydelse som lägst 91/441/EEG,

3. bilen överensstämmer med ett utförande som omfattas av godkännande med kravnivåer motsvarande kraven för "light duty vehicles - LDV" av årsmodell 1987 och senare i USA.

Överensstämmelse med kraven i a, b eller c skall styrkas med intyg från tillverkaren/dennes svenska representant. Utsläpp vid tomgång m.m./alt. dieselrök skall inte överskrida de gränsvärden som gäller för aktuell fordonskategori vid återkommande kontrollbesiktning av bilar.

4. Bensindriven serietillverkad bil med modern katalysatorrening

För serietillverkade bensindrivna bilar med fungerande avgasrening som bygger på principen med ett reglerat trevägskatalysatorsystem samt sluten vevhusventilation gäller ett förenklat förfarande för godkännande utan krav på intyg. Med reglerat trevägskatalysatorsystem menas ett system med huvudkomponenterna katalysator, syresensor, elektronisk styrenhet och anordning - kolkanister - för begränsning av utsläpp genom bränsleångor. Det räcker med att Bilprovningen fastställer att bilen har fungerande modern avgasrening för att den skall godkännas. Utsläpp vid tomgång skall inte överskrida de gränsvärden som gäller vid återkommande kontrollbesiktning av bilar med katalytisk avgasrening."

Link to comment
Share on other sites

Hittade orginalpiporna med de fyra!! katalysatorerna till en hyggligt billig penning. Hoppas att det ska blidka den "gemene statliga besiktningspolisen"(GESTABPO). Vi får se. Avgasintyg är för övrigt ett intyg som visar: " Utsläpp vid tomgång m.m./alt. dieselrök skall inte överskrida de gränsvärden som gäller för aktuell fordonskategori vid återkommande kontrollbesiktning av bilar" och inte alls något "bullerintyg" Jag kommer satsa på att åka dit utan detta avgasintyg för att se vad som händer......

Jag hittade detta på :www.naturvardsverket.se/index.php3?main=/dokument/aktuellt/aktuellt.htm

"Lätt bil med lastförmåga max 690 kg

En lätt bil, tagen i bruk från och med den 1 juli 1989, med en totalvikt på högst 3500 kg och med en tillåten lastförmåga på högst 690 kg måste omfattas av ett avgasgodkännande. Motorkonstruktion och avgasreningskomponenter skall överensstämma med en godkänd motorfamilj och fordonstyp. Till denna grupp hör personbilar, både bensin- och dieselmotordrivna. Alla bensindrivna personbilar som är godkända mot dessa krav är bl.a. försedda med reglerat trevägskatalysatorsystem.

Bilen skall överensstämma med, antingen

1. en motorfamilj som är godkänd mot de svenska bestämmelser i Naturvårdsverkets föreskrifter A11, A12, A13 eller A14, de s.k. katalysatorkraven. De blev obligatoriska i Sverige från och med 1989 års modell,

2. ett utförande som omfattas av EG-typgodkännande eller motsvarande typ av godkännande (ECE-typgodkännande) enligt Direktiv 70/220/EEG, i lydelse som lägst 91/441/EEG,

3. bilen överensstämmer med ett utförande som omfattas av godkännande med kravnivåer motsvarande kraven för "light duty vehicles - LDV" av årsmodell 1987 och senare i USA.

Överensstämmelse med kraven i a, b eller c skall styrkas med intyg från tillverkaren/dennes svenska representant. Utsläpp vid tomgång m.m./alt. dieselrök skall inte överskrida de gränsvärden som gäller för aktuell fordonskategori vid återkommande kontrollbesiktning av bilar.

4. Bensindriven serietillverkad bil med modern katalysatorrening

För serietillverkade bensindrivna bilar med fungerande avgasrening som bygger på principen med ett reglerat trevägskatalysatorsystem samt sluten vevhusventilation gäller ett förenklat förfarande för godkännande utan krav på intyg. Med reglerat trevägskatalysatorsystem menas ett system med huvudkomponenterna katalysator, syresensor, elektronisk styrenhet och anordning - kolkanister - för begränsning av utsläpp genom bränsleångor. Det räcker med att Bilprovningen fastställer att bilen har fungerande modern avgasrening för att den skall godkännas. Utsläpp vid tomgång skall inte överskrida de gränsvärden som gäller vid återkommande kontrollbesiktning av bilar med katalytisk avgasrening."

Tycker precis det låter som du behöver ett DEKRA-intyg.

Link to comment
Share on other sites

:evil: OK, min nyimporterade "Stang", cab 94'a saknade allt vad katalysatorer heter när jag gled in till besikningen. Inte konstigt att allt vad avgasvärden heter for i taket.;). Jag hade dock haft bilen upplyft men inte upptäckt/reagerat på avsaknaden av avgasrening..På crosspipen stod det även stansat med versaler: (påvisat av besiktningsmannen) "FOR OFFROAD USE ONLY" hahaha, sjukt! Lambda sonderna var "gängade i ngt hemmabygge, direkt i piporna verkade det som. Hur som helst, jag tänker koppla på två kattalysatorer 'a pris ca 1500?.. har någon ett bättre pris isf, vart?

Nu till huvudfrågan.. På punkt två stod det att" AVGASINTYG, krävs från generalagent/tillverkare".. va fan är dom ute och snurrar efter då? Jag ringde till svenska Ford där en donna sade till mig i stort att torka mig i stjärten med min importerade mustang, "Vi beblandar oss inte med Mustanger över huvud taget" sa hon. HUR/VART får jag tag på ett sådant INTYG??? Besiknings ingenjörerna på "heta linjen" sa att jag behövde ett sådant när jag ringde en stund senare.)

Om jag får ner avgasvärdena till; enl svensk lag godkända nivåer med mina två nya katalysatorer, borde inte det räcka??

Jisses!

//Tommy

kan det vara så att det är orginal titlen som han vill se? den har du förhoppningsvis fått me bilen från USA. Det är bara det + ev bullerprov som behövs vad jag vet. ..

mvh Klas

Alla papper är med från USA även titeln så den kan det inte vara han vill se...

konstigt det där för min Mustang-98 blev godkänd nu i veckan med Orginal title och ett bullerprov. nått avgasintyg var det aldrig snack om..

men lycka till

Link to comment
Share on other sites

Lycka till med bullerintyget du kan behöva det... :twisted::twisted::twisted:

Och så gäller det att hålla isär de två intygen.... =)

"Avgaskrav

För att få bilen godkänd måste du bevisa att bilen har certifierad avgasrening. Du kan lösa detta med intyg från tillverkare eller generalagent. Alternativt kan du låta Bilprovningen göra en så kallad komponentkontroll där det fastställs om bilen är försedd med styrd 3-vägs katalysator eller inte. Den är en förutsättning för att bilen ska godkännas.

Kontrollen utförs i samband med registrerringsbesiktningen.

I bilar som importeras från USA och är nyare än 1986 kan det finnas en amerikansk certifieringsskylt som visar att bilen uppfyller federala krav.

Denna utgörs av en ganska stor vit lapp som sitter synlig på förardörren, eller i dörrhålet vänster fram. Lappen kan även sitta på motsvarande sätt i bakluckan.

De fedrala kraven accepteras också i Sverige och lappen har samma värde som ett skriftligt imtyg från Generalagent, med undantag då för buller från och med 1 oktober 1996.

Buller

Den 1 oktober 1996 ändrades Europa-kraven på buller. Bilar som registrerats i USA efter detta datum kan inte importeras om det inte finns intyg på att bilen klarar dessa krav (direktiv 70/157).

Alternativet är att låta Bilprovningen i Strängnäs genomföra ett bullerprov, vilket kostar 3.500 kronor."

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Historien fortsätter.... Helv, &/¤#"#¤", jä*la, SKRÄPBIL!

Avgasintyget var tydligen ett äkthetsintyg på att H-pipan var orginal.Han nöjde sig med ett intyg från bilskroten jag köpte det från. Det fick han och allt är frid & fröjd.

Datorerna var nere idag när jag besiktade så någon biltur i helgen blir det inte.

Passade samtidigt på att slita av främre handbromswiren på väg till besiktningen när jag skulle autojustera lite . (Hade en ombesiktning på bakre wiren som var ur funktion.)

Nu har jag ett nytt problem, lambda värdena var lite höga 1.46 (0,97-1.03).

Vad gör man åt detta? (Har beställt tid på Ford i Eskilstuna för kontroll).

Är det omregbesiktning om lambdavärdena är för höga eller är det en "vanlig" kontrollbesiktning???

//T

Link to comment
Share on other sites

Grattis...

Hänvisade du till vita lappen i dörren btw?

Nej, den lappen sket dom duktigt i. På den står det ju "bara" om att bilen uppfyller federala krav för stöld, säkerhet etc. inget om avgaser... Intyget han fick var ett intyg från bilskroten i Uppsala där det stod att Jag köpt ett komplett katalysator system från en Ford Mustang 94.. Lustigt va? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...