Jump to content

Generatorrenovering och huvudcylinderläckage


Recommended Posts

Halloj!

Har använt sök-funktionen för att hitta någon gammal tråd på detta ämne utan resultat.

Det är så att min generator har börjat föra ett hiskeligt liv. Förmodligen håller lagret/lagren på att ta slut. Ska jag beställa en ny generator eller går det att renovera detta på ett enkelt sätt och i sådana fall hur?

Mitt andra problem är att huvudbromscylindern läcker. Det kommer droppar av bromsolja mellan huvudcylindern och bromsförstärkaren. Förmodligen så har jag rost i cylinderloppet. Finns det någon temporär lösning på detta så att jag kan vänta tills vinterns mörka mekarkvällar?

Tacksam för svar i sommarvärmen 8)

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Min HBC läckte också in i boostern. Det kan knappast vara bra eller säkert att åka runt så, men ja gjorde det nästan hela förra säsongen... :? Fick fylla på bromsolja med jämna mellanrum.

Inför denna säson har jag bytt både HBC och booster, gör det du oxå, för boostern blir förstörd av bromsoljan.

Link to comment
Share on other sites

Rost/beläggning i loppet.. vintern 03/04 renoverade vi hela framvagnen och bromsarna. Osmart och stressad som man var så har man inte en tanke på att lufta hbc innan resten av systemet. Antog att hbc var slut, köpte en ny "packningssats" och i instruktionerna står det ju klart och tydligt hur viktigt det är att lufta hbc först... såg då att det var lite beläggning i loppet, tog lite sandpapper och slipade med, och tänkte inte så mkt mer på det utan stoppade i det nya innanmätet... efter ett tags åkande fick man bita i det sura och hosta upp för nya grejjor till denna säsong.. :roll: Gissa om boostern badade i bromsolja, fyllde väll en halvstor syltburk när ja tömde den :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Det var inte alls så farligt dyrt.. beställde renoverade prylar från www.laurelmountainmustang.com... Tror jag betalade lite över 2000:- totalt.

1970 Disc, INC Master cylinder crimp type - no core charge $169.95

Frakt $50

Och då låg dollarn på strax under 7:- om ja inte minns fel.

Vet inte om dom har till 71:ans mustang, kanske är samma som till en 70. Vad vet jag, jag har en Cougar :--

Link to comment
Share on other sites

Är det ingen som har någon erfarenhet i att renovera en generator? Dvs hur man går tillväga för att byta lager och kol. Eller sparar man en massa skitgöra genom att beställa en ny?

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Kolla upp med en firma som håller på med generatorer. Fik pröjsa några hundralappar för en renovering. Då vet man att den troligen kommer hålla ett tag och att man inte blir stående pg snålhet och försökte laga den själv.. Vissa saker ska man låte proffs sköta anser jag i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Det var inte alls så farligt dyrt.. beställde renoverade prylar från www.laurelmountainmustang.com... Tror jag betalade lite över 2000:- totalt.

1970 Disc, INC Master cylinder crimp type - no core charge $169.95

Frakt $50

Och då låg dollarn på strax under 7:- om ja inte minns fel.

Vet inte om dom har till 71:ans mustang, kanske är samma som till en 70. Vad vet jag, jag har en Cougar :--

Blev tvungen att kolla kvittot på min huvudcylinder och den kostade 997 inkl. frakt (dock 2001) och hade den hemma på 2 dagar (Norrlands Custom). Men detta var ju bara huvud cylindern, så det blir kanske billigare att ta allt från staerna om det behöver bytas (men jag hade kollat priset i hemma först)

Link to comment
Share on other sites

Blev tvungen att kolla kvittot på min huvudcylinder och den kostade 997 inkl. frakt (dock 2001) och hade den hemma på 2 dagar (Norrlands Custom). Men detta var ju bara huvud cylindern, så det blir kanske billigare att ta allt från staerna om det behöver bytas (men jag hade kollat priset i hemma först)

Jag ringde runt till de 3 större mustanghandlarna (Tony's, Sven Ullman och Rolands). Fick osäkra prisuppgifter på allt mellan 3 till 5.000:- för bromsservo och hbc. I något fall var det nytillverkat servo, det ja tog hem från USA är renoverade originalprylar. Att få tag i en ny hbc för runt tusenlappen här hemma i sverige låter rimligt...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mors!

Jag ändrade mig angående generatorrenoveringen. Köpte en ny dito samt ny huvudbromscylinder. Kostade 835:- resp. 750:-. När det är så billigt så kan man ju bara inte motstå frestelsen :-- .

Naturligtvis kommer jag att spara orginalgeneratorn. När tid finns över så blir det att renovera den.....

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det går att ta innanmätet från den nya generatorn och sätta in i den

gamla. Rengör och måla upp den gamla samt flytta över lagren så har

du en ny generator i originalskalet.

M.v.h.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...