Jump to content

Flexplatta 28oz vs 50oz


Magnus

Recommended Posts

nån som vet hur man ser skillnad på 28 och 50oz flexplattor har en av varje och dom ser i princip lika ut ingen märkning eller liknande, kan man väga med en noggran våg och se skillnad?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jo jag vet att det sitter en balans vikt på flexplattan och att den borde rimligtvis vara större på 50oz, men på mina två plattor

en 50 o en 28oz,

så var vikterna nästan lika stora ,blev därför lite fundersam? eftersom 50oz vikten borde teoretiskt vara nästan dubbelt så stor.

konstigt att Ford inte märkte plattorna med en stämpel eller liknande, så att man lätt kan se skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Då har du nog inte olika plattor.

Skillnaden är markant.

1980 kom 50oz plattan (endats 302motor) och den bör då ha ett artikelnummer på sig som börjar med bokstaven O

Börjar de på C eller D så har du 28oz plattor

Har du kollat att plattorna är av samma storlek?

Det finns 157tänders och 164tänders

Kom ihåg att främmre svängningdämparen måste ha samma ballans som flexplatta!

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att den ena är en 50oz plockad från en -89;ans 5.0 motor och att den andra är en 28oz.

Anledningen till min frågeställning, är att jag köpte en komplett motor från US Car i Göteborg,

en -87 5.0 HO motor som skulle vara testad och godkänd, men när jag fick fart på den så vibrerade den så in i hlvte, visade sig senare efter en hel massa krångel, att det satt fel flexplatta monterad på motorn, 28oz istället för 50oz. som sista utväg provade jag att byta flexplatta, och vipps så försvann vibrationerna.

Inte på någon av plattorna finns det någon som helst märkning (förutom en Fo Mo Co stämpel på den ena plattan) och vikterna var nästan lika stora, något längre på 50oz.

konstigt att Ford inte kan märka grejorna ordentligt

P,S!

Passa er för Us Car i göteborg, och deras testade och godkända motorer kompletta med yttre tillbehör.

Bara SKIT!!

Link to comment
Share on other sites

Ja konstigt att det inte är märkt.

Jag har aldrig kollat på märkning på flexplattor men den mesta på Ford brukar vara märkt.

Ford i motsats till Cheva och Mopar är väldigt duktig på märkning

Det kan ju vara piratgrejjer också som inte är märkt och i såfall kan det tillochmed vara feltillverkat.

Har varit med om själv nya piratdelar som är helt fel.

Tveksamma delar hör hemma i skrotbingen och att chansa på grejjer som verkar fel kan kosta mer än det smakar.

Behöver du en ny flexplatta så köp en ny för de är inte så jätte dyra.

Hansen säljer men det är bara pirat men om du vill så säljer dom även Ford orginal.

Hursomhelst funkar motorn bra nu?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mortorn funkar kanon ,Fattar varför det inte är flera som stoppar i

5.0 efi motorer i sina Mustanger!?

Fick en helt ny bil. Det lättare än man kan tro att byta till insprutning, inte särskilt dyrt heller, ca 16.000kr kostade mitt motorbyte inklusive motor, minus 6000kr som jag fick för min gamla trötta 302

så 10.000kr ur fickan, ganska överkommligt.

Vill passa på att tacka alla er som svarat på mina frågor här på forumet och som gjort motor bytet lite enklare.

Link to comment
Share on other sites

Hej! :D

Det här med flexplattor var nyttig läsning för mig. Jag köpte en hel musse II -75 302" och till en början trodde jag att motorn satt fast, men efter att ha tagit ur motorn, inser jag att flexplattan delat sig i kuggkrans och platta i svetsfogarna. Till bilen följde bl.a annat en beg, flexplatta och den är heller inte uppmärkt alls. Det är 164 kuggar på båda. Vikterna verkar vara lika stora, men plattorna är olika till utseende. Hur avgör jag nu om den andra är rätt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...