Jump to content

Recommended Posts

Hej

Måste få lite hjälp nu av er alla.

Vill byta utväxling på min 94 5,0.

På persåkers vill han veta vad jag har för bakaxel?

Vad heter den för vilka dimensioner har den?

Vad är sen original utväxlingen och vad är att föredra om man vill

ha lite mer respons på gasen?

En annan sak är vad är det för bultmönster till fälgarna.

Även innpressnigen om någon kan den.

Har ej bilen hemma så jag kan inte titta själv.

Tack allihopa

Alex

Du har en 8.8" bakaxel..

Orginal utvaxling brukar vara, antingen 2.73:1 eller 3.08:1.

Du ska valja om du har en 5 vxl manuell, antingen 3.55 eller 3.73

har du en Automat, valj mellan 3.73 eller 4.10.

lat oss halla oss till manuell, och du vill valja mellan 3.55 eller 3.73.

Fordelar 3.55:

Varvar lite lite mindre, drar lite lite mindre soppa...

Fordelar 3.73:

Lite battre acc i den...

Finns manga olika asikter om vad man ska valja, jag har 3.73 och kanns helt perfekt for mig.

Ang falgarna, sa har du 114.3/5 (4.5"/5) och inpressningen pa orginalfalgar vet jag inte, men iaf har Steeda Ultra Lite ET24...

(har 4st nya hemma)

Tack så mycket för ditt snabba svar.

Jag har manuell låda och han på persåker snackade om en utväxling på 4,10 är det för mycket tycker du?

Ja det tycker jag att det ar, iaf om man anvander bilen som vardagsbil.

Men asikterna ar manga, dessa ar mina...

4.10 passar nog battre pa en 4,6L som kan varva lite mera...

Robert

Jag satt 3.73 på min gamla mustang (87 GT)...Blev J*kligt mycket roligare o köra....Helt annan bil..... :D ...Men nu på min nya tänkte jag sätt 3.90 lr 4.10...Men det är ju en 4.6a som pernolf säger dom varvar bättre än 5.0an.....Kör på 3.73....det funkar bra..... 8)

Prata med Stig pa Stigs axle and parts, www.axleandparts.se

Han gor det bra och for ett bra pris, dock sa tror jag han bara tar emot losa axlar, inte hela bilen...

gissningsvis kostar det runt 4000kr for arbetet.

men ring han och fa en prisuppgift!

Sen kanske man vill ha nya lager, eller byta lamellerna i diffbromsen, alt. kopa en ny, da tillkommer ju det med.

Herre gud, vad är det för utväxling som är så dyr?

Jag kör på 4:10 Ford Racing. Ford racing är den bästa du kan köpa enligt USA forum osv (Chims mm följer med denna) . Läste en massa innan jag bestämde mig för 4:10. Finns hur mkt som helst om detta. Men jag ångrar inte 4:10 en sekund =)

Tror jag betala ca 3500 för Utväxlingen ifrån steeda med frakt till Sverige samt så fick jag den installerad av Skånes absolut bästa bakaxel specialist med olja och material för 1500. Då körde jag bilen till honom och han gjorde allt.

Sen kan man ju köpa till ett kit med lager osv, men om du inte har problem med den så ska det inte behövas. Men man kan ju ändå passa på när man har sakerna nere =)

Competioncars i Lund....1500 för o sätta i utväxlingen....blev super bra....hålle med ola..låte jäkligt dyrt för utväxlingen....Det kostade mig 4000 med utväxling olja och montering....kolla runt lite innan du köper den utväxlingen....låter för dyrt som sagt.....

Competioncars i Lund....1500 för o sätta i utväxlingen....blev super bra....hålle med ola..låte jäkligt dyrt för utväxlingen....Det kostade mig 4000 med utväxling olja och montering....kolla runt lite innan du köper den utväxlingen....låter för dyrt som sagt.....

Samma kille som satte i min, har många referenser på folk som fått top fuel växellådor bakaxlar mm vigjorda hos honom. Väldigt bra kille, kan varmt rekomendera honom!

Fasen vad billiga bakaxelmekare ni har dar nere i Skane, hade bensinpriset inte kostat 1/8dels hundring per lite sa hade det lonat sig att aka ner.

Jag gav 3000kr, men da bytte han alla lager ocksa.

Men a andra sidan sa plockade jag ner bakaxeln sjalv.

3500kr tar jag, men har inga utvaxlingar i lager , och nasta bestallnng drojer...Ford Racing

Hej på Er!

Är det ingen av Er som ens är sugna på att byta utväxling själva? Eller gör man inte sånt på så nya som 94 och upp. Jag bytte på min 93a i pingsthelgen och kört mycket sen dess. Blev en 3.73, nya lameller och sånt i diffen.

Kommer inte ihåg riktigt vad jag gav men köpte utväxling och Deluxekittet med lager osv på Summit. Renoveringssatsen till diffen på 5.0Resto. Summit ville inte leverera diffsatsen då den innehåller oljetillsatsen.

Många verkar tycka det är befängt att byta detta själv men har man tillräckliga kunskaper om hur bakaxlar fungerar och tillgången till erfordeliga verktyg och mätinstrument så funkar det. Har som sag kört rätt mycket och inte särskilt snällt sen dess och det är inga problem. Hade det inte vart riktigt så hade det rasat nu. Däremot börjar lådan bli lite kinkig. Man kör ju hårdare med en roligare utväxling och det är nog inte mera nyttigt för en standard T5 med 9000mil i ryggen.

Finns många bra instruktioner om utväxlingsbyten på forumen bla.

http://www.corral.net/tech/drivetrain/gears.html

Det jävligaste jag upplevde var att knäcka hylsan på pinongen.

Men känner man sig inte hemma i kugg och drev mm så lämna bort. Rev min klump fyra gånger innan jag var nöjd med kuggbilden och spelet.

Men bytet från orginal 2.73 till 3.73 känns ju helt klart som att skruva på en 70-80hk till.

4.10 blir nog tufft om man kör lite sträckor på motorväg osv. Nu varvar det 2350 vid 110, suger i sig en liter ungefär. Gick på 0.9 innan. Era SN95or kanske vill ha mer, är väl något tyngre eller?

Det går åt lite bredar däck med om man växlar om. Jag har 225orna kvar där bak med ca 2 bar i och det räcker inte alls.

Lycka till och hoppas dollarn sjunker snart!

Hej

Tack 1096 för att du skrev vad din varva i 110km/h med 3,73.

Skulle vara kul om fler skrev in vad deras varvar i 110 km/h med olika

bakaxelutväxlingar!

Så har vi en liten reference här på det, dels för att jag själv är nyfiken och dels för andra som funderar på att byta utväxling.

Min ska enligt coden på insidan av dörren och översätningen i Chiltons handbok ha 3,27 med diff broms, är det en ovanlig utväxling orginal?

Nu får jag ut och göra ett test på vad den varvar så jag kan återkomma med det och så får vi se om det kan vara troligt?

Mvh

MrV8

Ja då var testet klart.

Farten har jag mätt med GPS för säkerhetskull.

Ska sitta en 3,27 axel enligt coden på dörr stolpen och Chilton handboken

Däcken är i dimension 245/45 ZR17

70 km/h=1500rpm

80 Km/h=1700rpm

90 km/h=1900rpm

100 Km/h=2050rpm

110 Km/h=2200rpm

Kan det stämma med att det sitter en 3,27 bakaxel?

Enligt nedanstående utredning med stor hjälp från Pernolf så vissa det sig att axeln är bytt till en 3,55 axel på bilen

Hoppas dessa sifror ska hjälp fler som vill byta i valet av bakaxel tycker själv att praktiska prov oftast blir dom mest pålitliga, så jag råder er som ska byta att försök om det är möjligt att få åka med i någon bil som har den tilltänkta bakaxelutväxlingen, inte för att jag laborerat med det på Mustanger men det är erfarenheten från en tidigare bil där det blev fel 2 gånger innan jag hitta rätt utväxling till den bilen. Speciellt 4,10 skulle jag råda till att provåka inan montering hade en V8 bil tidigare med utväxling i den kategorin inte kul landsväg men den hade ingen överväxel heller så det var ju sisodär 4000rpm i 140km/h man höll sig för garv efter 10mil!

Men det är klart med en överväxel blir det nog lite mer åkvänligt.

Skulle jag få gissa själv så tror jag 3,55 och 3,73 är dom bästa valen till 4,6 litersen är själv väldigt nöjd med utväxlingen på min bil, käns pigg och samtidigt räker växlarna ett tag så man inte bara får sitta och växla hela tiden vid acelaration. Men som sakt valet är ditt mitt svar är bara en vägledningen för den nyfikne.

Skriv in fler vad era varvar med 3,08 4,10 m.m jag är oxå nyfiken på era erfarenheter!

Mvh

MrV8

Enligt autodyne sa varvar din bil med angivna forutsttningar 2200rpm vid 110Km/h med en 3.55 utvaxling.

Detta ar raknat pa en T5 lada med 0.68 utvaxling pa 5:ans vaxel.

Min har samma varden som 1096...

Kan ju vara bytt av tidigare agare till en 3.55...

Om du ska byta oljan i bakaxeln ser du instamplat pa piniongen vad det ar for utvaxling...

Enligt autodyne sa varvar din bil med angivna forutsttningar 2200rpm vid 110Km/h med en 3.55 utvaxling.

Detta ar raknat pa en T5 lada med 0.68 utvaxling pa 5:ans vaxel.

Min har samma varden som 1096...

Kan ju vara bytt av tidigare agare till en 3.55...

Om du ska byta oljan i bakaxeln ser du instamplat pa piniongen vad det ar for utvaxling...

Stort tack för ditt svar Pernolf!

Hoppas jag nu inte förstör för dig men jag glömde kontrolera vilken låda det satt i den förut men enligt Chiltons översätning blir det en T450D låda.

Hur stämmer det med den lådan vad har den för utväxling på 5:an eller om du orkar på alla växlar skulle varar intressant att veta:

Är det stor skillnad mellan dessa lådor ser i boken att T45 rymmer mer olja är T5 är den kraftigare i så fall? Var det här något man kunnde välja när man köpte bilen vilken låda man ville ha?

Orkar du räkna en gång till??? Skulle vara tacksam i så fall!!

Så får vi se om det kan stämma eller om det är bytt?

En tidigare ägare i USA verkar ha bytt allt mellan himel och jord på denna bil jag blir positivt överaskad fortfarnade trots att jag nu haft den i flera månader :D

Har hittat betydligt mer grejer som är bytt och fixat än ägaren jag köpte den av visste om eller åtminstone ville tala om?

Första gången jag har varit med om något liknade annars brukar säljare alltid skarva något förskräkligt vid försäljningen, men den här säljaren gjorde tydligen precis tvärt om???

Är det svårt att se instansningen på pinjongen kan man se det genom påfylnings hålet? eller måste man ta bort hella baksidan på klumpen har sett att det inte finns avtapningsplug men hade tänkt suga ur den när jag ska byta olja i den.

Mvh

MrV8

Det ska enligt min bok "Road&Track 94-02 portfolio" vara 0.67:1 pa 5:e vaxeln pa din bil. da stammer min tidigare utrakning!!

Saker med varvtalen pa mataren kanske inte heller ar korrekta, ska man ha exakta varvtal ar det en autometer som galler i bilen, men a andra sidan verkar den passa sa bra med en 3.55 i varvtalen sa....

Jag tvivlar att du ens kommer in att kunna se genom halet, vet heller inte sakert om det gar att se stamplingarna aven om man tar bort locket.

men formodligen gar det.

Man kan ju lyfta bilen, lagga i neutralen och rakna varv pa hjul respektive kardan.

Tack för ditt svar Pernolf cmc 558

Jag är glad för att det äntligen är uträt vad det är för axel på den, jag tror precis som du skriver att tidigare ägare har säkert bytt.

Eftersom det stämmer så bra med din uträkning.

Var lite nyfiken på att få reda på det exakta förhålandet, av nyfikenhet.

Nu får vi se vad man hittar här näst som är modifierat den spickar på 95 oktan har hört att det troligen är något fixat med motorn då? Som chip eller så?

Mvh

MrV8

Här är fler siffror. Gjorde en tabell att ha så man vet mer riktigt hur fort det går. Finns ju inget drev till drivningen så att det stämmer hundra.

Tabellen är gjord med gps som givetvis stämmer bättre i lägre farter men jag anser att det går att lita mer på den och varvräknaren än hastighetsmätaren. 5500 varv på femman är dock inte kollad med gps. Och det drar till rättså precis 6000varv. Men då är det inte roligt att åka standard GT chassie.

KM/H 3 4 5

30 1250 950 -

50 2100 1600 1050

70 2900 2200 1500

90 3750 2850 1900

110 4600 3500 2350

5500rpm/255km

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...