Jump to content

Turboladdad Mustang?


MrTurbo_1645

Recommended Posts

Låter ju spännande... Allt för att slippa skatt...

Pratade med en servicekille på gasolanläggningar på mitt förra jobb.. Han åkte sin Cheva van gratis på gasol. Tankade vid varje "kund". Han påstod att han inte bytte olja mer än vart tredje år och han körde ju rätt mycket. Men man kanske inte byter olja på Cheva... bara fyller på...

Link to comment
Share on other sites

Läste en diskussion på ett annat forum och där var det en erkänt kunnig kille som skrev följande:

Vad krävs för att köra på etanol?

- I princip så krävs spridare med en kapacitet på ca 40-45% mer för E85 än för bensindrift, något högre om man ska köra med ren etanol. Dessa spridare ska också vara avsedda för etanol eller som vissa nyare spridare är avsedda både för etanol och bensin. Metanolkompatibla detaljer kan också användas. Spridningsmönster och/eller placering kan också behöva ändras.

- Fuel rail bör tillverkas i rostfritt eller anodiserad aluminium men också vissa plaster går bra. Är original rail i dessa material så är det ok att använda den.

- Bränslepumpen ska vara avsedd för att tåla etanol, likaså bränslefiltret. Detta bör en tillverkare eller återförsäljare av dessa detaljer känna till.

- Bränsletrycksregulator ska vara avsedd för etanol, dvs membranet måste vara tillverkad i ett gummi material som inte hittas i alla regulatorer.

- Slangar, packningar mm ska vara av etanolbeständigt material. Det finns ett flertal plaster och gummi material som går bra. Ex. teflon kan användas i slangar.

- Tankarmatur (som läser av bränslenivån) avsedd för etanol.

- Hårdare ventilsäten och ventiler på insugssidan för att öka livslängden.

- Ex. kromade kolvringar, också för att öka livslängden.

- Mappning naturligtvis. För flexifuel krävs bränslegivare i tanken och styrsystem som kan hantera detta.

- Ska man använda förgasare så måste den vara avsedd för etanol, bland annat anodiserad aluminium, ej kork-flottör osv.

- Tändstift med annan temperaturintervall kan behövas.

Link to comment
Share on other sites

Läste en diskussion på ett annat forum och där var det en erkänt kunnig kille som skrev följande:

Vad krävs för att köra på etanol?

- I princip så krävs spridare med en kapacitet på ca 40-45% mer för E85 än för bensindrift, något högre om man ska köra med ren etanol. Dessa spridare ska också vara avsedda för etanol eller som vissa nyare spridare är avsedda både för etanol och bensin. Metanolkompatibla detaljer kan också användas. Spridningsmönster och/eller placering kan också behöva ändras.

- Fuel rail bör tillverkas i rostfritt eller anodiserad aluminium men också vissa plaster går bra. Är original rail i dessa material så är det ok att använda den.

- Bränslepumpen ska vara avsedd för att tåla etanol, likaså bränslefiltret. Detta bör en tillverkare eller återförsäljare av dessa detaljer känna till.

- Bränsletrycksregulator ska vara avsedd för etanol, dvs membranet måste vara tillverkad i ett gummi material som inte hittas i alla regulatorer.

- Slangar, packningar mm ska vara av etanolbeständigt material. Det finns ett flertal plaster och gummi material som går bra. Ex. teflon kan användas i slangar.

- Tankarmatur (som läser av bränslenivån) avsedd för etanol.

- Hårdare ventilsäten och ventiler på insugssidan för att öka livslängden.

- Ex. kromade kolvringar, också för att öka livslängden.

- Mappning naturligtvis. För flexifuel krävs bränslegivare i tanken och styrsystem som kan hantera detta.

- Ska man använda förgasare så måste den vara avsedd för etanol, bland annat anodiserad aluminium, ej kork-flottör osv.

- Tändstift med annan temperaturintervall kan behövas.

Låter mera som den faktan kommer från en redig pessemist. En hel del som står där är aningen överdrivet då täster har gjorts så gott de kunnat köras på att slangar och sådant för bensin tar etanolen för de mästa utan problem. Enligt kemin så är bensin en mera tärande på slangar osv än etanol. Kolla in www.etanol.nu och kolla om du kan hitta några vettiga motargument til va jag säger. Skriv gärna va du hittar. Vissa på etanol-forumet kan verkligen sin sak och vet va dom pratar om.

Link to comment
Share on other sites

Jag sabbade bensinslangarna på tjejen Mazda när jag tankade 25% E85 i hennes bil. Alla slangarna vart upplösta innuti och bensinfiltret tätnade flera gånger om. Drygt jobb att leta fram alla slangbitar hela vägen från tanken och fram till motorn...

Sedan skall bränsletryck höjas & tändningen ändras om man skall köra på 100% E85. Detta för att säkerställa driftsäkerhet. Visst kan det funka ändå i längden är modifikationer säkrast.

Link to comment
Share on other sites

Jag sabbade bensinslangarna på tjejen Mazda när jag tankade 25% E85 i hennes bil. Alla slangarna vart upplösta innuti och bensinfiltret tätnade flera gånger om. Drygt jobb att leta fram alla slangbitar hela vägen från tanken och fram till motorn...

Sedan skall bränsletryck höjas & tändningen ändras om man skall köra på 100% E85. Detta för att säkerställa driftsäkerhet. Visst kan det funka ändå i längden är modifikationer säkrast.

Och du är säker på att dina slangar inte va sådana innan? Att du fick byta brenslefilter tror jag mera beror på att du haft massa avlagringar och skit överallt från bensindriften som är långt ifrån ren om du gämför med E85. Och som bekant löser etanol upp alla avlagringar så att byta filer någon gång efter man gått över är en självklarhet. De ära med täningen ställer du ju änkelt om på nästan vilken bil som hälst. Men omställningan är marginell då de ytterst handlar om någon/några få grader.

Link to comment
Share on other sites

Jag sabbade bensinslangarna på tjejen Mazda när jag tankade 25% E85 i hennes bil. Alla slangarna vart upplösta innuti och bensinfiltret tätnade flera gånger om. Drygt jobb att leta fram alla slangbitar hela vägen från tanken och fram till motorn...

Sedan skall bränsletryck höjas & tändningen ändras om man skall köra på 100% E85. Detta för att säkerställa driftsäkerhet. Visst kan det funka ändå i längden är modifikationer säkrast.

Och du är säker på att dina slangar inte va sådana innan? Att du fick byta brenslefilter tror jag mera beror på att du haft massa avlagringar och skit överallt från bensindriften som är långt ifrån ren om du gämför med E85. Och som bekant löser etanol upp alla avlagringar så att byta filer någon gång efter man gått över är en självklarhet. De ära med täningen ställer du ju änkelt om på nästan vilken bil som hälst. Men omställningan är marginell då de ytterst handlar om någon/några få grader.

Nä, det hände tillföljd av E85. Filtret är genomskinligt och det var INTE kolsvart med gummirester innan...

Detta kan snackas hur länge som helst. Men det är inte bara att tanka E85 i vilken bil som helst...

Ett annat exempel; Polarens föräldrar tyckte det var onödigt att hälla i blyersättning i sin gamla Volvo när den blyade bensinen försvann. Den gick ju så bra ändå. Visst det gjorde den, länge också men tillslut gick hela toppen åt helvete och motorn med den. De vägrade dock erkänna att det var pga att de kört med den oblyade bensinen... :roll::--

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...