Jump to content

KORTIS??


Recommended Posts

God morgon alla Mustang-fans!

Har stött på patrull :(

Har monterat mekaniska mätare för oljetryck och vattentemp i bilen. Förra veckan hade jag problem att starta bilen. Det klickade endast i solenoiden men startmotorn gick inte runt. Detta inträffade alltså inte alltid utan endast ibland. När jag väl fått igång bilen så började det pysa och frusta under instrumentbrädan. Dessutom började det droppa olja inne i kupén. Jag stannade, öppnade motorhuven, och såg att hela motorrummet badade i olja. Orsaken var att plastslangen till oljetrycksmätaren smält och att olja därigenom sprutat ut. Anledningen till detta, efter ytterligare felsökning vid vägkanten, berodde på att när jag försökte starta bilen, och den inte gick igång, så började koppartråden till vattentemp-mätaren att glöda. Koppartråden låg alltså emot oljetrycksslangen och brände av denna. Slet igår ut hela mätarpaketet och återställde till orginal-givare. De gånger bilen numer inte startar så börjar gasvajern att glöda :shock::shock: . Jag måste ha någon form av kortslutning, bakström eller vad f-n det nu heter. Kan det vara så att motorn är dåligt jordad? Eller något annat?? Behöver hjälp av elkunnig....

Hoppas att ni förstår vad jag menar med ovanstående text.

/Näsman

Link to comment
Share on other sites

Jag är helt övertygad om att det är dålig jord mellan motor och chassi/batteri. :roll: Har du ingen, eller dålig, jordkabel från motorn så tar strömmen den vägen som finns, tex gaswiren eller temgivarröret. ;)

Hade själv samma problem förra sommaren fast "tvärt om", jag hade bara jordning mellan motor och batteri och inte chassi-batteri. Då var det inte mycke som funkade som det skulle... :--

Good Luck!! :D

Link to comment
Share on other sites

Tack för snabba svar leffe!

Du tror inte att det kan vara kablarna till huvudströmbrytaren då?

Funderar på att ta bort dessa och köra utan huvudströmbrytare för att se om det blir bättre.

Det blir väl hur som helst att åka och införskaffa nya batteri- och jordkablar.

Du vet ju vid det här laget vad jag tycker om el. Jag uppfinner mörkret hela tiden. Precis som Lucas :--

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Tror inte att själva huvudbrytaren ska kunna ge såna här fenomen. :roll: Dom gånger jag har stött på dåliga huvudbrytare så har det verkat som att batteriet varit dåligt laddat. När man sen kopplat förbi brytaren så har det funkat. Inga glödande gaswirar... ;):lol:

Ska man följa orginalutförande så ska det gå en jurdkabel mellan batteriet och motorn och en mellan torpedväggen och bakkanten på motorn (kommer inte ihåg dom exakta placeringarna). OBS!! Se till att det inte ligger en massa färg och s**t mellan.

På caben satte jag en kabel mellan en av bultarna till motorfästet i blocket och dito i chassit och en kabel från batteriet direkt till chassit (eftersom mitt batteri sitter bak ;) ). Använd minst 35mm2 för att va på den säkra sidan, orginal sitter det betydligt klenare kablar. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm...

Jag har en kabel från + på batteriet som går in i kupén till huvudströmbrytaren. Från huvudströmbrytaren går kabel till solenoiden.

På - har jag kabel till bakkant på motorblock och jordfläta till innerskärm.

Skall ta och köpa ny jordkabel till motorblock och se till så att det blir ordentlig kontakt däremellan. Tar tillfälligt bort huvudströmbrytaren och kopplar + direkt till solenoiden. Hoppas att det löser sig då..... :roll:

Måste medge att jag snålat in på detta. Kablarna har nog ett antal år på nacken och skulle förmodligen ha blivit utbytta för länge sedan.

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Då har du troligtvis färg mellan kabeln och motorblocket. Bara att skrapa rent å klämma dit nya friska kablar så ska du se att det enda som glöder sen är bakdäcken... :--

När det gäller huvudbrytare så har jag + från batteriet direkt till startrelät, sen har jag en sån där brytare med grön "skruvhatt" direkt på -polen på batteriet. Har funkat klockrent på mina bilar i 10 år. ;)

Link to comment
Share on other sites

Då har du troligtvis färg mellan kabeln och motorblocket. Bara att skrapa rent å klämma dit nya friska kablar så ska du se att det enda som glöder sen är bakdäcken... :--

När det gäller huvudbrytare så har jag + från batteriet direkt till startrelät, sen har jag en sån där brytare med grön "skruvhatt" direkt på -polen på batteriet. Har funkat klockrent på mina bilar i 10 år. ;)

Jag tror att vi...eller..eh...du har hittat roten till det onda här :oops:

Skall mecka i kväll och återkommer därför med en rapport imöra. Grön skruvhatt?....skicka bild...gäller entusiastförsäkringen då? Det vore skönt att slippa dra in massa onödigt i kupén. Det är ju tack vare sådana operationer som det klafsar så skönt om golvmattan nu :lol::? Tur att den skall bytas ut.....

Och angående glöd......Det kommer att svarvas gummi...... :twisted::twisted:

Förresten, har inte du semester nu....#¤%"#W$$€...... ;)

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Självklart har man semester. Sitter bara hemma å käkar bullar hela dagarna... :--:lol:

Såhär ser brytaren ut: http://www.moroso.com/catalog/images/74103_part.jpg

Den typen är godkänd av försäkringsbolagen. Största fördelen är att man kan montera den utan att behöva dra om några kablar alls... ;)

Gäller det även entusiastförsäkringar? Om så är fallet så drar jag till Mekonomen i Nacksta och handlar redan idag.

/Näsman

Link to comment
Share on other sites

Då får vi köra på det!

Tack för hjälpen! Återkommer som sagt med en rapport imorrn.

Nu får du ta och smörja in vänsterarmen med solkräm och åka ut å cruuuuuuuisa istället för att sitta framför burken Leffe!

/Näsman

Link to comment
Share on other sites

Nähä....

Det gick ju inte alls :evil: . Samma symptom efter ny + kabel och rengjorda ytor på jorden till motorn. Skall prova ny jordkabel och byta plats på jordflätan till karossen ikväll och se om det fungerar. Ingen som har något tips på vad det annars kan vara?

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Ja du... Just nu kan jag inte komma på nån annan orsak än dålig jord från motorn. :shock:

Någon annan kanske har något nytt att komma med? :roll:

Är det bara medan du kör på starten som det glöder eller vad händer...?

God morgon.

Japp. Om jag vrider på startnyckeln, slår solenoiden till med ett ljudligt klick. Om jag håller kvar nyckeln i yttersta läget börjar det snart osa hett, dvs glöda. Jag skall, som jag tidigare skrev byta ut jordkabeln och se om det blir bättre då. Börjar så sakteliga tappa hoppet. Skall riva ett hus på semestern och då har jag inte längre tid med mustangen förrens till hösten vilket innebär att det är slutåkt för säsongen (har väl kört 6 mil totalt)om jag inte får till problemen denna veckan :( .

/Näsman

Link to comment
Share on other sites

Ja, testa med nya kablar på jordsidan åxå. Men kör med riktig kabel istället för fläta. Jag själv har inget som helst förtroende för jordflätor... :evil:

Jag skulle fortfarande satsa en slant på att det är jordefel, OM det nu inte är så att startmotorn har "tackat för sig" och det är kortis i den. Fick själv byta start i våras pga. att den legat på hyllan och självdött. :idea:

Kan vara värt att testa med en ny, har för mig att dom kostar under 1000-lappen på "HR". ;)

Om någon har en ny synvinkel på problemet så sitt inte tyst hemma i stugan, skriv några rader istället :!:

Link to comment
Share on other sites

Mors igen,

Det skulle kunna vara startmotorn. Den har varit lite sisådär hela tiden då jag haft bilen. Den är utbytt någon gång på forntiden. Har hittat årtalet 1977 ingjutet i höljet.

Har talat med en polare (vilken gillar att jobba med el. Förutsatt att han får en whisky först det vill säga) som skall hjälpa mig felsöka ikväll.

Och som Leffe skrev, om någon har en hint om vad det kan vara, tveka inte att skriva ner en rad eller två :D.

Kommer förmodligen att dra om samtlig el i bilen i vinter. Litar inte på en kabelhärva som är 34 år. Det behövs en sanering. Har lärt mig att det inte finns några genvägar :?:? .

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Har talat med en polare (vilken gillar att jobba med el. Förutsatt att han får en whisky först det vill säga) som skall hjälpa mig felsöka ikväll.

Bjud han inte på för mycke bara innan han e klar. Då kan det lätt se ut som det är fler kablar än vad det verkligen är... :roll::lol:

Hade jag bara bott sådär 30-40mil närmare så hade jag gärna hjälpt dig på plats, för vem tackar nej till whisky :?:;)

Hoppas det löser sig ikväll (innan det är tomt i flaskan... :P ) :!:

//Leffe

Link to comment
Share on other sites

Har talat med en polare (vilken gillar att jobba med el. Förutsatt att han får en whisky först det vill säga) som skall hjälpa mig felsöka ikväll.

Bjud han inte på för mycke bara innan han e klar. Då kan det lätt se ut som det är fler kablar än vad det verkligen är... :roll::lol:

Hade jag bara bott sådär 30-40mil närmare så hade jag gärna hjälpt dig på plats, för vem tackar nej till whisky :?:;)

Hoppas det löser sig ikväll (innan det är tomt i flaskan... :P ) :!:

//Leffe

Jag skall hålla stenkoll på honom. Jag har ju inte semester än vilket gör att jag hoppar över allehanda rusdrycker.

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Hallå,

Då var det kirrat :-- . Vi mätte upp alla kablar och det såg inte ut att vara något fel. Jag bytte ändå jordkabeln till motorn och satte den, istället för baksidan på blocket, på framsidan. Vips så fungerade allt igen! Dessutom införskafade jag en sådan brytare som Leffe tipsade om. Senare så körde jag hem min whiskydoftande vän i Mustangen.

Ikväll byter jag ut kabeln till startmotorn bara för att vara på den säkra sidan!

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Gomorron...

F*n va skönt att det löste sig. :D

Då är det bara att ge sig ut å sätta glöd på bakdäcken istället. ;)8)

Det hade jag själv tänkt att göra idag men just nu har vi monsunregn här nere i Sthlm så det får väl vänta till en annan dag... :evil:

//Leffe

Link to comment
Share on other sites

Japp! Tyvärr är det icke annorstädes här uppe i Norrland. Det har regnat här också, även om det just nu verkar vara uppehåll.

Man bugar allra ödmjukast och tackar för hjälpsamma råd och ryggdunk. Förhoppningsvis kommer återstoden av denna säsong kunna avnjutas utan bärgningshjälp, oljesprut och glödande attrealjer.

Vi hörs!

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...