joschen July 27, 2005 Report July 27, 2005 Hur gör man på 289:an när det tickar i ventilerna, för det är väll hydraliska lyftare.Kan man sjustera ventilerna ändå och i så fall hur. Citera
NiklasW July 27, 2005 Report July 27, 2005 Du kan ju justera muttrarna som håller vipparmarna mot topplocket. Jag har dock inga värden för hur du ska justera in det. Men det är väl det ända som är justerbart. Citera
1096 July 27, 2005 Report July 27, 2005 Hittade detta i en av böckerna i bokhyllan.Hoppas det kan ge någon inblick i problemet och att det går att läsa texten.Ha en fin dag! Citera
Lars Oscarsson cmc383 July 30, 2005 Report July 30, 2005 Hej.Vad har du för typ av olja, är den gammal eller ny. Det går att efterjustera vippor om du har hydraliskalyftare, en grundinställning på tidiga modeller av bla289 är att den synliga delen på gängan ovanför mutterär ca 6mm men det är kanske inget att bry sig om idetta ämne. Detta gäller i första hand motorer utrustade med hydraliska lyftare Du kan efterjustera vippor om du vill, det bästa äratt ha en ventilkåpa som man kapat bort toppen på, denna kåpa monterar man sedan som skydd när man ställer vipporna för att motorn bör gå på tomgång vid justering = oljestänk, också för att du skall kunna hitta den eller de vippor som väsnas, så du bör alltså ta av ventilkåporna. Du får heller inte skruva åt för hårt och du får bara röra eller justera den som väsnas, justeringen är oftast hår-fin när du hittat vippan, kan röra sig om ett halvvarv påjustermuttern. Citera
joschen August 1, 2005 Author Report August 1, 2005 Vet inte vad det är för fel på min motor för jag tog av ventil kåporna och ställde ventilerna i skifte en efter en.Tre vippor var så lösa att man börjar misstänka att någon stöt stång har kroknat.Men jag justerade de som glappade och sedan är det tyst, och motorn verkar gå fint. (Tycker jag iallafall) Citera
Horse1 August 1, 2005 Report August 1, 2005 Hej.Bra men var vaksam på t.e.x. svag motor eller ovilligatt varva ut ordetligt så att du inte bränner ventiler. Citera
joschen August 2, 2005 Author Report August 2, 2005 Så sant så sant men så länge jag bara har spännt intill vipporna borde jag inte få några brända ventiler eller.Men och andra sidan jag har haft bilar som jag har varit maniskt noga med ventilerna med dom har brännt åndå. Citera
MrTurbo_1645 August 9, 2005 Report August 9, 2005 Min tickar med lite. Inte på tomgång utan det hörs när man kör på låga/mellan varv. Iofs är mina stänger och vippor mycket slitna.Vet ej om jag borde posta dessa bilder men då förstår ni nog vad jag menar;www.saab4fun.com/motor/IMG_7430.JPGwww.saab4fun.com/motor/IMG_7431.JPGwww.saab4fun.com/motor/IMG_7432.JPGVäntar på den dagen knaster lossar och ventilen dyker. Ja, det blir renovering i vinter... Citera
joschen August 10, 2005 Author Report August 10, 2005 Oj dom var inte bra, du borde nog göra något åt dom väldigt snart.Till min tröst så ser ju mina, nu när jag har sett dina vippor, nästan nya ut. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.